Wrocławski Protram ogłasza upadłość. Miasto nie chce tych...

Wrocławski Protram ogłasza upadłość. Miasto nie chce tych tramwajów

Jerzy Wójcik, Malwina Gadawa

Gazeta Wrocławska

Aktualizacja:

Gazeta Wrocławska

We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram

We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram ©Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Wrocławska firma Protram, zajmująca się od 17 lat produkcją i modernizacją tramwajów, ogłasza upadłość. Powodem jest brak nowych zamówień. Pracę straci 50 osób. Komornik już zajął konta firmy. - Upadłość jest konsekwencją wieloletniej polityki miasta, w której wrocławska firma Protram w ogóle nie była uwzględniania - twierdzi Zdzisław Kopka, prezes Protramu.
We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram

We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram ©Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Sytuacja firmy była zła już od kilku lat. Już raz firma chciała ogłaszać upadłość. - Teraz sytuacja jest tragiczna. Pracownicy nie dostaną wypłat za styczeń, bo nie mamy pieniędzy - mówi Zdzisław Kopka. - Czekamy na krok ze strony władz miasta, tylko one mogą nas uratować. Chodzi o to, żeby spółka MPK umorzyła bądź odroczyła w czasie spłatę części kar. Chodzi np. o umowę na dostawę obręczy kół do wagonów typu Skoda.
Mieliśmy krótki termin na realizację dostawy. Niecały miesiąc od podpisania umowy, a na samą dostawę z huty czeka się minimum miesiąc - wylicza. - Dostawa 144 sztuk została zrealizowana w czterech partiach, nie zaburzyło to pracy zajezdni. MPK naliczyło od razu bardzo wysokie kary, prawie 400 tys. zł, to stanowiło ponad 80 procent wartości zamówienia. Mamy wrażenie, że w ten sposób nie chce się leczyć chorego, tylko go dobić – dodaje prezes.

Protramy to dziś najpopularniejsze tramwaje we Wrocławiu. MPK ma ich 117. Miasto kupowało je od 2003 roku. Najmłodszy kursujący po Wrocławiu tramwaj protram wyprodukowano w 2011 roku.

Ale ostatnich zakupów miasto nie robiło już w zakładach przy Legnickiej. Nowe tramwaje dostarczyła do Wrocławia firma Pesa z Bydgoszczy i Moderus z Poznania. Tramwaje od Protramu kupował za to Kraków. To właśnie do tego miasta trafił wyprodukowany przy Legnickiej najdłuższy tramwaj w Polsce - ma 40,5 metra długości, o ponad 10 więcej niż znane wrocławianom skody - czytaj więcej, zobacz zdjęcia

- Zatrudniamy wciąż 50 osób, które w tym momencie nie mają żadnych zleceń do wykonania. Jesteśmy przez MPK pomijani przy remontach tramwajów, bo wszystkie, duże czy małe naprawy, wykonuje się w zajezdniach, a nie u nas - rozkłada ręce prezes Protramu. Zdaniem prezesa Kopki, produkowany przy Legnickiej tramwaj Protram 205 WrAs niczym nie różni się od zamówionych przez Wrocław ostatnio wagonów firmy Modertrans. - To tramwaje produkowane przez firmę płacącą podatki we Wrocławiu mogłyby jeździć po naszym mieście. Brakuje tylko woli decydentów - kwituje Kopka.

Sonda

Czy miasto powinno kupować tramwaje u miejscowego producenta?



Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka spółki MPK nie chce komentować słów prezesa Protramu. - Jesteśmy spółką publiczną, obowiązuje nas procedura o zamówieniach publicznych. Organizujemy przetargi, do których każda chętna firma może przystąpić. Nie możemy faworyzować żadnego podmioty gospodarczego – tłumaczy Korzeniowska. - Jeżeli obie strony podpisują umowę, to oznacza, że zgadzają się, co do ustaleń tam wypisanych, więc nałożone kary nie mogą nikogo dziwić, jeżeli wynikają z zapisów umowy – dodaje Korzeniowska.

Oto tramwaje z Protramu, które dziś jeżdżą po Wrocławiu:

Protram 105NWr
Jeżdżą po Wrocławiu od 2003 roku, powstają przy ul. Legnickiej, część z nich to zmodernizowane wozy Konstal 105Na. Ich młodsza odmiana to Protram 204 WrAs. Są to tramwaje dwuwagonowe


Protram 204 i 205 WrAs
To nowsze modele wrocławskiej firmy Protram, znane u nas od 2006 roku. Taki tramwaj to już nie dwa wagony, a jeden większy.

Komentarze (187)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ej

no (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10

Co znaczy miasto nie chce tych tramwai? A ktoś się nas (miasto) pytał o zdanie? Czy może to po prostu decyzja dupkiewicza, miłośnika wszystkiego co wielkopolskie? Może jeszcze połączy Śląsk Wrocław...rozwiń całość

Co znaczy miasto nie chce tych tramwai? A ktoś się nas (miasto) pytał o zdanie? Czy może to po prostu decyzja dupkiewicza, miłośnika wszystkiego co wielkopolskie? Może jeszcze połączy Śląsk Wrocław z Lechem Poznań?
Cholera, żeby tych buraków ktoś wreszcie wykopał! Rodzimą firmę do piachu chcą ładować! Hańba! zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
no i co? jajco?

Waldus (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Co teraz? Maja caly tabor z tej firmy a jak firma padnie kto bedzie dokonywal przegladow i napraw gwarancyjnych oraz remontow?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
.

kon (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

Co sie tak dziwicie taka polityka jest takze w Poznaniu kupuja g germanskie zamiast wspierac miejscowa produkcje,prototyp co wyprodukowal cegielski tez przegral bo faworyzowali ten genialny...rozwiń całość

Co sie tak dziwicie taka polityka jest takze w Poznaniu kupuja g germanskie zamiast wspierac miejscowa produkcje,prototyp co wyprodukowal cegielski tez przegral bo faworyzowali ten genialny wynalazek tramino germanski produkt produkowany Bolechowie bardziel posmarowali to wygrali przetarg .Ten facet niech nie pieprzy bardziej faworyzuje sie obcych niz wlasnych . zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
ech...

Linke-Hofmann-Werke AG Breslau. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

Piszesz jakieś bzdury! A może firma jest kiepsko zarządzana, stąd problemy z przetargami? Co do Cegielskiego i jego Pumy- w czym była tak genialna, że nie chciał jej nikt(!) kupić? Wszak była na...rozwiń całość

Piszesz jakieś bzdury! A może firma jest kiepsko zarządzana, stąd problemy z przetargami? Co do Cegielskiego i jego Pumy- w czym była tak genialna, że nie chciał jej nikt(!) kupić? Wszak była na testach w kilku miastach i na targach... A tu nic! Podobnie z Protramem - pomimo kilku typów słabe zainteresowanie, na dodatek wtopa z kilkoma przetargami, w tym sprawa o prawa autorskie i teraz problem. Nie sztuka mieć dobre pomysły, trzeba jeszcze umieć kierować firmą w obecnych czasach. I choć szkoda firmy, która wracała do tradycji wrocławskich tramwajów, to może trzeba poczekać na kogoś, co będzie wiedział jak pokierować z sukcesem taką firmą. I nie ma co się gniewać na Solarisa czy Pesę! Wszak Protram nie jest ani pierwszą firmą tramwajową, której się nie powiodło, ani pewnie nie ostatnią. A to, że dutkiewicz nie jeździ tramwajami, tylko czeka na taczkę, to zupełnie inna bajka!zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Szkoda

Krzysiek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7

Lubie te tramwaje. Najlepsze we Wrocławiu. Przede wszystkim ciche. Nie to co skody które skrzypia, trzeszcza i drzwi zamykają się z hukiem.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
CCC - Cena Czyni Cuda

ja (gość)

Zgłoś naruszenie treści

widać jednak albo cena się zagubiłą, albo jednak jakość zaczęła być ważniejsza od "jakoś"ci.... pytanie co zwyciężyło....? - bo osobiście jestem przeciw sztuce dla sztuki!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
dla przypomnienia

gosc (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/379778,przed-protramem-ciezki-okres,id,t.html
i wywalili gościa

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
prezesie zdisławie kopka!!!!!

głodujący (gość)

Zgłoś naruszenie treści

kiedy otrzymam wypłatę za grudzień 2015 roku, masz gdzieś pracowników, przy takich zarobkach możesz żyć jak lordziu 4 miesiące.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Co po PROTRAMIE?

Marcin (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

Skoro PROTRAM upada to może wchłonie go jakiś inny zakład produkujący tramwaje-PESA,NEWAG,SOLARIS,ALSTOM? W tym miejsc wcześniej działał warsztat tramwajowo-naprawczo-remontowy. Może tu być...rozwiń całość

Skoro PROTRAM upada to może wchłonie go jakiś inny zakład produkujący tramwaje-PESA,NEWAG,SOLARIS,ALSTOM? W tym miejsc wcześniej działał warsztat tramwajowo-naprawczo-remontowy. Może tu być zajezdnia ale wątpliwe by powstała tym bardziej że miasto niedawno zlikwidowało tą na Dąbiu.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zajezdnia

MPK ma inny problem (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

zauważ, że baza tramwajowa opiera się na zajezdniach starych, właściwie stuletnich. Są zabytki, z wszystkimi tego konsekwencjami. Nie dość że "pod opieką" to dodatkowo trudne w adaptacji do nowych...rozwiń całość

zauważ, że baza tramwajowa opiera się na zajezdniach starych, właściwie stuletnich. Są zabytki, z wszystkimi tego konsekwencjami. Nie dość że "pod opieką" to dodatkowo trudne w adaptacji do nowych wymagań. Niestety Legnicka też jest staruszką, dodatkowo ma zubożony układ torowiska jeśli chodzi o wyjazd na miasto. To znowu materiał do modernizacji, a nie zajezdnia :-( Za to położona w świetnym punkcie. Zadbamy o MPK czy zwycięży pokusa szybkiego zysku ze sprzedaży gruntu?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Skandal

J.C. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 26 / 3

Czy to nie miasto Wrocław założyło spółkę Protram ? I teraz kupuje takie same jak protramowskie przegubowce w Poznaniu ! Co się dzieje w moim mieście !?


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Skandal

Ale inny (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 9 / 3

Protram to spółka pracownicza, a miasto Wrocław dało jej "na początek" 10-letni kontrakt na roboty dla MPK. I przez te 10 lat spółka żyła spokojnie. Tak spokojnie, że zapomniała o rozwoju. A teraz...rozwiń całość

Protram to spółka pracownicza, a miasto Wrocław dało jej "na początek" 10-letni kontrakt na roboty dla MPK. I przez te 10 lat spółka żyła spokojnie. Tak spokojnie, że zapomniała o rozwoju. A teraz się dziwi... Dziwi się, że kontrahent egzekwuje kary zgodnie z umową. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Każdy z Nas Polaków może być pracodawcą....!!!

Paweł (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 22 / 4

..Wystarczy zamawiać polskie produkty i produkować je w Polsce...a my konsumenci kupować je...Każdy polski produkt na kodzie kreskowym zaczyna się na 590......Tramwaje Protramu są bardzo dobre i...rozwiń całość

..Wystarczy zamawiać polskie produkty i produkować je w Polsce...a my konsumenci kupować je...Każdy polski produkt na kodzie kreskowym zaczyna się na 590......Tramwaje Protramu są bardzo dobre i tańsze od wszystkich innych co jeżdżą po Wrocławiu...celewo w Polsce niszczyło się polski przemysł abyśmy byli tylko konsumentami , podwykonawcami,montowniami z prefabrykarów i usługodawcami...zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
przeczytaj...

Linke-Hofmann-Werke AG Breslau. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

i potem pomyśl, co napisałeś? Wszak to namawianie do powrotu do prl! Jak firma nie inwestuje, tylko przejada zyski, mając na dodatek dużą konkurencję... nie widać sukcesu! I po artykule...rozwiń całość

i potem pomyśl, co napisałeś? Wszak to namawianie do powrotu do prl! Jak firma nie inwestuje, tylko przejada zyski, mając na dodatek dużą konkurencję... nie widać sukcesu! I po artykule zalinkowanym wcześniej z 2011 roku tylko jedno przysłowie się ciśnie na usta" Myślał indyk o niedzieli, a w sobotę łeb mu ścięli"...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
...

remusz (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

Przecież ostatnie dwa tramwajowe kontrakty dla Wrocławia też realizowały polskie firmy...

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Krótko i na temat

Xyz (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 16 / 5

Po pierwsz: firma zawaliła nie inwestując w rozwój i nowy produkt już w 2006 roku. Winni oczywiście byli właściciele, którzy teraz krzyczą że nie mają wypłaty.
Po drugie: które miasto pozbywa się...rozwiń całość

Po pierwsz: firma zawaliła nie inwestując w rozwój i nowy produkt już w 2006 roku. Winni oczywiście byli właściciele, którzy teraz krzyczą że nie mają wypłaty.
Po drugie: które miasto pozbywa się w 100% swoich warsztatów?
Po trzecie: jeżeli ktoś przeanalizuje ostatnie przetargi we Wrocławiu to zauważy (jeżeli będzie oczywiście bystry) że coś w nich nie było do końca uczciwe. Jak na kilkanaście firm produkujących w Europie tramwaje zawsze we Wrocławiu startowała i wygrywała tylko jedna?
Po czwarte: dotacje unijne, MY podatnicy będziemy musieli kiedyś do UE oddać. Czyli te tramwaje nie są takie tanie jak to się ludziom przekazuje.
Po piąte: żywotność tramwaju to przynajmniej 50 lat a autobusu 10. Czy ktoś kto decyduje się na zakup tego niskopodlogowego tramwaju zdaje sobie sprawę ile będzie kosztować jego utrzymanie po okresie gwarancji. Koszty są kolosalne. Ale za to zapłaci też podatnik. Najprawdopodobniej w cenie biletu.
UWAGA: WROCŁAW niech powróci do swoich warsztatów i niech sam produkuje tramwaje. Przynajmniej setki osób na zajezdniach w końcu weźmie się do pracy zamiast spać i zbijać bąki za podatników pieniądze.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Litości..

qqq (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

>Po drugie: które miasto pozbywa się w 100% swoich warsztatów?

MPK się pozbyło? To dlaczego w artykule jest narzekanie, że sami naprawiają?

>Jak na kilkanaście firm produkujących w Europie...rozwiń całość

>Po drugie: które miasto pozbywa się w 100% swoich warsztatów?

MPK się pozbyło? To dlaczego w artykule jest narzekanie, że sami naprawiają?

>Jak na kilkanaście firm produkujących w Europie tramwaje zawsze we Wrocławiu startowała i wygrywała tylko jedna?

Skoda, Pesa, Modetrtrans to jedna i ta sama firma?

>Po czwarte: dotacje unijne, MY podatnicy będziemy musieli kiedyś do UE oddać.

To są dotacje, ich się nie oddaje.

>Po piąte: żywotność tramwaju to przynajmniej 50 lat a autobusu 10.

Jakie 50 letnie tramwaje jeźdzą po Wrocławiu? A autobusów ponad 10 letnich jest sporo.

zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
...

xXx (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 17 / 2

Protram miał projekt w pełni niskopodłogowego tramwaju jednak wtedy wygrała Skoda ze swoimi bublami. Miasto od dawna rzucało kłody pod nogi wrocławskiej firmie ale chętnie wspierało przemysł czeski...rozwiń całość

Protram miał projekt w pełni niskopodłogowego tramwaju jednak wtedy wygrała Skoda ze swoimi bublami. Miasto od dawna rzucało kłody pod nogi wrocławskiej firmie ale chętnie wspierało przemysł czeski i niemiecki!zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Powoli

Powoli (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

Protram miał koncepcję niskopodłogowca, jeszcze nie projekt. Przełożenie koncepcji na projekt trwa i kosztuje.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo