Byliśmy na budowie galerii w miejscu dawnego dworca PKS

    Byliśmy na budowie galerii w miejscu dawnego dworca PKS

    Zdjęcie autora materiału
    Weronika Skupin

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Budowa galerii handlowej Wroclavia
    1/37
    przejdź do galerii

    Budowa galerii handlowej Wroclavia ©Janusz Wójtowicz

    Odwiedziliśmy budowę nowej galerii Wroclavia, powstającej w miejscu byłego dworca PKS. Budowa zajmuje kwartał ulic między ul. Borowską, Suchą, Joannitów a Dyrekcyjną. Pracuje tu codziennie ponad 400 robotników i 10 dźwigów. Pod koniec tego roku zatrudnionych będzie tu około 1500 budowlańców, a w przyszłym roku podczas prac wykończeniowych – nawet 2000. Jest to obecnie jeden z największych placów budowy w mieście.
    Po budowie oprowadził nas Marcin Niedzielski – kierownik projektu z firmy Unibail-Rodamco, która jest inwestorem i przyszłym operatorem galerii. Na plac budowy weszliśmy po kładce nad ul. Dyrekcyjną. Została zamontowana jeszcze przed Nowym Rokiem. Usprawnia komunikację na budowie, dzięki niej budowlańcy nie muszą czekać na zielone światło na przejściu dla pieszych.

    Zakończone jest około 90 proc.
    konstrukcji do poziomu 0 i 15 proc. ponad powierzchnią ziemi. Codziennie wylewane jest ok. 500-1000 mkw posadzek, powstaje kilkadziesiąt metrów długości ścian. Do tej pory wylano już około 65 tys. m sześc. betonu. Wywieziono także 35 tysięcy ciężarówek ziemi z wykopu pod galerię.



    Trwają roboty konstrukcyjne, a konkretnie stawianie konstrukcji żelbetowej. Wylewane są stropy, stawiane są zbrojone słupy. Ostatnie mrozy nieznacznie spowolniły prace, ale robotnicy się ich spodziewali. Nie wstrzymują one betonowania. Podgrzany beton z dodatkiem środków chemicznych przyspieszających stygnięcie przywożony jest z wytwórni ciężarówkami "gruszkami". Elementy, które zostały ostatnio wylane łatwo jest poznać, bo przez pewien czas parują. Prace postępują szybciej od strony ul. Borowskiej. Tam robiono pierwsze wykopy i pierwsze wylewki. Od strony ulicy można dojrzeć pierwsze słupy kondygnacji +1. Na poziomach od 0 w górę znajdą się sklepy (będzie ich około 200), a najwyżej kino i restauracje.

    Dookoła obiektu przyszłej galerii prowadzi tunel dostawczy na poziomie -2. Wlot do niego znajdzie się od strony ul. Suchej, a wylot od Dyrekcyjnej. Nim będą się poruszać samochody dostawcze. Towar będzie wypakowywany na stanowiskach przeładunku. Od strony ul. Joannitów widać już zarys spiralnych wjazdów i zjazdów na podziemny parking. To trasa dla samochodów. Inny wjazd i wyjazd na parking znajdą się od strony ul. Borowskiej. Z kolei autobusy będą wjeżdżać i wyjeżdżać od strony ul. Dyrekcyjnej.

    Dworzec autobusowy zlokalizowany będzie na dwóch poziomach: 0 i -2. Wejście dla pasażerów, kasy biletowe, poczekalnia, znajdą się na poziomie 0 od strony wejścia bocznego przy ul. Suchej (naprzeciw wejścia do dworca PKP). Na poziomie -2 będzie również mała poczekalnia, oraz stanowiska odjazdowe komunikacji krajowej i międzynarodowej. Czy w podziemiach nie będą dokuczać spaliny? Jak zapewnia Marcin Niedzielski, projektanci wszystko przewidzieli. Dworzec będzie wyposażony w sprawny system wentylacji i system alarmowy. Większym niż dworzec wyzwaniem są podziemne parkingi dla samochodów. Łącznie parkingi będą miały 2300 miejsc. Dokładny plan dworca PKS dopiero poznamy. Wiadomo na razie, że ma tam być 11 stanowisk odjazdowych dla autobusów i 3 stanowiska postojowe. To jeszcze mniej niż na obecnym, tymczasowym dworcu.

    Inwestor przebuduje także okoliczne ulice. Możliwe, że jeszcze pod koniec tego roku rozpoczną się pierwsze prace. Ich harmonogram zostanie ustalony również z miastem. Całkowicie zmienią się ul. Dyrekcyjna i Sucha. Na Suchej ruch zostanie uspokojony, będzie tam zakaz wjazdu dla samochodów. Przejadą tamtędy jedynie autobusy MPK (za kilka lat docelowo także tramwaje), taksówki i będą tam chodzić piesi. Z kolei ruch aut zostanie przełożony na ul. Dyrekcyjną. Zniknie nawierzchnia z kostki i torowisko. Jezdnia będzie bitumiczna i szersza niż dotychczas, z pasem zieleni pośrodku. Będą po dwa pasy w każdym kierunku. Z kolei na ul. Joannitów i Borowskiej powstaną wjazdy i wyjazdy obsługujące parkingi dla klientów Wroclavii.

    Największe wyzwanie? – Cała budowa jest ogromnym wyzwaniem – mówi Marcin Niedzielski i dodaje, że na pewno sporo pracy zajmie wyłożenie elewacji galerii. Ciekawie zapowiada się także montaż największego ekranu kinowego we Wrocławiu – IMAX. – Ekran IMAX-a przyjedzie w jednym kawałku zwinięty w rulon. Trzeba go będzie wtransportować do środka w całości – mówi kierownik projektu. Jak czytamy na stronie Cinema City, które będzie operatorem kina, ekran w kinie IMAX ma 14 m wysokości i 24 m. szerokości. Jego wysokość porównać można do siedmiu, stojących na sobie słoni. Łącznie z salą IMAX we Wroclavii będzie 20 sal kinowych.

    16 zdjęć
    Przejdź do galerii

    Galeria dostępna tylko dla abonentów Gazety Wrocławskiej

    Makieta nowej galerii Wroclavia

    Wroclavia – nowa galeria w miejscu dworca PKS. Będzie kino na 20 sal i 200 sklepów (WIZUALIZACJE)

    Link do głównego zdjęcia

    Tak będzie wyglądała galeria Wroclavia ©materiały inwestora



    W 2017 roku będą trwały prace wykończeniowe. Obiekt ma być gotowy jesienią 2017. Wtedy odjedziemy autobusem z nowego dworca, zrobimy zakupy w galerii Wroclavia i obejrzymy film w IMAX-ie.

    Czytaj także

      Komentarze (30)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W

      W (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Marcin porzadny facet :))

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Galeria?

      S (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Czy to będzie galeria obrazów?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Moze inwestor pod reke z prezydentem chcieliby zeby wszyscy mowili o tym grobowcu galeria

      wroclawianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

      Dla mnie bedzie to grobowiec, najwiekszy grobowiec ku pamieci pieknego starodrzewia w centrum Wroclawia. Zostaly wyciete piekne zdrowe, stare i dorodne drzewa by powstawic betonowy grobowiec. Dla...rozwiń całość

      Dla mnie bedzie to grobowiec, najwiekszy grobowiec ku pamieci pieknego starodrzewia w centrum Wroclawia. Zostaly wyciete piekne zdrowe, stare i dorodne drzewa by powstawic betonowy grobowiec. Dla mnie to nic wiecej jak grobowiec i nic tego nie zmienizwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Grobowiec

      Wroclavianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      ...tam kiedyś było więcej grobowców, mniejszych...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To już się nawet nie kryjecie, że to galeria a nie dworzec z dodatkiem galerii?

      SK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

      To już się nawet nie kryjecie, że to galeria a nie dworzec z dodatkiem galerii?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wroclavia

      muis

      Zgłoś naruszenie treści / 18

      Wroclavia ... twórców tak koszmarnych nazw powinni podawać z imienia i nazwiska.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mam nadzieje, że sprawą zajmie się CBA albo prokuratura.

      ehhh (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 6

      Odpowiednie organy powinny zbadać te sprawę bo, nie wierze, że ktoś przy zdrowych zmysłach zgodził się na wybudowanie w tym miejscu kolejnej galerii. Do tego zgodzono się na zmarginalizowanie roli...rozwiń całość

      Odpowiednie organy powinny zbadać te sprawę bo, nie wierze, że ktoś przy zdrowych zmysłach zgodził się na wybudowanie w tym miejscu kolejnej galerii. Do tego zgodzono się na zmarginalizowanie roli dworca PKS - 11 stanowisk to może być w Oławie, ale nie we Wrocławiu. Ponadto nie wymuszono na inwestorze odpowiedniej przebudowy okolicznej infrastruktury drogowej, m.in. nie zostanie wybudowane torowisko na Suchej, a na Dyrekcyjnej zostanie zlikwidowane. O destrukcyjnej roli tego molocha dla handlu i wzroście ruchu samochodów w centrum nie będę się już rozpisywał. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To nie dworzec PKS, tylko galeria

      Aga (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 4

      100% racji. W taki oto sposób Wrocław zostal bez dworca PKS... to smutne co z tym miastem zrobili...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ciekaw czy pzowolenie mają na nocną pracę?

      sąsiad (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

      Bo w nocy nieźle tam hałasują zakłócając cisze nocną...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      galeria

      oskaR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 4

      Pani Redaktor po raz kolejny grzecznie wysłuchała rozmówcę, nie zadając mu żadnych kłopotliwych pytań. Gdzie u Pani Redaktor dociekliwość i rzetelność dziennikarska? Dlaczego nie drąży Pani tematu,...rozwiń całość

      Pani Redaktor po raz kolejny grzecznie wysłuchała rozmówcę, nie zadając mu żadnych kłopotliwych pytań. Gdzie u Pani Redaktor dociekliwość i rzetelność dziennikarska? Dlaczego nie drąży Pani tematu, pytając choćby o to dlaczego z Dyrekcyjnej ZNIKNĄ tramwaje, które zgodnie z zapowiedziami " władz" miasta miały tam pozostać jako nieodłączny element tzw. Trasy Południowej?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      121 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 1

      Pani trzymająca mikrofon rzetelnie wykonała swoje zadanie...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      gniot

      miłośnik Wrocławia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 2

      panie Dutkiewiczu, dlaczego pozwalasz aby takie wielkie budowle projektowane były przez ludzi niezbyt utalentowanych, którym wyłazi z butów słoma? To nie jest modernizm, to jest zwykły...rozwiń całość

      panie Dutkiewiczu, dlaczego pozwalasz aby takie wielkie budowle projektowane były przez ludzi niezbyt utalentowanych, którym wyłazi z butów słoma? To nie jest modernizm, to jest zwykły pretensjonalny, mieszczański, gniot, który tylko udaje nowoczesność. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niestety

      wh (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13

      Czasem mam wrażenie że utalentowani i wykształceni moderniści wymarli gdzieś w latach 60-tych. To co obecnie się robi to nie jest modernizm, postmodernizm też nie. Ładny modernistyczny budynek...rozwiń całość

      Czasem mam wrażenie że utalentowani i wykształceni moderniści wymarli gdzieś w latach 60-tych. To co obecnie się robi to nie jest modernizm, postmodernizm też nie. Ładny modernistyczny budynek przynajmniej ma jakąś fajną formę, ciekawy detal, ciekawy materiał - vide jeden z (moich) ulubionych budynków w tym stylu czyli Wertheim. A do zrobienia dziwadła w AutoCadzie i wrzucenia byle czego na elewację nie trzeba mieć ani talentu ani wielkiej wiedzy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      okropność

      nie wdycham syfu z klimatyzatorów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 2

      czy jest ktoś (oprócz paru tych co na tym zarobili) kto potrzebuje tej galerii?
      Wrocław rozwija się w bardzo złym kierunku.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama