Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odrzutowiec Flaris Lar 1 wkrótce może stać się polskim hitem eksportowym

artykuł sponsorowany
Rafał Ładziński, współwłaściciel firmy Metal-Master, na pomysł stworzenia Flarisa wpadł stojąc w korku na autostradzie
Rafał Ładziński, współwłaściciel firmy Metal-Master, na pomysł stworzenia Flarisa wpadł stojąc w korku na autostradzie
Pusty waży tylko 750 kg. Natomiast zatankowany i z pięcioma osobami na pokładzie ma 1,7 tony. Może startować z krótkich pasów liczących nawet do 250 m, a odległość 3000 km pokona z prędkością 700 km/h.

Producentem samolotu jest firma Metal-Master z Jeleniej Góry. Przed­się­biorstwo należy do inżyniera konstruktora Rafała Ładzińskiego i jego żony Sylwii. Jeleniogórzanin jest przedstawicielem jedne­go z najbardziej innowacyjnych zawodów, a projekt przez niego stworzony – jednym z najbardziej nowatorskich, jakie zostały zrealizowane w ostatnim czasie w Polsce.

Jeden z atrakcyjnych zawodów

Rafał Ładziński jest absolwentem Technikum Mechanicznego w Jeleniej Górze oraz Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Firmę założył w 2000 roku. Jest konstruktorem autorskich linii technologicznych, transportowych i manipulatorów dla przemysłu motoryzacyjnego. Jest także kierownikiem zespołu badawczo-rozwojowego oraz dyrektorem projektu Flaris.
– Zawsze interesowała mnie mechanika, ciekawiła mnie budowa różnych urządzeń, śledziłem powstające nowe technologie. Uważam, że zawód inżyniera konstruktora jest najbardziej innowacyjnym, ponieważ polega na tworzeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych – mówi Rafał Ła­dziński.

Trzeba lepiej kształcić w technikach

Konstruktor uważa, że obecnie kształcenie w tym zawodzie nie jest na najlepszym poziomie. Podkreśla, że wiele można nauczyć się na studiach. Polskie politechniki kształcą w szerokim zakresie. Jednak, powinno się wrócić do profesjonalnego, praktycznego nauczania w technikach.
– Często jest tak, że absolwenci szkół średnich mają niewielką wiedzę. Tak naprawdę nie są przygotowani do pracy w danym przedsiębiorstwie. Zatrudniam młodych ludzi i wiem, że to na barkach pracodawcy jest dokształcanie absolwentów. Uważam, że tak być nie powinno – twierdzi.
Rafał Ładziński zauważa również, że dużo młodych ludzi decyduje się na podjęcie nauki w zawodzie inżyniera konstruktora. Jednak trochę obawia się o przyszłość branży.
– Wszyscy znakomici profesorowie, którzy mnie uczyli, przechodzą na emerytury. Mam nadzieję i bardzo na to liczę, że jakość kształcenia w szkołach średnich się poprawi. Chciałby być spokojny o polską innowacyjność, a mam obawy – mówi.

Duże zainteresowanie maszyną

Co ciekawe pomysł stworzenia bardzo lekkiego, małego i nowoczesnego odrzutowca powstał po tym, jak Rafał Ładziński obserwując rozwój mobilności osobistej, postanowił zaproponować rynkowi coś nowego.
– Zaczęliśmy analizować rynek. Stwierdziliśmy, że w najbliższych dekadach powoli będzie nadchodził kres rozwoju motoryzacji, jeśli chodzi o mobilność. Dlatego pomyśleliśmy, że opracowanie i zbudo­wanie nowoczesnego odrzutowca, którym będziemy mogli szybko i sprawnie się poruszać, jest doskonałym rozwiązaniem – przyznaje.

Ma najbardziej nowoczesny silnik

Flaris Lar 1 powstał w nowo wybudowanych halach produkcyjnych w Podgórzynie, nieopodal Jelenie Góry. Konstruktorami są Rafał Ładziński i Andrzej Frydrychewicz – twórca między innymi samolotu wielozadaniowego Wilga czy szybowca Orlik.
Flaris jest najmniejszym na świecie dyspozycyjnym odrzutowcem startującym z trawy. Co ciekawe jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas samoloty z napędem odrzutowym.
Flaris Lar 1 został wyposażony w napęd nowej generacji, czyli silnik FJ 33-5A, opracowany i wyprodukowany przez Amerykanów z Wal­l­ed Lake z firmy Williams International. Czym się wyróżnia? Jest to najbardziej efektywny dwuprzepływowy silnik odrzutowy na świecie.
Waga silnika to 130 kg, a jego ciąg wynosi 8,5 kN. Zaznaczmy, że silnik otrzymał certyfikat amerykańskiej agencji FAA. Zainteresowanie odrzutowcem jest bardzo duże. Rafał Ładziński ma nadzieję, że odrzutowiec stanie się polskim hitem eksportowym. Samolot najprawdopodobniej będzie można kupić za ok. 2 mln dolarów.
Flaris doceniony na targach
Odrzutowiec był prezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, który organizowany jest od 1993 roku w Kielcach. Flaris Lar 1 pokazany został na stoisku Dolnośląskiego Klastra Lotniczego. Ta impreza jest uważana za trzecie, co do wielkości międzynarodowe targi z branży obronności.

Jednak to nie koniec. Odrzutowiec reprezentował sektor lotniczy na międzynarodowych, luksusowych targach innowa­cyjności i technologii w Abu Dabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Są to jedne z wiodących i prestiżowych wystaw na Bliskim Wschodzie.

W wydarzeniu bierze udział ponad 200 wystawców oferujących unikalne i luksusowe produkty oraz usługi spośród najbardziej innowacyjnych światowych producentów.

Firma „ Metal- Master” jest członkiem Cechu Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorców w Jeleniej Górze z siedzibą przy ul. Tuwima 2. Dolnośląska Izba Rzemieślnicza we Wrocławiu jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła.
Poprzez 36 cechów rzemiosł różnych działających na terenie województwa dolnośląskiego, zrzesza 5 tysięcy zakładów rzemieślniczych, w których to tajniki zawodu poznaje ponad 4 tysiące uczniów młodocianych w ponad 45 zawodach.

Prezesem Izby jest Zbigniew Ła­dziński.

Rafał Ładziński, współwłaściciel firmy Metal-Master
- przedsiębiorstwo założył w Jeleniej Górze wraz z żoną Sylwią w 2000 roku

- absolwent Technikum Mechanicznego w Jeleniej Górze oraz Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej

- konstruktor linii technologicznych, transportowych i manipulatorów dla przemysłu motoryzacyjnego i budowlanego

- inżynier konstruktor, dodatkowa specjalność: spawalnictwo

- członek rady Klastra „General Aviation“ przy Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie

- członek rady Klastra

„Technologiczne wsparcie innowacyjnych projektów lotniczych“ przy Instytucie Lotnictwa
w Warszawie

- członek rady Aeroklubu Jeleniogórskiego

- kierownik zespołu badawczo-rozwojowego oraz dyrektor projektu Flaris.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska