Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy ul. Borowskiej trafiają wszystkie zgłoszenia na numer 112 z Dolnego Śląska. Przy 18 stanowiskach pracuje łącznie 75 osób.
Tylko 25 proc. telefonów kończy się przekazaniem zgłoszenia do policji, pogotowia ratunkowego lub straży pożarnej.
- Pozostałe to np. pytania o numer telefonu do komisariatu policji. Nie są to zgłoszenia alarmowe - mówi Rafał Wolanowski, kierownik CPR. Zdarzają się też tzw. telefony złośliwe. - Gdy ktoś sobie robi żarty, chce zamówić taksówkę albo po prostu pokrzyczeć. Odbieramy też połączenia od dzieci, bawiących się telefonem. Na 112 można się dodzwonić nawet z komórki, która nie ma włożonej karty SIM i ma zablokowany ekran - dodaje Wolanowski.
To o tyle uciążliwe, że 112 nie ma prawa zablokować jakiegokolwiek numeru, choćby jego posiadacz notorycznie robił sobie żarty.
- Na 100 zgłoszeń złośliwych, to 101 może być telefonem o pomoc - mówi szef CPR.
Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem to 12 sekund.
Każdy z operatorów ma przed sobą trzy monitory. Jeden służy do odbierania i wybierania połączeń - są tu przyciski, łączące np. bezpośrednio z komendami powiatowymi policji i straży pożarnej. Drugi służy do obsługi zgłoszenia, uzupełniania danych. Trzeci to mapa, pokazująca, skąd dzwoni osoba, wybierająca numer 112. Na ścianie w pomieszczeniu CPR jest tez wielki ekran z mapami pogodowymi. - Najwięcej zgłoszeń jest w weekendowe noce i w czasie przechodzenia frontów atmosferycznych, burz i wichur - dodaje Daniel Sosnowski, koordynator zmianowy w CPR.
11 lutego to światowy dzień numeru 112.
O czym pamiętać, dzwoniąc na numer 112:
- Po wykonaniu bezpłatnego połączenia na numer alarmowy 112 cierpliwie czekaj na połączenie z operatorem;
- Po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić. Odpowiadaj na pytania operatora;
- Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator, podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności;
- Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych.
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?