Dziś jazda na rowerze ulicą Solskiego i Grabiszyńską to dla cyklisty wyzwanie. Na 5 kilometrowej trasie istnieje kilka fragmentów dróg rowerowych wydzielonych na chodniku, raz z jednej, raz z drugiej strony jezdni. Nie ma mowy o sprawnym dojeździe do centrum z Oporowa, Grabiszyna i Grabiszynka na dwóch kółkach.
Zaprojektowanie i wybudowanie dróg i pasów dla rowerów ma to zmienić. W większości miejsc trasa rowerowa zostanie wydzielona kosztem szerokiego chodnika dla pieszych, tam gdzie nie będzie to możliwe, powstanie pas rowerowy na jezdni. Kierowcy będą musieli zmieścić się na zwężonej jezdni i stracą dojazd do potencjalnych miejsc parkingowych na chodnikach.
Przetarg na stworzenie dokumentacji dla tej drogi wygrała firma Elektrotim, a ten etap będzie kosztował miasto niemal 370 tys. złotych. Jedyna zła informacja dla cyklistów jest taka, że firma ma na to 9 miesięcy, a zatem projekt będzie gotowy pod koniec roku. Rowerzyści skorzystają z tego dojazdu do centrum najpewniej już w 2017 roku.
Jak dokładnie ma prowadzić trasa rowerowa z Oporowa do centrum? Została ona podzielona na 3 odcinki:
- Od skrzyżowania Solskiego z Wiejską i al. Piastów do bramy głównej cmentarza Grabiszyńskiego: Na ulicy Solskiego powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe po obu stronach jezdni. W kierunku z Oporowa do pętli tramwajowej pas będzie prowadził po części chodnika, w stronę Oporowa natomiast trzeba będzie wydzielić pas rowerowy na jezdni, która będzie musiała zostać poszerzona. Na wysokości pętli tramwajowej pasy rowerowe będą się łączyły z istniejącymi drogami dla cyklistów przy samej pętli oraz w parku Grabiszyńskim. Od pętli droga rowerowa poprowadzi pomiędzy torowiskiem tramwajowym a murem parku Grabiszyńskiego.
- Od bramy głównej cmentarza Grabiszyńskiego do skrzyżowania Grabiszyńskiej z ul. Stalową: Na tym odcinku trzeba będzie zaprojektować przebieg drogi rowerowej w okolicach drugiej pętli tramwajowej przez teren utwardzonego parkingu przy restauracji vis-a-vis bramy cmentarza Grabiszyńskiego. Dalej droga poprowadzi przez park i przetnie łącznik do al. Hallera i samą al. Hallera - tu konieczne będzie zbudowanie przejazdów rowerowych. Na odcinku od skrzyżowania z Hallera do skrzyżowania ze Stalową dwukierunkowa droga rowerowa poprowadzi po wschodniej (po prawej patrząc w kierunku centrum) stronie ul. Grabiszyńskiej, w większości będzie wydzielona na chodniku.
- Od skrzyżowania Grabiszyńska/Żelazna do placu Legionów: Droga rowerowa wciąż będzie się trzymać wschodniej strony ulicy Grabiszyńskiej. Tam ma się zmieścić dwukierunkowa trasa przy założeniu, że będzie to droga wyłącznie dla cyklistów bez łączenia drogi rowerowej z drogą dla pieszych. Na wysokości skrzyżowania z ul. Pereca konieczna będzie budowa przejazdu dla rowerów. Na odcinku od Zaporoskiej do placu Legionów droga rowerowa po zachodniej stronie Grabiszyńskiej pobiegnie w dużej części po mało wykorzystywanym przez kierowców pasie do skrętu w prawo (dziś kierowcy wykorzystują go jako dodatkow miejsca postojowe).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?