Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wykolejenia tramwajów przez tzw. sztywne wózki? MPK nie widzi związku

Agata Wojciechowska
W ciągu miesiąca doszło do dwóch wykolejeń tramwajów na pl. Społecznym. Motorniczowie wskazują, że to wina tzw. sztywnych wózków tramwajów Plus. MPK nie dostrzega jednak w nich problemu.

MPK zapewnia, że każdą sprawę, w tym wykolejenia, szczegółowo bada. W przypadku wykolejenia tramwaju 33 Plus, które miało miejsce 8 lipca, jedna oś z pierwszego wagonu wyskoczyła z torów. - Powodem był kamień, który może się pojawić na rozjeździe torów, szczególnie jeśli jest ono umieszczone na dużym skrzyżowaniu – mówi Janusz Krzeszowski, rzecznik prasowy MPK.

Wykolejenie, do którego doszło 8 lipca, miało miejsce na prostym odcinku torów. Motorniczowie zgodnie twierdzą, że winę za to zdarzenie ponoszą sztywne wózki tramwajów Plus (wózki, czyli mocowania kół do pudła tramwaju – przyp. red.), które są źle dopasowane technicznie do torów na pl. Społecznym. W praktyce powoduje to wypychanie z toru jazdy pierwszej części składu przez drugą. Dopóki więc skody będą jeździły po torach na pl. Społecznym, będzie istniało zagrożenie wykolejeniami.

W starych typach tramwajów nie ma tego problemu, ponieważ ich wózki są ruchome, przez co bardziej plastyczne. Zapytany o tę kwestię rzecznik odpowiada, że dyskusja o twardym zawieszeniu trwa już od 2006 roku. - Nie mamy do czynienia z taką przyczyną wykolejeń jak twarde zawieszenie – dodaje.

- Skoda rzeczywiście nie ma klasycznych, skrętnych wózków – wyjaśnia dr Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej. - Klasyczne starsze składy na bardziej wyeksploatowanych torach są bardziej tolerancyjne. Skody, z tego co mi wiadomo, mają elektroniczne zabezpieczenia, które uniemożliwiłyby wykolejenie w takiej sytuacji.

Dodatkowo w tym rejonie miasta, od pl. Wróblewskiego do estakad na pl. Społecznym, podczas upałów wyboczył się tor tramwajowy. - Tor został już naprawiony i ograniczenie prędkości zostanie zdjęte – informuje Ewa Mazur, rzecznik ZDiUM. - Samo torowisko ujęte jest w planach remontowych na rok 2015 – dodaje.

Motorniczowie zgodnie z wytycznymi mają jeździć tutaj 10 km/h, większość z nich stara się jechać nawet wolniej, około 5 km/h. Rada użytkowników torowisk na pl. Społeczny jest prosta – położyć je na nowo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska