Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy motocykliści mają takie same udogodnienia we Wrocławiu, jak w innych miastach w Polsce?

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Motocykle pozwalają na skuteczne przemieszczanie się po mieście i ograniczają tworzenie się korków.
Motocykle pozwalają na skuteczne przemieszczanie się po mieście i ograniczają tworzenie się korków. Piotr Krzyżanowski / Polska Press
Na wrocławskich drogach spotykamy coraz więcej motocykli. Mieszkańcy chętnie korzystają z tego typu transportu. Łatwiej im zaparkować, znaleźć miejsce na drodze i omijać stojące w korku auta. W innych miastach w Polsce wprowadzono szereg udogodnień dla jednośladów. Jak jest we Wrocławiu?

W Warszawie od 2020 roku motocykliści mogą poruszać się po każdym, odpowiednio oznakowanym buspasie. Nie muszą wnosić także opłat za parkowanie w płatnej strefie parkowania. W Krakowie takie same zasady obowiązują od lat. Opłat za parkowanie motocykliści nie muszą pokrywać w innych miastach w Polsce, m.in. Bydgoszczy, Kielcach, Lublinie, Łodzi, Poznaniu czy Szczecinie.

- W Krakowie są takie udogodnienia. A jak jest we Wrocławiu? Mam dylemat, bo samochody wrocławskiego ZDiUM z kamerami czytają numery rejestracji. A jeśli nie ma wykupionego abonamentu, to automatycznie jest mandat. Czy jako motocyklista też muszę go wykupić? - pyta pan Damian, który regularnie jeździ motocyklem, praktycznie cały sezon.

Podobne pytanie zadaliśmy w urzędzie miasta.

- Wrocławska Polityka Mobilności ustanowiona przez Radę Miasta Wrocławia w 2013 r. przyjęła nadrzędną zasadę promowania transportu zbiorowego i ekologicznych, czyli niespalinowych, środków transportu indywidualnego. Nie oznacza to, że we Wrocławiu nie podejmujemy działań przyjaznych dla motocyklistów. W strefie płatnego parkowania oraz w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania jednoślady parkują nieodpłatnie – odpowiada Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Zapytaliśmy także o inne udogodnienia dla kierujących jednośladami. We Wrocławiu motocykle mogą legalnie korzystać z tzw. "klasycznych buspasów", czyli buspasów bez torowisk (np. na Podwalu w okolicach Renomy). Nie mogą za to wjeżdżać na buspasy, którymi biegną tory tramwajowe. Jak tłumaczył Urząd Miejski Wrocławia, rozdzielenie wynika z troski o kierujących motocyklem. Najeżdżając pod ostrym kątem na wgłębienie, w którym zamontowane są szyny, mogliby łatwo stracić równowagę. Pamiętajmy, że za nieuprawnioną jazdę buspasem grozi mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny dopisany do naszego konta.

Ponadto w 2019 roku we Wrocławiu powstały specjalne miejsca postojowe, wyłącznie dla motocykli:

  • ul. Kiełbaśnicza - 6 miejsc postojowych;
  • ul. Krowia - 4 miejsca postojowych;
  • ul. św. Marcina - 4 miejsca postojowe;
  • ul. Wystawowa - 4 miejsca postojowe;
  • ul. Wróblewskiego - 3 miejsca postojowe;
  • ul. Zapolskiej - 3 miejsca postojowe;
  • pl. Solny - 7 miejsc postojowych;
  • pl. Dominikański - 3 miejsca postojowe.

- Pilotażowo, w 3 lokalizacjach Wrocławia (ul. Legnicka, ul. Kazimierza Wielkiego, Nowy Świat) wprowadziliśmy tablice informacyjne pn. "Wszyscy się zmieścimy", promujące ideę przepuszczania motocyklistów w korku na dwupasowych ulicach jednokierunkowych – dodaje Tomasz Sikora.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska