Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Nowy Dwór: nareszcie będzie przetarg

Redakcja
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
- Co słychać aktualnie w temacie budowy torowiska tramwajowego na Nowy Dwór? Od wyborów minęło już trochę czasu i temat zupełnie zniknął. Czy możecie ustalić, na jakim etapie są aktualnie prace i jak wyglądają obecne plany? – pyta nasz Czytelnik Janusz. Odpowiedzi szukała reporterka Gazety Wrocławskiej, Weronika Skupin.

W ciągu najbliższego miesiąca ma zostać ogłoszony przetarg na projekt trasy tramwajowej na Nowy Dwór.

Jak zapewnia Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w ratuszu, ten temat wcale nie zszedł na dalszy plan. – Przez ostatnie pół roku zajmowaliśmy się opracowywaniem wytycznych do przetargu – wyjaśnia Komar. Wszelkie wymogi dotyczące projektu, musieli ze sobą skonsultować urzędnicy takich jednostek, jak Wydział Transportu urzędu, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta czy MPK. Urzędnicy uzgadniali, co dokładnie ma zaprojektować wykonawca – z najdrobniejszymi szczegółami dotyczącymi zakresu robót czy materiałów, a także jakie wymogi formalne musi spełnić.

Teraz wytyczne te zostały przekazane do spółki Wrocławskie Inwestycje, która zbierze je w jedno i ogłosi przetarg. Na razie na projekt trasy, a nie samo jej wykonanie. – Myślę, że w ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na projekt – zapowiada Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji.

Jak informuje Zbigniew Komar, na projekt poczekamy do końca roku. Wykonawca będzie miał ułatwienie w postaci starego projektu trasy metrobusu, czyli autobusu na Nowy Dwór mającego kursować wydzieloną trasą. – Teraz zakres prac będzie jednak nieco większy, projekt trasy autobusowej będzie pomocny, ale należy go zmodyfikować. Tramwaje wymagają dodatkowej infrastruktury – wyjaśnia Komar.

Przypomnijmy, że w maju ubiegłego roku prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz zmienił decyzję w sprawie komunikacji miejskiej na Nowy Dwór. Wcześniej forsował, by kursował tam właśnie metrobus, ale właśnie wtedy oznajmił, że wysłuchał mieszkańców i na to osiedle pojedzie tramwaj.
Już wtedy ostrożnie wypowiadał się o datach. Mówił, że realizacja projektu może potrwać nawet do 2018 roku.

– Możliwe jest, by na początku 2017 roku ogłosić przetarg na budowę trasy i by wykonawca rozpoczął prace – mówi teraz Zbigniew Komar.

Budowa takiej trasy potrwa około 2 lata i najpewniej nie zakończy się wcześniej niż w 2019 roku. To realne, jeśli nie będzie problemów z wydaniem decyzji środowiskowej ani żadnych protestów.

Zobacz na kolejnej stronie, którędy tramwaj pojedzie na Nowy Dwór

TRAMWAJ NA NOWY DWÓR – TRASA

Przypomnijmy, że tramwaj na Nowy Dwór ma jechać ul. Strzegomską i Robotniczą do pl. Orląt Lwowskich. Pętla tramwajowa na Nowym Dworze znajdzie się między ul. Rogowską, Strzegomską, torami kolejowymi i rzeką Ślęzą. Dziś to teren ROD Tysiąclecia.

Następnie tramwaj pojedzie środkiem ul. Strzegomskiej na Nowym Dworze - tam, gdzie dziś jeżdżą autobusy. Od pierwszego wiaduktu (estakada Gądowianka) do wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu dawnego Pafawagu (Wrocławski Park Przemysłowy), tramwaj pojedzie obok jezdni wzdłuż ul. Strzegomskiej. Między tymi wiaduktami powstanie kolejny w pobliżu Wyższej Szkoły Bankowej.

– Największym wyzwaniem będzie budowa wiaduktu dla tramwaju nad torami kolejowymi. Chodzi o miejsce na wysokości ul. Wagonowej w pobliżu dawnego Pafawagu – mówi nam Zbigniew Komar.

Następnie tory tramwajowe połączą się z tymi istniejącymi, czyli z pętlą Wrocławski Park Przemysłowy i odcinkiem torowiska wzdłuż ul. Robotniczej. Prowadzi on dziś do ul. Śrubowej i tam tramwaj zakręca na pl. Strzegomski. Tramwaj z Nowego Dworu pojedzie jednak prosto do pl. Orląt Lwowskich.

Od ul. Śrubowej do Smoleckiej tramwaj pojedzie równolegle do ul. Robotniczej, a dalej prosto przez tereny PKP. Zostaną one przejęte w ramach specustawy, a konkretnie specjalnego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Torowisko nie będzie więc prowadziło łukiem po ul. Robotniczej, tak jak teraz jeżdżą samochody. Pobiegnie drogą równoległą do Braniborskiej, która prowadzi na parking przy dawnym Dworcu Marchijskim. Tamtędy tramwaj wjedzie na pl. Orląt Lwowskich i tu połączy się z istniejącym torowiskiem na Podwalu.

Według wstępnych planów z Nowego Dworu mają kursować dwie linie tramwajowe. Jedna ma pojechać na pl. Grunwaldzki. Dokładny przebieg tras nie jest jeszcze znany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska