Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na placu Dominikańskim nowy pas dla rowerów, a zaraz remont. Urzędnicy: Będzie lepiej, pomoże ITS

Weronika Skupin
fot. Jarosław Jakubczak
W tygodniu na placu Dominikańskim tworzą się spore korki. Jadąc od strony Warszawy w kierunku centrum stoimy w tunelu podziemnym prowadzącym na ul. Oławską i dalej Kazimierza Wielkiego, a czasem i przed tunelem. Tak było w ciągu kilku ostatnich dni przed weekendem. Na jednym z pasów do jazdy na wprost w Kazimierza Wielkiego, prowadzącym górą skrzyżowania, wymalowano pas dla rowerzystów. Teraz tunel pod placem będzie remontowany i kierowcy stracą kolejną przestrzeń - cały jeden pas jezdni. Czy malowania pasów dla cyklistów nie można było przełożyć? I czy w ogóle mają one wpływ na tworzenie się korków? Zdaniem miasta nie.

Jak tłumaczy nam Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej, pas dla rowerzystów w ogóle nie przeszkadza kierowcom. – Został wydzielony z pasa do jazdy na wprost, z którego i tak nikt nie korzystał. Za skrzyżowaniem, pod NBP, jest przystanek autobusowy, m.in. linii K. Kierowcy i tak musieli zjechać na lewą stronę i poruszali się jednym pasem – mówi Katarzyna Kasprzak.

Teraz, gdy jedzie się górą skrzyżowania na wprost ze strony pl. Społecznego na ul. Kazimierza Wielkiego, do jazdy na wprost jest jeden pas - szerszy za skrzyżowaniem.

Ale korki są. Skąd się wzięły? Może przez remont ul. Purkyniego. Takiego scenariusza Katarzyna Kasprzak nie wyklucza, ale nie uważa, że to główny powód. – Zamknięcie Purkyniego mogło pośrednio wpłynąć na ruch na pl. Dominikańskim, tak jak zamknięcie każdej ulicy w mieście na ruch w okolicy – mówi.

WROCŁAW: TUNEL POD PLACEM DOMINIKAŃSKIM DO REMONTU
Jak tłumaczy, po zamknięciu tuneli 13 lipca, będzie... lepiej! Skąd ten wniosek?

– Na skrzyżowaniu włączono Inteligentny System Transportu, który musi się "nauczyć" nowych rozwiązań. Ale z każdym dniem będzie lepiej, bo system dobiera optymalne rozwiązania w kierowaniu ruchem drogowym, dzięki monitorowaniu sytuacji na bieżąco – tłumaczy Katarzyna Kasprzak.

CZYTAJ WIĘCEJ O REMONTACH: WROCŁAW: WAKACJE Z REMONTAMI

Po uruchomieniu ITS na kolejnych skrzyżowaniach mogą wystąpić utrudnienia, w tym takie opisane przez Katarzynę Kasprzak. Jednak w to, że system poradzi sobie z zamkniętym tunelem można wątpić. Remont został wstrzymany dlatego, żeby ITS mógł zostać uruchomiony w "normalnych" warunkach. A zamknięte przeprawy pod jezdnią to zdecydowanie odstępstwo od codziennego funkcjonowania placu. Skoro ITS nauczy się kierować ruchem na skrzyżowaniu bez zamkniętego tunelu, po jego zamknięciu będzie się musiał uczyć od nowa.

Sytuację będziemy monitorować na bieżąco. Jeśli po zamknięciu jednego z tuneli aż na trzy miesiące, w okolicy będą się tworzyć korki, może lepiej będzie wyłączyć ITS w ogóle?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska