Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławski Protram ogłasza upadłość. Miasto nie chce tych tramwajów

Jerzy Wójcik, Malwina Gadawa
We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram
We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Wrocławska firma Protram, zajmująca się od 17 lat produkcją i modernizacją tramwajów, ogłasza upadłość. Powodem jest brak nowych zamówień. Pracę straci 50 osób. Komornik już zajął konta firmy. - Upadłość jest konsekwencją wieloletniej polityki miasta, w której wrocławska firma Protram w ogóle nie była uwzględniania - twierdzi Zdzisław Kopka, prezes Protramu.

Sytuacja firmy była zła już od kilku lat. Już raz firma chciała ogłaszać upadłość. - Teraz sytuacja jest tragiczna. Pracownicy nie dostaną wypłat za styczeń, bo nie mamy pieniędzy - mówi Zdzisław Kopka. - Czekamy na krok ze strony władz miasta, tylko one mogą nas uratować. Chodzi o to, żeby spółka MPK umorzyła bądź odroczyła w czasie spłatę części kar. Chodzi np. o umowę na dostawę obręczy kół do wagonów typu Skoda. Mieliśmy krótki termin na realizację dostawy. Niecały miesiąc od podpisania umowy, a na samą dostawę z huty czeka się minimum miesiąc - wylicza. - Dostawa 144 sztuk została zrealizowana w czterech partiach, nie zaburzyło to pracy zajezdni. MPK naliczyło od razu bardzo wysokie kary, prawie 400 tys. zł, to stanowiło ponad 80 procent wartości zamówienia. Mamy wrażenie, że w ten sposób nie chce się leczyć chorego, tylko go dobić – dodaje prezes.

Protramy to dziś najpopularniejsze tramwaje we Wrocławiu. MPK ma ich 117. Miasto kupowało je od 2003 roku. Najmłodszy kursujący po Wrocławiu tramwaj protram wyprodukowano w 2011 roku.

Ale ostatnich zakupów miasto nie robiło już w zakładach przy Legnickiej. Nowe tramwaje dostarczyła do Wrocławia firma Pesa z Bydgoszczy i Moderus z Poznania. Tramwaje od Protramu kupował za to Kraków. To właśnie do tego miasta trafił wyprodukowany przy Legnickiej najdłuższy tramwaj w Polsce - ma 40,5 metra długości, o ponad 10 więcej niż znane wrocławianom skody - czytaj więcej, zobacz zdjęcia

- Zatrudniamy wciąż 50 osób, które w tym momencie nie mają żadnych zleceń do wykonania. Jesteśmy przez MPK pomijani przy remontach tramwajów, bo wszystkie, duże czy małe naprawy, wykonuje się w zajezdniach, a nie u nas - rozkłada ręce prezes Protramu. Zdaniem prezesa Kopki, produkowany przy Legnickiej tramwaj Protram 205 WrAs niczym nie różni się od zamówionych przez Wrocław ostatnio wagonów firmy Modertrans. - To tramwaje produkowane przez firmę płacącą podatki we Wrocławiu mogłyby jeździć po naszym mieście. Brakuje tylko woli decydentów - kwituje Kopka.

Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka spółki MPK nie chce komentować słów prezesa Protramu. - Jesteśmy spółką publiczną, obowiązuje nas procedura o zamówieniach publicznych. Organizujemy przetargi, do których każda chętna firma może przystąpić. Nie możemy faworyzować żadnego podmioty gospodarczego – tłumaczy Korzeniowska. - Jeżeli obie strony podpisują umowę, to oznacza, że zgadzają się, co do ustaleń tam wypisanych, więc nałożone kary nie mogą nikogo dziwić, jeżeli wynikają z zapisów umowy – dodaje Korzeniowska.

Oto tramwaje z Protramu, które dziś jeżdżą po Wrocławiu:

Protram 105NWr
Jeżdżą po Wrocławiu od 2003 roku, powstają przy ul. Legnickiej, część z nich to zmodernizowane wozy Konstal 105Na. Ich młodsza odmiana to Protram 204 WrAs. Są to tramwaje dwuwagonowe

Protram 204 i 205 WrAs
To nowsze modele wrocławskiej firmy Protram, znane u nas od 2006 roku. Taki tramwaj to już nie dwa wagony, a jeden większy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wrocławski Protram ogłasza upadłość. Miasto nie chce tych tramwajów - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska