Sport

    Wrocławianie ruszają na najstarszy rajd świata

    Wrocławianie ruszają na najstarszy rajd świata

    Jakub Guder

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Zastawa 1100 - takim samochodem pojadą wrocławianie w tegorocznej edycji historycznego Rajdu Monte Carlo
    1/4
    przejdź do galerii

    Zastawa 1100 - takim samochodem pojadą wrocławianie w tegorocznej edycji historycznego Rajdu Monte Carlo ©fot. materiały prasowe

    W czwartek (28.01) rano dwie wrocławskie ekipy z Automobilclubu Amicar ruszają na wielką przygodę. Jacek Miller z Włodzimierzem Cierlińskim na Fiacie X1/9 oraz Stanisław Podstawka i Andrzej Podstawka na Zastawie 1100 kolejny już raz wystartują w Rallye Monte Carlo Historique - Rajdzie Monte Carlo Pojazdów Zabytkowych. Jak zapowiadają - wcale nie jadą tam dla zabawy. Śmiało patrzą w górne rejony klasyfikacji generalnej.
    Rallye Monte Carlo Historique "Historyczny Rajd Monte Carlo" organizowany jest od 1988 roku przez Automobile Club de Monaco. Odbywa się każdego roku na przełomie stycznia i lutego, kilka dni po tradycyjnym rajdzie Monte Carlo, na tych samych trasach. To właśnie tam przed kilkoma dniami Robert Kubica już na trzecim odcinku specjalnym wypadł z trasy na oblodzonej drodze uderzając bokiem w drzewo.

    Z założenia rajd ten ma przypominać dawne rajdy Monte Carlo sprzed kilkudziesięciu lat. Rajd ten jest otwarty tylko dla marek pojazdów i modeli, które brały udział w Monte Carlo Rally w latach 1955-1977. Trzeba to udowodnić odpowiednią przepustką międzynarodową FIA lub FIVA i dołączyć ją do wniosku o udział w rajdzie.

    Od początku swej historii wzbudza ogromne zainteresowanie i przyciąga na start najwspanialsze samochody rajdowe sprzed lat. Lista zgłoszeń do edycji 2005 liczyła ponad 350 załóg, organizatorzy odrzucili niemal drugie tyle. W tym roku chętnych też było więcej niż miejsc.

    W rajdach Rallye Monte Carlo Historique bierze również udział coraz więcej polskich załóg, również w polskich samochodach.

    Plan polskich ekip (w sumie w tym roku jest ich aż osiem) jest taki, że do Niemiec ruszają w czwartek rano. Start do Monako zaplanowany jest na piątek, na godz. 12. Następnego dnia ok. południa wszystkie ekipy powinny zameldować się ne miejscu. - Ten odcinek nie jest wliczany do klasyfikacji generalnej. To tak zwana "dojazdówka". Dopiero przed samym Monte Carlo jest pierwszy etap rywalizacji - tłumaczy Cierliński.

    W niedzielę rano - pierwszy etap: Monako-Valance i pięć odcinków specjalnych. We wtorek cztery odcinki na tracie Valance-Monako, a potem tylko krótki odpoczynek o nocny etap (z wtorku na środę) zwany "nocą długich noży". - Potrafi przewrócić klasyfikację generalną do góry nogami. Gdy startujemy na dole temperatura wynosi +10 stopni, ale potem wjeżdżamy na przełęcze, gdzie często jest śnieg i lód. Nie da się w związku z tym dobrać opon tak, aby były dobre w każdym miejscu. Jeśli założysz kolce, to na dole będziesz się ślizgał. Jeśli opony na suchą nawierzchnię, to problemy będą w górze - tłumaczy Cierliński.

    Co ciekawe - Rajd Monte Carlo jest najstarszym rajdem samochodowym na świcie. Niedawno obchodził swoje stulecie. Drugi w tym zestawieniu jest... Rajd Polski, który ma ponad 90-letnią historię.

    Pewnie zastanawiacie się w jaki sposób zabytkowe, często warte grube pieniądze, samochody ścigają się na Rajdzie Monte Carlo? Czy kierowcy faktycznie wciskają pedał do podłogi, czy raczej oszczędzają swoje cacka?

    - Historyczna wersja Monte Carlo Rallye to rajd na regularność. Zawodnicy mają za zadanie jechać ze stałą, określoną wcześniej przez organizatorów, prędkością średnią. Każdy z nas ma w samochodzie zainstalowany GPS, który dokładnie to sprawdza - wyjaśnia wrocławski uczestnik rajdu.
    To trudne zadanie - jeśli jest to na przykład 49-50 km/h (tak, aby nie przekraczać przepisów) to dla niektórych, to najmniej punktów karnych dostaje ta załoga, która była najbliżej tego wyniku. Kolejne drużyny dostają ich coraz więcej. Nie można nadrabiać na trasie, bo to też jest karane, a na każdym odcinku jest od 15 do 20 punktów kontrolnych. - W tym roku startuje 330 załóg. - Te, które będą powyżej 250 miejsca, do rywalizacji podchodzą bardzo poważnie. To jest sportowa walka, nie ma żadnego odpuszczania - zaznacza Cierliński.

    Biało-czerwoni to zaprawione ekipy. W Rajdzie Monte Carlo startują od lat. Bywało tak, że w przeszłości wystawialiśmy Syrenę. Wrocławianie startowali też na Fiatach 125p (w tym roku te samochody też będą w Monako, ale z innymi załogami). Tym razem pojadą Zastawą 1100 oraz Fiatem FIAT X1/9. Zapowiadają walkę o jak najwyższe miejsca. Trzymamy kciuki i będziemy ślędzić ich poczynania.

    Polskie załogi w tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo
    Andrzej Postawka/Stanisław Postawka – ZASTAVA 1100 (Wrocław, AUTOMOBILCLUB AMICAR z Gazetą Wrocławską)
    Robert Burchard /Grzegorz Gac - POLSKI FIAT 125p
    Romuald Chałas/Tomasz Borysławski - POLSKI FIAT 125p
    Paweł Molgo/Janusz Jandrowicz - POLSKI FIAT 125p
    Jacek Grochowski /Henryk Buszkieiwcz - POLSKI FIAT 125p
    Adam Polak/Karol Jaskłowski - MERCEDES BENZ 280 CE
    Jacek Miller/Włodzimierz Cierliński – FIAT X1/9 (Wrocław, AUTOMOBILCLUB AMICAR z Gazetą Wrocławską)
    Andrzej Lubiak/Jerzy Szymański – LANCIA BETA MONTECARLO


    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Sport z kraju i ze świata

      Zobacz więcej na Sportowy24.pl

      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Eliminacje Ligi Mistrzów
      Eliminacje Ligi Europy
      1 Legia Warszawa Live 37 44 21 10 6 70-31
      2 Jagiellonia Białystok Live 37 42 21 8 8 64-39
      3 Lech Poznań Live 37 42 20 9 8 62-29
      4 Lechia Gdańsk Live 37 42 20 8 9 57-37
      5 Korona Kielce Live 37 28 14 5 18 47-65
      6 Wisła Kraków Live 37 26 14 6 17 54-57
      7 Pogoń Szczecin Live 37 25 11 13 13 51-54
      8 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 25 13 7 17 35-55
      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Spadek do 1. ligi
      1 Zagłębie Lubin Live 37 34 14 11 12 51-45
      2 Piast Gliwice Live 37 31 12 10 15 45-54
      3 Śląsk Wrocław Live 37 29 12 10 15 49-52
      4 Wisła Płock Live 37 28 12 11 14 49-57
      5 Arka Gdynia Live 37 24 10 9 18 44-60
      6 Cracovia Live 37 24 8 15 14 45-52
      7 Górnik Łęczna Live 37 22 9 10 18 47-63
      8 Ruch Chorzów Live 37 19 10 8 19 42-62
      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Awans do grupy mistrzowskiej
      Miejsce w grupie spadkowej
      Ruch Chorzów został ukarany odjęciem czterech punktów za zaległości finansowe
      1 Legia Warszawa Live 37 73 21 10 6 70-31
      2 Jagiellonia Białystok Live 37 71 21 8 8 64-39
      3 Lech Poznań Live 37 69 20 9 8 62-29
      4 Lechia Gdańsk Live 37 68 20 8 9 57-37
      5 Zagłębie Lubin Live 37 53 14 11 12 51-45
      6 Wisła Kraków Live 37 48 14 6 17 54-57
      7 Korona Kielce Live 37 47 14 5 18 47-65
      8 Wisła Płock Live 37 47 12 11 14 49-57
      9 Pogoń Szczecin Live 37 46 11 13 13 51-54
      10 Śląsk Wrocław Live 37 46 12 10 15 49-52
      11 Piast Gliwice Live 37 46 12 10 15 45-54
      12 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 46 13 7 17 35-55
      13 Cracovia Live 37 39 8 15 14 45-52
      14 Arka Gdynia Live 37 39 10 9 18 44-60
      15 Ruch Chorzów Live 37 38 10 8 19 42-62
      16 Górnik Łęczna Live 37 37 9 10 18 47-63

      Gry On Line - Zagraj Reklama

      Zapowiedzi meczów - gdzie oglądać