Tych tramwajów we Wrocławiu już nie ma. Linia 16 wróci na...

    Tych tramwajów we Wrocławiu już nie ma. Linia 16 wróci na tory?

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tych tramwajów we Wrocławiu już nie ma. Linia 16 wróci na tory?
    Patrząc po brakach w numeracji, we Wrocławiu zlikwidowano tramwaje 12, 13, 16, 18, 19, 21, 22. Gdzie jeździły? Kiedy przestały kursować i dlaczego podjęto takie decyzje? Co mieszkańcy dostali w zamian? Czy zlikwidowano w ostatnich latach jeszcze jakieś linie? Czy zamiast tych 6 uruchomiono nowe tylko 3 "trzydziestki"? – pyta nasz Czytelnik Krzysztof. Odpowiedzi szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.
    Tych tramwajów we Wrocławiu już nie ma. Linia 16 wróci na tory?
    Jeszcze pod koniec lat 80. ubiegłego wieku po mieście kursowały łącznie 33 linie tramwajowe. Dziś są 22, w tym dwie pary tzw. przeciwbieżnych (0L kursuje przeciwnie do 0P, jednokierunkowe są też 14 i 24). W zamian za te likwidowane linie utworzono jedynie trzy nowe: 31, 32 i 33. Teraz jest szansa na powrót tramwaju nr 16.

    Tramwaj 12 we Wrocławiu
    Linia ta została zlikwidowana w 2011 roku.
    Kursowała między Sępolnem a Pilczycami. Mieszkańcy Sępolna głośno przeciwko temu protestowali, jednak urzędnicy byli nieugięci. Tłumaczyli, że w zamian mieszkańcy dostają linię 33Plus z jednego stadionu na drugi (Olimpijski – Miejski). Zmiany wprowadzono przed Euro 2012, a dwukierunkowe tramwaje Plus miały być ich symbolem. Tylko że mieszkańcy woleli swoją "dwunastkę". Do 33Plus zdążyli się już przyzwyczaić, a tramwaj 12 nie wróci.

    Pechowy tramwaj numer 13
    Podróż pojazdem linii 13 ma podobno przynosić nieszczęście. Jednak jak pisze miłośnik komunikacji miejskiej dr inż. Bogusław Molecki, we Wrocławiu w 1949 pod hasłem "nie boimy się zabobonów" dokonano (bez większego uzasadnienia) przenumerowania linii 17 na 13. Wrocławska „13” kursowała w przeciwnym kierunku do tramwaju 20 (tak jak dziś 14 do 24). Obsługiwała PaFaWag.
    - Nietrudno się domyślić, że po zmianie ustroju połączenie mogło stracić na znaczeniu. Ostatni raz "trzynastka" wyjechała na tory po powodzi 1997 r. - mówi Molecki. Wtedy linie bywały uruchamiane w dość przypadkowych, niekoniecznie potrzebnych relacjach.

    Czytaj więcej: Czy Wrocław boi się pechowej trzynastki?

    Przywróćcie wrocławski tramwaj nr 16!
    Tramwaj linii 16 kursował do 2011 z Parku Południowego do zoo przez Pułaskiego i pl. Grunwaldzki. Mieszkańcy wielokrotnie pisali petycje w sprawie przywrócenia linii nr 16. Teoretycznie linia 16 jest jedynie zawieszona. W ratuszu tłumaczyli, że w zamian jest więcej kursów linii autobusowych 145 i 146.

    Urzędnicy w magistracie obiecywali przeanalizować, czy przywrócenie linii 16 ale w innej relacji: obsługującej pętlę Tarnogaj i dojeżdżającej na Sępolno ma sens. Z Tarnogaju zniknęły wtedy dwie linie: 22 i 15. 22 w ogóle zlikwidowano, a 15 przerzucono na ul. Ślężną i dalej do parku Południowego (w zamian za 16). Ale okazało się, że nie ma szans na przywrócenie linii 16 dopóki nie będzie torowiska na ul. Hubskiej od Glinianej do Dyrekcyjnej. Ulicą Borowską jedzie już za dużo tramwajów. Natomiast budowa torowiska na Hubskiej ma się rozpocząć w tym roku.

    Jest więc szansa, że "szesnastka" wróci. Są plany puszczenia ul. Hubską do Dyrekcyjnej nowej linii tramwajowej, a nawet dwóch. Jedna będzie skierowana dalej prosto w ul. Suchą, gdzie powstanie torowisko, druga z kolei zostanie skierowana pod wiadukt, w ul. Pułaskiego, a następnie w kierunku pl. Grunwaldzkiego i dalej do zoo (szczytowo na Biskupin lub Sępolno). To więc byłoby można uznać za powrót "szesnastki", bo to dość podobna droga do jej dawnej trasy. Jednak czy taki numer będzie nosił nowy tramwaj – nie wiadomo.

    Czytaj więcej: Wybudują brakujący fragment torowiska i więcej tramwajów pojedzie na Tarnogaj

    Tramwaj nr 18 we Wrocławiu
    Na wieczną bocznicę odjechał kursujący jeszcze w latach 80. tramwaj nr 18. Było to o tyle ważne połączenie, że dzięki niemu można było dojechać z ul. Grabiszyńskiej przez Legnicką na Pilczyce. Dzisiaj tę trasę można pokonać jedynie autobusem stojącym w korkach lub linią 20, ale naokoło. Był to tramwaj szczytowy, który funkcjonował gdy były zakłady przemysłowe w rejonie ul. Grabiszyńskiej, potem nie był tak potrzebny. Zlikwidowano go w 1992.

    Likwidacja tramwaju nr 19
    Linia ta kursowała przed rokiem 1998 po trasie Księże Małe – park Południowy. Dziś na Księżę kursują tylko linie 3 i 5 – "trójka" jedzie do Leśnicy, a "piątka" - na Oporów. W kierunku parku Południowego można pojechać tylko tramwajami 3 i 5 zmierzającymi do zajezdni Gaj. Dodatkowo od Uniwersytetu Ekonomicznego autobusem linii 134. Linia ta została zlikwidowana ze względu na zły stan torowisk na Dyrekcyjnej i Kościuszki.

    Nie ma już tramwaju 21
    Linia ta kursowała z Poświętnego do Pilczyc. Jednak zlikwidowano ją, bo autobus 129 i 132 ją zastąpiły. Jeżdżą krótszą trasą niż tramwaj. Przerzucono tę linię w 2008 między Sępolnem a Wrocławskim Parkiem Przemysłowym, a rok później zlikwidowano.

    Tramwaj 22 nie jeździ, jest 31 i 32
    Od 2011 nie ma już tramwaju 22 jeżdżącego z Tarnogaju na Pilczyce. Zniknął przed Euro 2012, a w zamian puszczono linie 31Plus i 32Plus z Gaju w pobliże nowego Stadionu Miejskiego, areny mistrzostw. Dodano też więcej kursów 136 i 145 "na pocieszenie". W rezultacie Tarnogaj został jednak z jednym tramwajem – numer 8. 22 zlikwidowano, a 15 przerzucono na park Południowy. Szansę na więcej tramwajów na Tarnogaj da nowe torowisko na Hubskiej (czytaj więcej w akapicie o tramwaju linii 16).

    Inne zlikwidowane linie tramwajowe we Wrocławiu
    We Wrocławiu jeździły kiedyś także linie nocne. Przed 2003 rokiem było 9 takich linii. Tramwaje kursowały w następujących relacjach:
    30 – Księże Małe – Leśnica
    31 – Poświętne – Klecina
    32 – Park Południowy – Sępolno
    33 – Biskupin – Leśnica
    34 – Kowale – Oporów
    35 – Biskupin – Tarnogaj
    36 – Osobowice – Grabiszynek
    37 – Krzyki – Leśnica
    40 – linia okólna

    Jak tłumaczą w wydziale transportu ratusza, dzięki rezygnacji z nocnych kursów właśnie nocą można wykonywać przeglądy torowisk i sieci trakcyjnych bez żadnych zmian w kursowaniu nocnej komunikacji zbiorowej.

    Czytaj więcej: Dlaczego po Wrocławiu nie jeżdżą nocne tramwaje?

    Jeszcze pod koniec lat 80. ubiegłego wieku po mieście kursowały łącznie 33 linie tramwajowe. Dziś są 22, w tym dwie pary tzw. przeciwbieżnych (0L kursuje przeciwnie do 0P, jednokierunkowe są też 14 i 24). W zamian za te likwidowane linie utworzono jedynie trzy nowe: 31, 32 i 33, w związku z budową krańcówek na Gaju, przy stadionie i na Kozanowie przed Euro 2012. Dodatkowo przywrócono linię 23. Kursowała ona od roku 1973 do 1995 na trasie z Kromera do Pilczyc. Przywrócono ją w 2006 roku na trasie Kromera – Wrocławski Park Przemysłowy po zakończeniu przebudowy mostów Warszawskich. Trasę Kromera – Pilczyce obsługuje autobus 128.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz we Wrocławiu najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w pobliżu katedry?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z Wrocławiem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Czytaj także

      Komentarze (82)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "Linia ta została zlikwidowana ze względu na zły stan torowisk na Dyrekcyjnej i Kościuszki"

      wrocławianiN (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Oskarżyć i pociągnąć do odpowiedzialności torowiska z powodu ich złego stanu. To niedopuszczalne aby torowisko pozwalało sobie na takie coś.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      16 do Parku Południowego

      Mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Tarnogaj ma połączenie z Grunwaldem i Sempolnem- autobusem 145. Z Parku Południowego nic nie jeździ w tamte rejony, więc przywrócenie tramwaju 16 powinno być na trasie, jaka była kiedyś.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      145 powiadasz

      Mikołaj (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Tak mamy jedno polaczenie z Tarnogaju na Plac Grunwaldzki. Wiecznie przeładowany i stojący w korkach autobus 145. Moj osobisty rekord czasu podrozy to ponad godzina na Plac Grunwaldzki caly czas w...rozwiń całość

      Tak mamy jedno polaczenie z Tarnogaju na Plac Grunwaldzki. Wiecznie przeładowany i stojący w korkach autobus 145. Moj osobisty rekord czasu podrozy to ponad godzina na Plac Grunwaldzki caly czas w scisku.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kłamią

      Sepolnianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      32Plus nie jeźdźi na Sepolno tylko na pętle przy Stadionie Olimpijskim.....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Brakuje 13

      Tomo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Powinna jeździć docelowo przez klecinę na bielany. Ale położenie torowiska pewnie jest zupełnie niemożliwe....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      18 jest b. potrzebna.

      Czasownik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Prezydencie przywróć 18, a nie będę jeździł samochodem! Fajny tramwaj konkretnie linia.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamiast 12 na Sępolno zrobili 33, które kończy jazdę w środku Parku Szczytnickiego

      Przywrócić 12 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21

      Pasażerowie przesiadają się na przystanku przy Stadionie Olimpijskim, na którym nawet nie ma wiaty
      Brawa dla władz Wrocławia i Urzędu Miejskiego
      I jeszcze mają tupet namawiać do rezygnacji z...rozwiń całość

      Pasażerowie przesiadają się na przystanku przy Stadionie Olimpijskim, na którym nawet nie ma wiaty
      Brawa dla władz Wrocławia i Urzędu Miejskiego
      I jeszcze mają tupet namawiać do rezygnacji z samochodu
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Coś niekumaty ten dziennikarz

      16 jeździła z Sępolna na Oporów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14

      A potem nastały czasy wiecznej rewolucji tramwajowej.
      Teraz dobierają trasy tak, aby było JAK NAJWIĘCEJ PRZESIADEK.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przepraszam za "ten dziennikarz"

      Przecież to Weronika Skupin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      BLONDYNKA !!!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      31 i 32

      Omar Santana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

      Zastanawia mnie dlaczego tramwaj 31 i 32 praktycznie są zdublowane czyli pokrywające sie ze sobą jedną z tych linii przeniósł bym na inną linię


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dużo

      Ludzi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Jeździ tymi liniami i jest tłok.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      12

      Omar Santana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13

      Błąd linia 12 na początku kursowawa Sępolno - Pafawag dopiero po paru latach ją przedłużyli do Pilczyc.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      19

      Ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 1

      Wobec budowy kilku nowych osiedli między Kościuszki, a terenami kolejowymi, powstania Starostwa Powiatowego oraz budowy nowych bloków na Księżu i przy Krakowskiej konieczne jest przywrócenie linii...rozwiń całość

      Wobec budowy kilku nowych osiedli między Kościuszki, a terenami kolejowymi, powstania Starostwa Powiatowego oraz budowy nowych bloków na Księżu i przy Krakowskiej konieczne jest przywrócenie linii nr 19 w kierunku Dworca Głównego. Obecny czas przejazdu "5" z tych rejonów przez Traugutta i Kołłątaja to porażka, a przesiadka na 0 jest bezsensowna bo jeździ bardzo rzadko i nigdy nie trzyma się rozkładu. Oczywiście niezbędne jest wyremontowanie tych wertepów i wilczych dołów na Kościuszki, ale to niestety raczej melodia odległej przyszłości, chociaż kilka dni temu minąłem tam tramwaj (przejazd techniczny), to szanse na regularny ruch są według urzędników żadne.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Popieram

      tomo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Nawet taki jeden wagonik, jak kiedyś by się przydał...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama