Ważne
    Mój Reporter: Czy ITS jest czymś więcej, niż tylko...

    Mój Reporter: Czy ITS jest czymś więcej, niż tylko ułatwieniem dla tramwajów?

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Mój Reporter: Czy ITS jest czymś więcej, niż tylko ułatwieniem dla tramwajów?

    ©Janusz Wójtowicz

    - Czy ITS jest czymś więcej niż wzbudzaną sygnalizacją świetlną dla tramwajów? Czy posiada jakiś centralny punkt decyzyjny? Jeżeli tak, to jakie decyzje są w nim podejmowane i na jakich podstawach? – pyta Tomasz Klimek.
    Mój Reporter: Czy ITS jest czymś więcej, niż tylko ułatwieniem dla tramwajów?

    ©Janusz Wójtowicz

    Na pytanie odpowiada mu reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

    ITS, czyli Inteligentny System Transportu, ma docelowo służyć nie tylko tramwajom, ale wszystkim użytkownikom ruchu: pieszym, rowerzystom, kierowcom i podróżujących komunikacją miejską. Jego działanie opiera się na obserwowaniu kolumn pojazdów systemem kamer i czujników, a na podstawie tego system komputerowy wyciąga pewne wnioski.


    Jakie? Potrafi na przykład ocenić długość kolumny pojazdów, jej skład (czy do skrzyżowania dojeżdża właśnie tramwaj, autobus, a może ciężarówka), prędkość poruszania się. Znając te parametry ustala pierwszeństwo przejazdu. Jeśli potem okazuje się, że miasto korkuje się bardziej, w przybliżeniu – zmienia scenariusz sygnalizacji świetlnej na nowy. Proces ten nazywa się uczeniem się systemu. Dlatego mówimy, że jest inteligentny.

    System może mieć zaprogramowane cykle świateł na daną okazję, np. imprezę masową na stadionie. Kiedy raz nauczy się, jakie rozwiązania są optymalne, za każdym razem, gdy na stadionie będzie mecz, może szybko ustawić zielone światła na trasie przejazdu kibiców i tym samym zmienić organizację świateł w całym mieście.

    Już działające tablice informacji przystankowej - poza czasem odjazdu pojazdu MPK - będą wyświetlać komunikaty, np. o awariach. Informacja o wypadku trafi od kierowcy MPK drogą radiową do Centrum Sterowania Ruchem ITS przy ul. Strzegomskiej. Jest to wspomniany przez Pana centralny punkt decyzyjny. Pracownik Centrum wprowadzi komunikat o wypadku do komputera i wyśle go na tablice przystankowe.

    W centrum tym pracować będą urzędnicy obecnego ZDiUMu, czy Wydziału Transportu. Mogą oni także zmieniać decyzje ITS. Jeśli system komputerowy ich zdaniem będzie dobierał złe rozwiązania, np. dla pieszych cały czas będzie się palić zielone światło, mogą wprowadzić parametry zmieniające ten układ.

    Kierowcy skorzystają z ITS w dwójnasób. Ruch ma odbywać się płynniej dzięki wspomnianemu monitorowaniu kolumn pojazdów i zapalaniu zielonego światła tym pojazdom, którym jest to najbardziej potrzebne (ITS wybiera najbardziej optymalne rozwiązanie dla ruchu w mieście). Poza tym będą się wyświetlać informacje na tablicach dla kierowców na wjazdach do miasta. Komunikaty pojawiają się o tym, jak system komputerowy zmierzy średnią prędkość przejazdu na danym odcinku na podstawie odczytów z kamer, a potem zsumuje czasy przejazdu na całej trasie. Dzięki temu będziemy wiedzieć, którą drogą dojechać do danego punktu najszybciej.

    ITS to system 1440 kamer na 168 skrzyżowaniach. Będzie w pełni działał we wrześniu, na razie trwa jego podłączanie do kolejnych skrzyżowań. Kosztuje 109 mln zł, z czego 87 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej. Montują go firmy Wasko S.A. Gliwice i Gertrude z Francji.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz we Wrocławiu najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w pobliżu katedry?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z Wrocławiem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Czytaj także

      Komentarze (37)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS

      kabexxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

      Co jak co, ale ten system jest dobry. W wielu krajach działa, czy w innych miastach w Polsce.
      Po prostu podziękujcie WTr, że zrobili, jak zrobili.

      Skoro u nas nie działa, to coś jest złe - szkoła...rozwiń całość

      Co jak co, ale ten system jest dobry. W wielu krajach działa, czy w innych miastach w Polsce.
      Po prostu podziękujcie WTr, że zrobili, jak zrobili.

      Skoro u nas nie działa, to coś jest złe - szkoła Dutkiewicza.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS - gdzie to działa

      ITS co to jest?? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      Witajcie
      Czy ktoś wyjaśni dlaczego ITS który mia działać od czerwca 2012 nie działa do dziś Miasto (czyli podatnicy) wydają na to 109 mln. zł na produkt który do dnia dzisiejszego nie spełnia...rozwiń całość

      Witajcie
      Czy ktoś wyjaśni dlaczego ITS który mia działać od czerwca 2012 nie działa do dziś Miasto (czyli podatnicy) wydają na to 109 mln. zł na produkt który do dnia dzisiejszego nie spełnia swojej funkcji Prosze mi podać jakie kolwek inne miejsce gdzie ta firma wprowadziła system który działa?? Miasto zapłaciło za monopol i teraz jest niezły zgryz Niech opiszą ile kosztuje jakakolwiek ingerencja w ten system (może ją przeprowadzić tylko jedna firma) np dla przeprowadzenia objazdu lub remontu. Ten system jest to kukułcze jajo które zafundowali nam urzednicy!!!! zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS inteligentny inaczej....

      zdegustowana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 2

      stałam dzisiaj cztery cykle świetlne na ulicy Wielkiej, korek utworzył się aż pod akademię ekonomiczną.... a na powstańców śl. pusto.... jeśli to tak ma działać to najlepiej zamknąć wszystkie...rozwiń całość

      stałam dzisiaj cztery cykle świetlne na ulicy Wielkiej, korek utworzył się aż pod akademię ekonomiczną.... a na powstańców śl. pusto.... jeśli to tak ma działać to najlepiej zamknąć wszystkie boczne ulice... gratuluję ilorazu inteligencji systemu...zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Inteligencja

      kabexxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

      System nie będzie bardziej inteligentny od tych, którzy go zaprogramowali.

      Urzędnicy pewnie dali jakieś ograniczenia.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przydatność do sprawdzenia

      Krupsiak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

      Urzędnicy powinni przeprowadzić test skuteczności ITS. Jeden dzień bez ITS, następnie jeden dzień z włączonym ITS. Można wtedy zmierzyć czasy przejazdów np. autobusów miejskich na poszczególnych...rozwiń całość

      Urzędnicy powinni przeprowadzić test skuteczności ITS. Jeden dzień bez ITS, następnie jeden dzień z włączonym ITS. Można wtedy zmierzyć czasy przejazdów np. autobusów miejskich na poszczególnych liniach i zobaczyć na co poszły pieniądze. Wynik opublikować przed wyborami w ramach rozliczenia się z wyborcą.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS

      romek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

      I Teraz Stoisz!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A kiedy ten system będzie ukończony?

      putpixel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

      Bo miał być ukończony na Euro 2012. Czy wykonawca dostaje jakieś kary za opóźnienia? Póki co np. śledzenie pozycji pojazdów (działające na danych ITS) jak padnie w piątek wieczorem to wstaje w...rozwiń całość

      Bo miał być ukończony na Euro 2012. Czy wykonawca dostaje jakieś kary za opóźnienia? Póki co np. śledzenie pozycji pojazdów (działające na danych ITS) jak padnie w piątek wieczorem to wstaje w poniedziałek rano. Patykiem chyba ktoś to podpiera, żeby się nie wyłożyło.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tak jak myślałem

      Tomasz Klimek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 7

      po pierwsze primo: dzięki za (nawet całkiem rzeczowe, o ile to możliwe, ale o tym zaraz) wyjaśnienie tematu

      po drugie primo: czytając komentarze tutaj i na gazeta.pl (bo dziwnym zbiegiem...rozwiń całość

      po pierwsze primo: dzięki za (nawet całkiem rzeczowe, o ile to możliwe, ale o tym zaraz) wyjaśnienie tematu

      po drugie primo: czytając komentarze tutaj i na gazeta.pl (bo dziwnym zbiegiem okoliczności też się pochyliła nad tematem ;D) nie widzę ani jednego głosu broniącego tego systemu - i ja także nie mogę dobrego słowa o tym "usprawnieniu" powiedzieć: tramwaje wcale szybciej nie jeżdżą, kierowcy stoją w korkach, niewidywanych wcześniej na tych ulicach, a piesi oraz rowerzyści nie dostają zielonego światła, jeżeli akurat przejeżdża plus

      po trzecie primo: przydałoby się też conieco usłyszeć od osób, które przy tym pracowały, nie tylko oficjalny slogan działu sprzedaży (nie piję tutaj do dziennikarza - tylko do osoby, z którą była rozmowa). może ktoś ma ochotę się zwierzyć w komentarzach ?

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pic na wodę....

      Dawid (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

      Skoro to taki super system to jakim cudem na przystanku FAT w zeszłym tgodniu, tablica przez ponad 20 min pokazuje ze autobus dojedzie za 2 min.?? 15.03- bedzie za 3 min, 15.04 - będzie za 3min,...rozwiń całość

      Skoro to taki super system to jakim cudem na przystanku FAT w zeszłym tgodniu, tablica przez ponad 20 min pokazuje ze autobus dojedzie za 2 min.?? 15.03- bedzie za 3 min, 15.04 - będzie za 3min, 15.05 - 15.27 - będzie za 2 min. Jak już się spóźnia autobus to niech chociaż pokazują, że spoźni się pół godziny.
      A tak w ogóle to autobus 136 po południu w kierunku Kozanowa to jakiś autobuś widmo... Na FAT ma być 15.03 a on nie przyjeżdża i to zauważyłem juz ponad przez 3 tyg. I nie wiem przy później przyjeżdża ten spóźniony z 3 po czy już kolejny spóźniony z 18 po... Ja rozumie, że autobusy się spoźniają i staram się być wyrozumiały. No ale kurde, bez przesady.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A czy są już jakieś

      ftff (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

      urealnione szacunki, kiedy ten system osiągnie sprawność operacyjną.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co za bzdury

      qwerty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 8

      Naoglądali się filmów sci-fi czy napalili trawy? Ten "yntelygętny" system generuje tylko korki, komplikuje i wydłuża przejazd przez miasto. Można by to podsumować tak: poziomem IQ nie odstaje od...rozwiń całość

      Naoglądali się filmów sci-fi czy napalili trawy? Ten "yntelygętny" system generuje tylko korki, komplikuje i wydłuża przejazd przez miasto. Można by to podsumować tak: poziomem IQ nie odstaje od urzędasów z Wydziału Transportu.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo