Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrzyżowanie Drobnera i Dubois do gruntownej przebudowy. Tylko kiedy? (WIZUALIZACJE)

Aleksandra Zienkiewicz
fot. materiały inwestora
Skrzyżowanie ulic Drobnera i Dubois wymaga gruntownej przebudowy i zmiany organizacji ruchu w całym rejonie zamkniętym ulicami: Pomorską, Dubois, Drobnera, Łokietka i placem Bema. Gotowy jest projekt zmian, a miasto w 2011 roku obiecywało, że ta inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 2-3 lat. To już nieaktualne. Teraz daty nikt nie potrafi określić. We wrześniu będzie na razie wykonywana prowizoryczna wymiana nawierzchni na jezdniach.

Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji, które w 2011 roku ogłosiły przetarg na wykonanie projektu zmian na skrzyżowaniu w ciągu tzw. Trasy Mieszczańskiej, przyznaje, że nie wie, kiedy można się spodziewać rozpoczęcia inwestycji. - Moja spółka zajmuje się tylko nadzroem nad inwestycjami, a zlecenia dostajemy z urzędu miasta. Sami o niczym nie decydujemy – mówi.

Małgorzata Krajewska z Biura Prasowego UM tłumaczy, że przebudowa skrzyżowania Drobnera/Dubois nie została wpisana do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, obowiązującego do 2017 roku, z powodu jej bardzo wysokich kosztów (szacunki wskazują na kilkanaście do kilkudziesięciu milionów złotych).

Nie znaczy to jednak, że w ogóle się tam nie znajdzie. W czasie obowiązywania danego planu WPI urzędnicy wprowadzają zmiany, w zależności od stanu budżetu miasta. Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej przyznaje, że miastu bardzo zależy na tej inwestycji, dlatego jesienią znów będą podliczane koszty i środki budżetowe, żeby ewentualnie wpisać tę przebudowę do WPI. Niestety, nie jest to pewne.

CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE: Skąd miasto weźmie pieniądze na taką inwestycję?

Nie ma pieniędzy, bo inne inwestycje są ważniejsze

Przypomnijmy, że obecnie we Wrocławiu obowiązuje Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2013-2017. Przez cały okres obowiązywania urzędnicy planują wydać łącznie 3,1 mld zł, w tym 2,8 mld zł z budżetu miasta. Największe wydatki przewidziano na rok 2015, czyli po najbliższych wyborach samorządowych. Flagowymi inwestycjami ujętymi w planie są m.in. budowa obwodnicy Leśnicy, rozbudowa ul. Skłodowskiej-Curie wraz z remontem mostu Zwierzynieckiego, przebudowa ul. Buforowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, czy budowa ul. Racławickiej.

Każda z tych inwestycji pochłonie po kilkadziesiąt mln zł, z wyjątkiem obwodnicy Leśnicy, gdzie suma przekroczy 250 mln zł. Jednak spora część pieniędzy pójdzie także na budowy i przebudowy przedszkoli i szkół (prawie 600 mln zł), stworzenie Wrocławskiego Centrum Nauki w wieży ciśnień i na terenach MPWiK (160 mln zł), czy budowę Muzeum Współczesnego (prawie 200 mln zł.).

Jak będzie wyglądała nowa organizacja ruchu na Dubois/Drobnera?

Czego możemy się spodziewać, gdy już znajdą się pieniądze na remont skrzyżowania Dubois i Drobnera? Jak wynika z projektu, zmiany dotyczą przebudowy jezdni, chodników, budowy pasów rowerowych i autobusowo – tramwajowych wraz z przystankami oraz zmian w programach sygnalizacji świetlnej.

Założenie jest takie, by prowadzić główny ruch samochodowy z ul. Drobnera w Dubois, zamiast w stronę ulicy Grodzkiej. Ciąg Trasy Mieszczańskiej, biegnącej ul. Sienkiewicza, placem Bema, ul. Drobnera, Dubois, Długą i dalej w stronę Maślic, ma bowiem przejąć część ruchu wschód-zachód, który obecnie przebiega głównie ul. Kazimierza Wielkiego. Zmniejszyłaby się za to ranga ulic Łokietka, Śrutowej i Rydygiera, w które z ul. Drobnera nie można by wjechać samochodem.

Poza kierowcami zmiany odczuliby także pasażerowie komunikacji miejskiej: projekt przewiduje bowiem zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy, z dużymi wysepkami, ławkami, barierkami ochronnymi, podwójnymi wiatami, a nawet zielenią i rowerzyści: każda ulica zostałaby wyposażona w ścieżki lub pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe.
Aby wszystkie wymienione elementy się zmieściły, konieczne jest poszerzenie ulicy Drobnera – z obecnych ok. 32 m szerokości do ok. 45 m i likwidacja miejsc parkingowych na ul. Dubois.

Projekt ważny przez 3 lata...

Bez względu na rok realizacji przebudowy skrzyżowania Drobnera/Dubois, dokumentacja projektowa, wykonana przez pracownię Progreg z Krakowa, będzie mogła być wykorzystana. - Pozwolenie na budowę jest wprawdzie ważne przez 3 lata, czyli w tym przypadku do roku 2016, ale łatwo można je przedłużyć o kolejne trzy lata, np. wysyłając na miejsce geodetę, który zrobi pomiary wysokości i zostanie to wpisane do dziennika budowy – tłumaczy Paweł Kudelski z firmy Progreg. Gdyby się okazało, że do projektu trzeba wprowadzić poprawki, zostanie najprawdopodobniej ogłoszony przetarg na aktualizację. Jest to możliwe, ponieważ Wrocławskie Inwestycje posiadają pełne prawa do dokumentacji projektowej. Miasto wydało na nią prawie pół miliona złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Skrzyżowanie Drobnera i Dubois do gruntownej przebudowy. Tylko kiedy? (WIZUALIZACJE) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska