Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem na samolot? Tory prowadzą prawie do lotniska

Redakcja
Tak wyglądają tory prowadzące niemal na samo lotnisko, na ulicę Graniczną. Byłoby to bezpośrednie połączenie na Wrocław Główny
Tak wyglądają tory prowadzące niemal na samo lotnisko, na ulicę Graniczną. Byłoby to bezpośrednie połączenie na Wrocław Główny Pawel Relikowski / Polska Press
Były różne koncepcje kolei na wrocławskie lotnisko. Ale ta, która wydaje się najprostsza i najtańsza, nie była do tej pory poważnie brana pod uwagę. Okazuje się, że stare tory prowadzą niemal do samego lotniska.

Planów budowy połączenia kolejowego na lotnisko było wiele: od postawienia wiaduktu nad ul. Graniczną, przez tory biegnące pod terminalem. A być może receptą jest... stara bocznica?

Kilka lat temu Wrocław z lotniskiem próbowała połączyć spółka PKP PLK. Pociągi na lotnisko miały kursować z dworców Głównego i Świebodzkiego. PKP z tego zrezygnowały, bo kosztowałoby to nie 60 mln zł, jak planowano, lecz 140 mln zł.

Urząd marszałkowski wystąpił z koncepcją budowy przelotowej nitki: od trasy do Jeleniej Góry i Wałbrzycha (linia 274), przez lotnisko, do trasy na Legnicę. Urzędnicy obliczyli, że koszt projektu to pół miliarda złotych, niezbędna jest też dokumentacja techniczna. Do konkretnych ustaleń jednak nie doszło.

Mówiło się też o połączeniu istniejącego łącznika tych dwóch tras (leży on blisko Nowego Dworu), choćby z przesiadką: możliwy byłby dojazd szynobusami na Nowy Dwór, a stamtąd autobusami na lotnisko. Wszystkie te pomysły symbolicznie nanieśliśmy na naszą mapę (zobacz na kolejnej stronie).

Tymczasem istnieje zaznaczona przez nas na czerwono nieużywana bocznica kolejowa, zbudowana jeszcze przez Niemców, która prowadziła do lotniska wojskowego. Aby jej używać, należy ją odkopać, bo gdzieniegdzie jest przysypana ziemią, wyrwać chwasty, wymienić część podkładów, a w pobliżu ul. Granicznej wybudować przystanek dla autobusu na lotnisko.

Bocznica leży na gruncie Agencji Mienia Wojskowego. Tereny te były wystawiane na sprzedaż, ale nie znalazł się kupiec. W przyszłości znów mają zostać wystawione. Koszt nabycia lub najmu takiej działki to zapewne kilka milionów złotych. Kolejne miliony kosztowałoby doprowadzenie infrastruktury do użytku.

ZOBACZ DOKŁADNĄ LOKALIZACJĘ TORÓW NA MAPCE NA KOLEJNEJ STRONIE

Bocznica zaczyna się przy trasie na Wałbrzych - tym rozjazdem mogłyby jeździć tylko dwukierunkowe szynobusy. Linia nie prowadzi do samego portu lotniczego, bo na części terenów wojskowych została zdemontowana.

Rozkład szynobusów byłby dostosowany do rozkładu lotów. - Czas przejazdu szynobusem zająłby ok. 15-20 minut, a dojazd na lotnisko włącznie z przesiadką na autobus 25 minut - mówi Adam Fularz, ekonom transportu. Dojazd autobusem z dworca na lotnisko zajmuje dziś nawet godzinę.

Podobną bocznicę kolejową wykorzystano do dojazdu na lotnisko w Krakowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska