Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Legnicy w 40 minut

Mateusz Różański, Kacper Chudzik
Koleje planują olbrzymią inwestycję. Pociągiem pojedziemy do Legnicy

W ciągu kilku najbliższych tygodni PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpiszą przetarg na gruntowną przebudowę linii kolejowej łączącej Legnicę z Rudną Gwizdanów, a docelowo z Głogowem. Efekt? W 2020 roku przejazd tą trasą, w komfortowych warunkach zajmie nam około... 40 minut!

- Zakres przewidzianych robót budowlanych, oprócz przebudowy samych torów, obejmuje między innymi: przejazdy kolejowe, obiekty inżynieryjne takie jak mosty, wiadukty i przepusty, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach i przystankach tej linii zostaną przebudowane perony do obowiązujących obecnie standardów. Planowana jest budowa nowego przystanku „Lubin Stadion” - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wykonanie rewitalizacji znacznie poprawi stan linii, umożliwiając prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 120 km/godz. (towarowych do 100 km/godz.). Obecnie na tej linii obowiązuje maksymalna prędkość do 50 km /godz. i prowadzony jest tylko ruch towarowy (15-20 pociągów na dobę). Trasa ta na dolnośląskiej sieci kolejowej pełni ważną „łącznikową” rolę pomiędzy dwoma magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec - Legnicę - Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką łączącą Wrocław - Głogów - Zieloną Górę - Szczecin).

- Zadanie pod nazwą: „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów ujęte jest w Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowej. Inwestycja będzie współfinansowana w ramach projektu unijnego, w aktualnej perspektywie finansowej UE POliŚ 2014 - 2020. Wstępny, szacunkowy koszt tej inwestycji to kwota ok. 250 mln zł - dodaje Mirosław Siemieniec.

Głównym efektem wykonanych robót będzie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Głogowem, Lubinem i Legnicą. Umożliwi też płynniejsze prowadzenie ruchu towarowego.

Co o połączeniu sądzą sami mieszkańcy? - Jeśli faktycznie pociągi pojawią się na tej linii i będą one tak szybkie jak się zapowiada, to można tylko się cieszyć. Do Legnicy wyjechało sporo moich znajomych, z którymi jednak wciąż utrzymuję kontakt i czasem się spotykamy. Pociągi znacznie by to ułatwiły. Oby tylko jeździły w sensownych godzinach, a nie dwa, trzy razy dziennie - mówi głogowianin Sebastian Marcinkowski.

Linia biegnie przez Rzeszotary, Raszówkę, Gorzelin, Chróstnik, Lubin Górniczy, Koźlice, Rynarcice, Rudna Miasto, aż do Rudnej Gwizdanów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych z połączenia korzystały tysiące mieszkańców dziennie. Później z każdym rokiem zainteresowanie spadało wraz z wydłużeniem czasu podróży. Ruch pasażerski zawieszono na tej trasie 11 grudnia 2004. W 2007 roku go wznowiono po to, aby w 2011 roku zamknąć go ostatecznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska