Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogą S3 do Pragi niemal dwie godziny szybciej? Tak, jeśli dogadamy się z Czechami

Mateusz Różański
Na planowanej drodze S3, koło Bolkowa, ma powstać tunel o długości 2 km
Na planowanej drodze S3, koło Bolkowa, ma powstać tunel o długości 2 km
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje jeszcze w tym roku rozpisać przetargi na budowę drogi ekspresowej S3 między Legnicą a Lubawką. Ta kluczowa dla całego regionu inwestycja pozwoli skrócić podróż do stolicy naszych południowych sąsiadów niemal o dwie godziny. Ale nie wszystko od nas zależy.

- Przetargi na odcinek między Legnicą a Lubawką planujemy rozpisać jeszcze w tym roku, ale czekamy na decyzje Czechów i kontynuowanie budowy po ich stronie granicy - mówił Michał Radoszko z dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

Droga z Legnicy do Lubawki bowiem ma być w dużej mierze zbudowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CEF "Łącząc Europę". Jest jednak pewien warunek. Drogę biegnącą z Polski muszą kontynuować Czesi, a są dopiero na etapie zdobywania decyzji środowiskowych.

Załóżmy wersję optymistyczną: wiosną rozpoczną się prace na pierwszym odcinku między Legnicą a Lubawką. Potrwają zapewne tyle, co budowa drogi między Nową Solą a Legnicą, czyli 30-33 miesiące (nie licząc zimy). Można więc założyć, że nową trasą pojedziemy na przełomie lat 2017-18.

Podróż z Wrocławia do Pragi pochłania dziś ponad 4 godziny, choć to tylko około 280 kilometrów. Gdy powstanie droga S3, a Czesi dokończą jej budowę po swojej stronie, przejazd skróci się o około 1,5 godziny.

Droga będzie też błogosławieństwem dla tych, którzy samochodem jeżdżą na wakacje do Słowenii czy Chorwacji. - To tylko jedna strona. Od Nowej Soli do Świnoujścia ekspresówka jest niemal skończona. Gdy powstanie odcinek do Legnicy, będzie można tam dojechać, wskoczyć na trójkę i dotrzeć prosto nad morze - komentuje Zygmunt Kiełpik, kierowca z Kątów Wrocławskich.

Jak się okazuje, na tę drogę od lat czekają również Czesi. - Co drugi rok jeździmy nad polskie morze. Często gościmy we Wrocławiu i kilku innych miastach Dolnego Śląska. Teraz po prostu jedzie się od wioski do wioski, wszędzie ograniczenia. Gdy powstanie ekspresówka, ułatwi nie tylko podróże turystyczne, ale też handel czy logistykę - tłumaczy nam Jiri Dvorak, mieszkaniec czeskiego Nachodu.

Ekspresówka z Nowej Soli do Legnicy ma kosztować ok. 3 mld zł, zaś odcinek z Legnicy do Lubawki będzie o około miliard złotych droższy. Pod Bolkowem, w ramach tej inwestycji, ma bowiem powstać najdłuższy w Polsce tunel prowadzony pod górami.

Droga ekspresowa S3 ma być korytarzem transportowym dla portów morskich Świnoujście - Szczecin, który połączy je z centralną i południową Europą. Będzie to najważniejsza drogowa inwestycja na Dolnym Śląsku obok budowy drogi ekspresowej S5. Ta trasa z kolei połączy stolicę Dolnego Śląska z Poznaniem, a dalej Toruniem oraz Bydgoszczą. Dalej autostradą A1 błyskawicznie dostaniemy się do Trójmiasta.

Ile dziś zajmuje nam podróż do europejskich stolic z Wrocławia?

  • Berlin - ok. 3,5 h (343 km) - z Wrocławia autostradą A4, na wysokości Bolesławca zjechać na drogę E36, w Niemczech autostradami nr 15 i 13 dojedziemy do samego Berlina.
  • Warszawa - ok. 5 h (350 km) - z Wrocławia drogą S8/E67 do samej Warszawy.
  • Paryż - ok. 12 h (1300 km) - w Polsce i Niemczech autostradą A4, dalej A5, A6, we Francji autostradą A4.

Co budowa tej drogi oznacza dla Wrocławia i regionu? - czytaj na następnej stronie

Dzięki tej drodze Wrocław może stać się jednym z najlepiej skomunikowanych miast w Polsce. Wraz z drogą ekspresową S3 powstanie jej odpowiednik w stronę Poznania: droga S5. Przetargi na budowę S3 między Nową Solą a Legnicą są już rozpisane. Teraz wszyscy czekają na odcinek do Lubawki.

Krótsza i zdecydowanie bardziej komfortowa podróż na południe Europy to tylko jeden z pozytywów tej inwestycji. Innym jest to, że ruch tranzytowy ominie wiele miejscowości, które są na trasie obecnej DK3. Na przykład jaworzanie od lat walczą o obwodnicę ich miasta, która wyprowadziłaby tiry z centrum.

- Na razie musimy znosić hałas, coraz większy ruch i śmierdzące spaliny - mówi Stanisława Wolak, mieszkanka Jawora. - Budowa tej drogi już była zapowiadana wiele razy. Uwierzę w nią dopiero, gdy powstanie - zapowiada.

Na razie opłat za korzystanie z autostrady A4 nie muszą się obawiać ci, którzy często podróżują w stronę granicy z Niemcami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma bowiem w planach dostosowanie odcinka między Wrocławiem a Zgorzelcem do wymogów stawianych drogom płatnym.

- Są plany rozwoju tego odcinka autostrady A4, ale w tej chwili priorytetowe są dla nas inwestycje w drogi ekspresowe numer 3 i 5 - tłumaczy Michał Radoszko.

Budowa tych tras jest nie tylko priorytetowa, ale i prestiżowa, bowiem na odcinku S3 między Legnicą a Lubawką, dokładnie w okolicach Bolkowa, ma powstać najdłuższy w kraju tunel drogowy, który będzie miał ponad 2 kilometry długości.

Polska część tej drogi to element międzynarodowej trasy E65, która prowadzi z Malmö w Szwecji wzdłuż Półwyspu Bałkańskiego do miejscowości Chaniă na Krecie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Drogą S3 do Pragi niemal dwie godziny szybciej? Tak, jeśli dogadamy się z Czechami - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska