Trzeba dbać o sąsiadów, czyli odpowiedzialność wielkiej...

    Trzeba dbać o sąsiadów, czyli odpowiedzialność wielkiej firmy

    Grzegorz Chmielowski

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Narodowe Forum Muzyki

    Narodowe Forum Muzyki ©Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

    -Bez zakotwiczenia w lokalnej społeczności nie można zrobić długotrwałego biznesu – przekonywał przedsiębiorców, menedżerów i naukowców Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź S.A. podczas spotkania Dolnośląskiej Loży Business Centre Club we Wrocławiu szef miedziowego koncernu zapewniał też, że kieruje się tą zasadą zarówno w Polsce, jak i w zakładach należących do KGHM, a działających w Chile czy USA. CRS czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to nie Fata Morgana, a konkretne działania, usłyszeli członkowie BCC.
    Narodowe Forum Muzyki

    Narodowe Forum Muzyki ©Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

    Kopalnie i huty wyrosły wśród wsi i miast
    Ideę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR- Corporate Social Responsibility) można streścić w zdaniu, że firma, dążąc do osiągnięcia zysku, dobrowolnie bierze pod uwagę interes społeczny i troszczy się o środowisko naturalne, w którym się znajduje. Nie ma wątpliwości, że doświadczenia menedżerów przemysłu miedziowego we współżyciu z lokalnymi społecznościami są niezmiernie bogate.
    Bo przecież półwiecze funkcjonowania w regionie obejmującym Legnicę, Lubin, Polkowice i Głogów wraz z otaczającymi te miasta gminami, to długa i ciekawa historia budowania kopalń, hut, zbiorników odpadów tuż przy terenach zabudowanych, na polach uprawnych, w rejonach mocno zaludnionych. A to także historia głębokiej ingerencji przemysłu w życie tysięcy mieszkańców, właścicieli gospodarstw rolnych, wreszcie to historia przesiedleń kilkunastu wsi. Menedżerowie z jednej strony dawali pracę i nowe perspektywy życia, ale z drugiej musieli wziąć odpowiedzialność – wraz z administracją - za skutki w sferze społecznej (wynikające np. z wysiedleń) i w środowisku naturalnym.

    Rodzący się przemysł miedziowy ściągnął na te ziemie tysiące pracowników z całej Polski. Nie tylko ich wyszkolił. Ówczesny Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzi wziął odpowiedzialność za socjalną sferę życia swoich załóg. Przez wiele lat firmy KGHM budowały domy mieszkalne, szkoły, domy kultury, przychodnie zdrowia, domy wczasowe albo zlecały i finansowały takie inwestycje. Z biegiem lat i w miarę krzepnięcia firmy oraz lokalnych społeczności Kombinat brał odpowiedzialność także za inne sfery życia. Uruchomił szkolnictwo zawodowe, wspierał twórczość artystyczną i był mecenasem kultury, wspomagając remonty zabytków, organizację koncertów muzycznych czy konkursów. KGHM nie uchylał się też od odpowiedzialności za środowiskowe skutki działalności przemysłu. Stąd bliska współpraca ze specjalistami w dziedzinie ochrony środowiska i medycyny. Wrocławskie placówki medyczne wykonywały badania ludności, w zamian KGHM wspierał lekarzy finansowaniem zakupu nowoczesnego sprzętu medycznego.

    Nie nazywano tego społeczną odpowiedzialnością biznesu, ale tę ideę w dużej mierze realizowano. Bo choć wiele zadań i działań wynikało z ówczesnego prawa, to przecież często ich realizacja wykraczała poza prawne zobowiązania.
    Wiele z tych form dawnego CSR - oczywiście na zasadach odpowiadających epoce gospodarki rynkowej – realizowanych jest do dnia dzisiejszego.

    Raport o miliardach zysku i pomocy dla ludzi
    Całościowy obraz działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu przynosi Raport KGHM Polska Miedź S.A. za rok 2014. Po raz pierwszy zagadnienia CSR potraktowano na równi z ekonomicznymi, mówiącymi o miliardowych kwota przychodów, inwestycji, zysku itd. Obok informacji tradycyjnie prezentowanych w raportach rocznych pokazano, jak Polska Miedź chce realizować swoją strategię rozwojową (do roku 2020 z perspektywą 2040) z uwzględnieniem troski o otoczenie społeczne i środowisko naturalne.

    Jako zasadę w społecznej odpowiedzialności biznesu przyjęto osiągnięcie istotnej równowagi między rozwojem firmy, a szeroko pojętym interesem społecznym otoczenia, w którym Spółka działa. Najważniejsze elementy strategii obejmują:
    * tworzenie innowacyjnych rozwiązań minimalizujących oddziaływanie działalności produkcyjnej firmy na środowisko naturalne;
    * budowanie pozycji „dobrego sąsiada” i zaufanego inwestora;
    * etyka i przejrzystość w zarządzaniu relacjami z interesariuszami;
    * dbałość o pracowników.

    Trzeba dobrze żyć z sąsiadem
    Warto przyjrzeć się zwłaszcza polityce dobrego sąsiedztwa, bo jako Dolnoślązacy - sąsiedzi zakładów KGHM - jesteśmy nią zainteresowani szczególnie. Zakłada ona budowę pozytywnych relacji ze społecznościami lokalnymi za pomocą dialogu, który pokaże możliwości i oczekiwania obu stron. W przypadku KGHM, czyli branży wydobywczej i hutniczej, ma to ogromne znaczenie. Przykładem jest trwający od wielu lat dialog KGHM z władzami gmin, na których terenie znajduje się zbiornik odpadów Żelazny Most. Co kilka lat zbiornik musi być powiększany, bo to istotny obiekt potrzebny produkcji. Dialog służy wyjaśnieniu problemów technologicznych, przekazaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa mieszkańców. Z drugiej strony KGHM podejmuje liczne inicjatywy na rzecz społeczności zamieszkującej wokół zbiornika (Tarnówek, Żelazny Most, Dąbrowa, Pieszkowice i Komorniki). Np. funduje wyjazdy dzieci na kolonie, czy przekazuje tunele ochronne dla uprawy roślin, działa też na rzecz osób bezrobotnych, podnosząc ich kwalifikacje zawodowe, organizuje też „białe soboty”, czyli bezpłatne badania lekarskie.

    Głównym elementem polityki dobrego sąsiedztwa jest działalność Fundacji Polska Miedź. Tylko w 2014 r. Fundacja dofinansowała niemal 400 projektów instytucjonalnych (na łączną kwotę ponad 15 mln zł), oraz przyznała osobom fizycznym ponad 550 darowizn (na kwotę niemal 1,3 mln zł).
    KGHM Polska Miedź S.A. partycypował także w wielu regionalnych projektach sponsoringowych na łączną kwotę ok. 30 mln zł. Wspiera tez region specjalnymi programami profilaktyki zdrowotnej, ekologii, edukacji biznesowej i wolontariatu pracowniczego.

    Ciekawym pomysłem, na miarę globalnych wyzwań jest program Strefa Innowacji. Ma on na celu wspieranie procesu kreowania liderów, którzy sprostają wyzwaniom sprawnego zarządzania firmą w warunkach międzynarodowych. Skierowany jest m.in. do osób z małych i średnich przedsiębiorstw oraz organów państwowych wspierających ekspansję międzynarodową polskich firm. Celem jest przygotowanie ludzi, którzy poradzą sobie w zarządzaniu polskimi firmami na zagranicznych rynkach

    Społeczna odpowiedzialność to nie tylko wydatki
    Wiadomo, że działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzone przez KGHM Polska Miedź S.A. to już spore nakłady finansowe. Wystarczy przypomnieć fundusze przekazywane na różnego typu wsparcie przez Fundacje Polska Miedź i bezpośrednio przez KGHM to kwoty bliskie do budżetowi np. małego miasta. Ale zdaniem specjalistów, taka polityka się po prostu w ostatecznym rozrachunku opłaca. Po pierwsze firma unika np. kosztownych konfliktów z otoczeniem, a są przykłady, że konflikty takie mogą zniweczyć poważne plany inwestycyjne. Jak to się stało w chilijskiej kopalni Frontera, gdzie społeczne protesty wywołane obawami o dostawy wody doprowadziły do zatrzymania produkcji i strat rzędu 170 mln dolarów. Po drugie, działanie w stabilnym środowisku to wartość coraz bardziej ceniona przez otoczenie biznesowe i akcjonariuszy.

    - Działania Polskiej Miedzi w zakresie CSR widać nie tylko w miastach i gminach zagłębia miedziowego. Nie jest przypadkiem, że największa sala w Narodowym Forum Muzyki nosi nazwę „KGHM” - mówi dr Zbigniew Sebastian, prezes Dolnośląskiej Izby Gospodarczej, przypominając, że miedziowy koncern wspiera też Operę Wrocławską i jest partnerem Teatru Muzycznego Capitol.

    Zdaniem dr. Sebastiana, działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu stają się w Polsce coraz częstsze. A to jest efekt rozwoju gospodarki wolnorynkowej. - Po prostu na pewnym poziomie rozwoju firmy mają już nadwyżki finansowe i chcą dbać o swój wizerunek w otoczeniu, realizując swoje dalsze plany rozwoju – tłumaczy. - Na pewno w dłuższej perspektywie czasowej takie działania się opłacają.

    Na pewno polityka CSR przyczyniła się do wysokiej pozycji KGHM w tegorocznej edycji indeksu RESPECT na Giełdzie Papierów Wartościowych.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sciema

      janek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Co to za brednie? W Głogowie największa huta miedzi, truje codziennie miasto. Arsen przekroczony... A co robi KGHM dla tego miasta? Odpowiedz brzmi nic! Szpital zadłużony... jakby tylko chcieli to...rozwiń całość

      Co to za brednie? W Głogowie największa huta miedzi, truje codziennie miasto. Arsen przekroczony... A co robi KGHM dla tego miasta? Odpowiedz brzmi nic! Szpital zadłużony... jakby tylko chcieli to wyłożyliby kasę chociaż na szpital, tak aby był porządny. A tak to sponsorują jakieś turnieje w każdej części Polski, nie wspomnę a drużynie Zagłębia, a zapominają o lokalnym mieście które tylko trują z każdej strony.zwiń

      PARTNER SEKCJI

      GALERIE

      FILMY

      Gry On Line - Zagraj Reklama