Sekundniki to urządzenia wyświetlające kierowcom liczbę sekund pozostałą do zmiany świateł. Urzędnicy zapewniają, że żadne urządzenia nie zostały odsprzedane ani nie zalegają w magazynie.
- Wszystkie kupione urządzenia znajdują się na wrocławskich skrzyżowaniach. Jeśli urządzenia zniknęły w jakimś miejscu, to zostały przewieszone i teraz odmierzają czas w nowych lokalizacjach – tłumaczy Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Wiele urządzeń trzeba było zdemontować, bo zainstalowano je na skrzyżowaniach, gdzie od niedawna działa Inteligentny System Transportu (ITS), który zmienia długość cykli świetlnych zwracając m.in. uwagę na ruch komunikacji miejskiej czy liczbę samochodów na drodze. ITS ma rozładowywać korki na ulicach, ale jego działanie sprawia, że sekundniki stają się bezużyteczne, bo mogą one odmierzać czas tylko tam, gdzie długość cykli świetlnych jest stała. Dlatego sekundniki zniknęły m.in. ze skrzyżowania Grabiszyńskiej i Hallera czy Legnickiej i Na Ostatnim Groszu.
Łącznie sekundniki zniknęły z 3 skrzyżowań, a w trzech miejscach zmniejszono ich liczbę. Pojawiły się za to w 8 innych miejscach, np. na krzyżówce Krzywoustego i Brucknera czy Borowskiej i Długopolskiej (dokładna lista lokalizacji: poniżej).
W 2010 r. pierwsze sekundniki we Wrocławiu zamontowano na 7 skrzyżowaniach, a w 2011 r. - na 19 kolejnych. Na skrzyżowaniach pojawiło się wtedy więcej niż jedno urządzenie. Jak informuje Ewa Mazur, koszt montażu i serwisu 22 sekundników zamontowanych w 2010 r. wyniósł 64 tys. zł. Producentem tych urządzeń jest firma APKO. Koszt montażu i 3 letniego serwisu 97 sekundników zamontowanych w 2011 r wyniósł 296 tys. zł. Wykonawcą inwestycji jest firma Elektrotim.
Nowym miejscem, w którym sekundniki dopiero zostaną zamontowane, jest skrzyżowanie Prusa i Wyszyńskiego. Urządzenia pojawią się tam po zakończeniu remontu Wyszyńskiego. Urząd Miejski nie planuje póki co zakupu dużej liczby nowych sekundników.
Skrzyżowania, z których zdemontowano sekundniki ze względu na ITS:
- Grabiszyńska/ Hallera – 6 sztuk
- Legnicka/ Na Ostatnim Groszu – 6 szt.
- Pułaskiego/ Kościuszki - 4 szt.
Skrzyżowania, na których pozostawiono sekundniki:
- Karkonoska/ Zwycięska - 2 szt.
- Tarnogajska/ Piękna – 2 szt.
- Bystrzycka/ Na Ostatnim Groszu – 2 szt.
- Orlińskiego/ Na Ostatnim Groszu -2 szt.
- Brucknera/ Toruńska – 2 szt.
- Wyszyńskiego/ Sienkiewicza - 9 szt.
- Wyszyńskiego/ Nowowiejska - 5 szt.
- Gajowicka/ Krucza - 4 szt.
- Hubska/ Sucha - 5 szt. ( zdemontowana 1 szt. z uwagi na zmiany w programach)
- Wyszyńskiego/ Szczytnicka - 6 szt. ( zdemontowana 1 szt. z uwagi na zmiany w programach)
- Bałtycka/ Obornicka - 7 szt. ( zdemontowane 2 szt. z uwagi na zmiany w programach)
- Borowska/ Kamienna - 6 szt.
- Zaporoska/ Gajowicka - 4 szt.
- plac Hirszfelda - 3 szt.
- Wyścigowa/ Turniejowa - 5 szt.
- Ślężna/ Sudecka - 4 szt.
- Reymonta/ Kleczkowska - 4 szt.
- Dyrekcyjna/ Joannitów - 4 szt.
- plac Staszica - 6 szt. ( domontowane 2 szt., które zdjęto z krzyżówki Obornicka – Bałtycka)
- Karkonoska/ Wyścigowa - 4 szt.
- Karkonoska/ Przyjaźni - 6 szt.
- Reymonta/ Łowiecka - 5 szt.
- Traugutta/ Krakowska - 4 szt.
Nowe skrzyżowania, na których zainstalowano sekundniki:
- Krzywoustego / Brucknera – 3 szt. ( przeniesione ze skrzyżowania Legnicka – Na Ostatnim Groszu)
- Żmigrodzka /Obwodnica Śródmiejska – 3 szt. (przeniesione ze skrzyżowania Legnicka – Na Ostatnim Groszu)
- Borowska / Długopolska – 2 szt. ( 1 sztuka przeniesiona ze skrzyżowania Hubska /Sucha + 1 sztuka ze skrzyżowania Wyszyńskiego/ Szczytnicka)
- Pl.Staszica – dodatkowe 2 szt.
- Borowska – Długopolska – 2 szt.
- Kochanowskiego – Śniadeckich – 3 szt.
- Pułaskiego – Małachowskiego – 4 szt.
- Pułaskiego – Komuny Paryskiej – 2 szt.
- Wyszyńskiego/ Prusa – przynajmniej 2 szt. Zostaną zamontowane po zakończeniu remontu ulicy Wyszyńskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?