Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polkowice chcą mieć nowe tory i kolejowe połączenia

Urszula Romaniuk
Taki szynobus może się pojawić na trasie między Głogowem a Lubinem. Starają się o to władze Polkowic
Taki szynobus może się pojawić na trasie między Głogowem a Lubinem. Starają się o to władze Polkowic Fot. Tomasz Hołod
Zagłębie Miedziowe czeka na sprawną kolej. W Polkowicach planują budowę stacji kolejowej.

- Polkowice są taką ślepą kolejową uliczką - mówi burmistrz Wiesław Wabik. - A chcielibyśmy, żeby do miasta można było dojechać z Lubina i z Głogowa.

Władzom Polkowic bardzo zależy na uruchomieniu linii kolejowej łączącej miasto z regionem. I snują plany. Tory należące do firmy Pol-Miedź Trans, która przewozi rudę miedzi między kopalniami, przebiegają przez polkowicki obszar Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pracują tam setki osób z całego regionu. Dojeżdżają autobusami i samochodami. Na parkingach jest coraz ciaśniej. Dlatego samorząd chce wybudować tam terminal. Przystanek kolejowy z parkingiem miałby powstać w zachodniej części Strefy, gdzie gmina ma swoje tereny inwestycyjne.

Z terminalu mogliby korzystać też polkowiczanie, dojeżdżając tam samochodami albo autobusami miejskimi, by w dalszą trasę ruszyć pociągiem. Podróż w regionie miałyby ułatwić jednostrefowe bilety, obowiązujące w komunikacji miejskiej i w pociągach.

Na parkingach jest coraz ciaśniej. Dlatego samorząd chce wybudować tam terminal.

- Ale do tego potrzebna jest współpraca samorządów, na przykład poprzez utworzenie związku komunikacyjnego gmin - dodaje burmistrz.

Pomysł uruchomienia połączeń kolejowych w Zagłębiu Miedziowym z włączeniem Polkowic nie jest nowy. O tym, że jest to możliwe, władze tego miasta przekonały wszystkich już dwa lata temu, organizując przejazd szynobusem z Polkowic do Lubina. Podróż w jedną stronę trwała pół godziny, pociąg jechał z prędkością 50-60 km/godz.
Już wtedy padały deklaracje, m.in. ze strony prezydenta Lubina. - Moim marzeniem jest połączenie kolejowe Lubina z Wrocławiem w 40 minut i z Berlinem w trzy godziny - mówił Robert Raczyński.
Ale też było wiadomo: bez inwestycji, głównie modernizacji torów, kolej nigdy nie będzie konkurencyjna wobec innych przewoźników. Do kompletu brakuje też odcinka kolejowego torów z Polkowic do Głogowa.

Spółka Pol-Miedź Trans zainteresowana jest uruchomieniem przewozów pasażerskich, zwłaszcza że ma już na to licencję. - Najpierw musi się pojawić infrastruktura kolejowa, która pozwoli konkurować z samochodami - twierdzi Janusz Cendrowski, prezes firmy. - Później inicjatywa samorządów. Dopiero po spełnieniu tych warunków możemy podjąć ryzyko inwestycji w przewozy osób.

Spółka Pol-Miedź Trans zainteresowana jest uruchomieniem przewozów pasażerskich, zwłaszcza że ma już na to licencję.

Wszystko może się wyjaśnić na początku jesieni. - Na przełomie września i października ma być gotowa koncepcja komunikacji kolejowej w Zagłębiu Miedziowym. Na nasze zlecenie opracowuje ją specjalistyczna firma - zapewnia Krzysztof Maj, rzecznik prezydenta Lubina. - Potem będziemy ją wspólnie realizować.

Samorząd województwa nie chce się jasno wypowiadać w tej sprawie. Biuro prasowe jedynie poinformowało, że są "podejmowane działania na rzecz dalszego rozwoju komunikacji kolejowej, nie tylko w regionie głogowskim".

Dziś komunikacja między Legnicą, Lubinem, Polkowicami a Głogowem oparta jest niemal w całości na transporcie samochodowym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska