Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój Reporter: Czy samoloty muszą latać tak nisko nad parkiem Grabiszyńskim?

MH
- Niestety nie da się wykluczyć całkowicie uciążliwych skutków akustycznych dla mieszkańców - mówi Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej/zdjęcie ilustracyjne
- Niestety nie da się wykluczyć całkowicie uciążliwych skutków akustycznych dla mieszkańców - mówi Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej/zdjęcie ilustracyjne Janusz Wójtowicz
Będąc ostatnio w parku Grabiszyńskim, widziałem w ciągu godziny dwa samoloty podchodzące do lądowania na wrocławskim lotnisku. Były całkiem nisko i oczywiście z łatwością można było odczytać napisy na kadłubach oznaczające przewoźników. Czy rzeczywiście trasy lądowania samolotów przebiegają nad parkiem Grabiszyńskim i czy park nie powinien być terenem gdzie mieszkańcy mogą odpocząć od miejskiego hałasu, w tym hałasu lądujących samolotów? - pyta nasz czytelnik Jakub Kozłowski.

Odpowiedzi szukał reporter Marcin Hołubowicz.

Lądowanie samolotów związane jest z dużym natężeniem hałasu. Niestety nie da się go całkowicie zlikwidować, ponieważ jedynym sposobem byłoby umiejscowienie lotniska jak najdalej od zabudowań miejskich. Katowicki port lotniczy w Pyrzowicach znajduje się ok. 30 kilometrów od miasta. We Wrocławiu lotnisko znajduje się na obrzeżach miasta, więc trasy lądowania samolotów często muszą przebiegać nad obszarami zabudowanymi. Start samolotu może się odbywać pod wysokim kątem i następować względnie szybko. Inaczej ma się jednak sprawa w przypadku lądowania. Ze względów bezpieczeństwa powinno się ono odbywać bardziej łagodnie, pod mniejszym kątem, co równocześnie wydłuża procedurę podejścia do lądowania w czasie. Czy trasy lądowania samolotów powinny przebiegać nad parkami miejskimi? Tą kwestią zajmuje się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która wraz z zarządcą danego lotniska ustala trasy lotów. Muszą one być zgodne m.in. z korytarzami powietrznymi czy kwestiami bezpieczeństwa, co ściśle związane jest z procedurą obniżania lotu oraz dostosowane do lokalizacji radiolatarni i urządzeń służących do pomiarów nawigacyjnych.

Zarządca lotniska stara się tak zaprojektować trasy lądowania poszczególnych samolotów, aby w miarę możliwości maksymalnie ograniczyć loty nad terenami gęsto zaludnionymi. Tym samym przelot nad miejscem takim jak park Grabiszyński jest jak najbardziej wskazany: - Każdy zarządca lotniska stara się dopasować trasy lądowania tak, aby przebiegały nad obszarami ograniczonego użytkowania – mówi Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – Trasy lądowania są zdeterminowane przez to położenie. Przykładem są właśnie parki. Niestety nie da się wykluczyć całkowicie uciążliwych skutków akustycznych dla mieszkańców – dodaje.

Czy można jednak poprawić trasę przelotu samolotu, w wypadku gdy jest ona wyjątkowo uciążliwa dla mieszkańców? Według Grzegorza Hlebowicza można wprowadzać pewne korekty w trasach lądowania samolotów, jednak trzeba pamiętać, że sam fakt przeniesienia takiej trasy z jednego osiedla na drugie mija się z celem. Szczególnie, gdy chodzi o samo podchodzenie do lądowania przy lotnisku, gdzie możliwość manewru pozostaje niewielka.

Mieszkańcy, którym przeszkadzają starty i lądowania samolotów mogą się starać o odszkodowanie od zarządcy lotniska. Natomiast wszystko zależy od tego, czy przy naszym osiedlu wybudowano nowe lotnisko, czy też kupujemy mieszkanie, nad którym samoloty latały już wcześniej. Wtedy wywalczenie odszkodowania jest znacznie trudniejsze. W dzisiejszym świecie do samolotów musimy się niestety przyzwyczaić, tak jak od dawna poszczególni Wrocławianie przyzwyczajają się do hałasu pociągów przejeżdżających pod ich oknami.

Jak informuje Grzegorz Hlebowicz z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, park Grabiszyński znajduje się niecałe 6 km od progu lądowiska oraz mniej niż 1000 m od przedłużonej osi drogi startowej. Jest to segment końcowy procedury podejścia do lądowania. Dlatego w tej fazie lotu samolot znajduje się na wysokości ok. 300 m nad poziomem terenu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska