Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To będzie trzeci najdłuższy most we Wrocławiu (ZDJĘCIA, FILM)

Redakcja
Stopniowo powstaje droga S5 z Wrocławia w kierunku Trzebnicy i Poznania. Odwiedziliśmy budowę pierwszego odcinka - tuż przy granicy Wrocławia. To tu powstanie największe skrzyżowanie w mieście (połączy ulicę Żmigrodzką, nową drogę S5, autostradową obwodnicę Wrocławia i starą drogę do Trzebnicy), a także długi na 750 metrów most nad Widawą. Budowa tej przeprawy to trudne zadanie ze względu na podmokły teren. To będzie trzeci pod względem długości most we Wrocławiu.

Na razie widać dwa pierwsze przęsła mostu. Łącznie będzie 26 segmentów różnej długości, po 13 na każdej jezdni. Zostaną one położone na 14 parach podpór. Ciekawy jest sposób budowy, czyli nasuwanie mostu. Każdy element przeprawy jest produkowany na miejscu na bazie elementów zbrojeniowych, które są następnie zalewane betonem. W taki sposób powstaje pusta w środku skrzynia: w niej znajdzie się korytarz techniczny. Potem takie przęsło, a wraz z nim cały most, jest przesuwane na stojące już filary.

Tak więc ekipa budowlana pracuje cały czas w jednym miejscu, a most jest jedynie popychany o długość kolejnego segmentu co około tydzień do półtora tygodnia. Tyle trwa produkcja segmentu, a samo jego nasuwanie zajmuje kilka godzin. Połowa mostu zostanie nasunięta od strony Wrocławia, a druga – od strony Trzebnicy.

Jest to taka sama metoda, jaka była wykorzystywana przy budowie estakady Gądowianki i mostu Rędzińskiego na AOW. Nieco podobna została zastosowana przy nasuwaniu przęseł wiaduktu kolejowego nad ul. Grabiszyńską (tam jednak konstrukcja była stalowa).

Długość nowego mostu na drodze S5 będzie imponująca: to 750 metrów. Nie będzie to jednak najdłuższa, a trzecia pod tym względem przeprawa we Wrocławiu. Najdłuższy w mieście most Rędziński ma wraz z estakadami 1742 m (część podwieszona tego mostu ma 512 m), z kolei całkowita długość mostu Milenijnego z wiaduktami wynosi 923,5 m.

Nowy most będzie bardzo długi nie ze względu na przepływającą pod nim rzekę (Widawa jest dość wąska), ale dlatego, że poprowadzi nad trudnymi terenami zalewowymi. Dlatego właśnie wykonawca, firma Astaldi, zdecydował się położyć konstrukcję trudną metodą nasuwania. Zajmuje ona mniej więcej tyle samo czasu co tradycyjna budowa.

Jak mówi Janusz Żelasko, kierownik działu technicznego firmy Astaldi, na moście znajdą się po trzy pasy w każdym kierunku. Na razie opracowywana jest docelowa organizacja ruchu. Możliwe jest puszczenie samochodów trzema pasami lub dwoma pasami i wydzielenie pasa awaryjnego. Tuż za mostem jadący w kierunku Wrocławia będą zjeżdżać na węźle Widawa (obecny węzeł Wrocław Północ), który jest obecnie w budowie. Stoją już pierwsze słupy na rondzie Obrońców Grodna. Na nich znajdą się wjazdy i zjazdy łączące S5 z A8.

Koszt budowy mostu wyniesie około 80 mln zł brutto, całego odcinka do Trzebnicy – ok. 600 mln zł, a całość robót budowlanych na odcinku S5 Korzeńsko – Wrocław w. Widawa – 1,5 mld zł.

ZOBACZ: Tu powstaje największe skrzyżowanie w mieście

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska