Budowa S3 na Dolnym Śląsku - na jakim etapie są prace?
Droga ekspresowa S3 już teraz jest jedną z najważniejszych tras na Dolnym Śląsku. Gdy zakończy się budowa dwóch ostatnich fragmentów - tylko zyska na znaczeniu. Fragment z Kamiennej Góry wymaga już tylko kosmetyki. Nieco więcej pracy czeka jeszcze ekipy na odcinku z Bolkowa do Kamiennej Góry.
Zobacz też: S3 na Dolnym Śląsku jest już niemal gotowa. Została jedynie prosta "kosmetyka"
- Nadszedł wrzesień, a wraz z nim rozpoczął się nowy etap na budowie drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra. Za nami pierwszy dzień betonowania tunelu TS-32, w którym zaawansowanie robót wynosi już niemal 88 proc. Działamy również na innych fragmentach odcinka, dlatego postęp prac dla całej inwestycji to już ponad 80 proc. - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Dalsza część tekstu - pod mapą
S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry - wszystko co musisz wiedzieć
Odcinek liczy sobie ok. 15 kilometrów. Najbardziej imponujące będą bez wątpienia dwa imponujące tunele: Tunel drogowy TS-26 oraz Tunel TS-32 .
Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich.
Ten odcinek ma być gotowy w połowe 2024.
Ile kosztuje budowa S3? Jak wygląda kalendarium inwestycji?
Umowna wartość całej budowanej na Dolnym Śląsku drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kalendarium budowy S3:
- 17 października 2018 r. - podpisanie umowy z wykonawcą;
- 31 października 2018 r. - podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim ;
- 31 października 2019 r. - złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID;
- 21 sierpnia 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności;
- grudzień 2020 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy);
- marzec 2021 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny);
- luty 2022 r. - przebicie obu naw tunelu TS-269;
Tak wyglądają prace w tunelach na nowej ekspresówce. Właśnie rozpoczęło się betonowanie! >>
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?