Piękne, ale czy na pewno mądre?

    Piękne, ale czy na pewno mądre?

    Mirosława Nowak-Dziemianowicz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Chłopcom wolno marzyć bez ograniczeń, dziewczynki od początku znają swoją rolę
    Wczesne, marcowe popołudnie. Sala Polskiej Agencji Prasowej zapełnia się znakomitymi gośćmi - profesorami i profesorkami polskich uczelni, prezeskami i prezesami polskich i międzynarodowych firm, przedstawicielami ważnych stowarzyszeń i organizacji naukowych. Wszyscy przybyli tu na zaproszenie pani profesor dr hab. Barbary Kudryckiej, ministra nauki i szkolnictwa wyższego - inicjatorki debaty poświęconej KOBIETOM w NAUCE.


    Spotkanie prowadzi dwójka dziennikarzy. Pierwszy zabiera głos dziennikarz, który wita zebranych (wśród których zdecydowanie dominują panie) słowami: "cieszę się, że zebrało się jednocześnie tyle pięknych pań na tej sali". I już jest przyjemnie - przecież każdy lubi przebywać w otoczeniu pięknych ludzi, przedmiotów, zdarzeń… Kolejny pan dodaje do tego komentarza zdanie, iż cieszy się bardzo, że miłe panie tak licznie odpowiedziały na zaproszenie pani minister.
    Wiemy już, dzięki naszym nieocenionym kolegom, że jesteśmy piękne i miłe - teraz tylko musimy udowodnić, że czasami jesteśmy także mądre…

    Dlaczego tak mało kobiet zdobywa najwyższe pozycje w zawodzie, piastuje wysokie stanowiska, dochodzi do stopnia profesora? Dlaczego tak mało nas w Sejmie, w Polskiej Akademii Nauk, w Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego, Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów, Radzie Nauki? Dlaczego, mimo większego odsetka kobiet studiujących, proporcjonalnej liczby kobiet i mężczyzn uzyskujących stopień doktora, już na poziomie habilitacji te proporcje są tak bardzo niekorzystne dla kobiet? Dlaczego wśród profesorów nadzwyczajnych jest nas 26 proc., a wśród tytularnych tylko 17 proc.? Statystyki są w tym zakresie jednoznaczne - im wyższe stopnie kariery, im bardziej prestiżowa funkcja lub stanowisko, tym rzadziej spotkać na nim można kobietę. Czy można zmienić ten stan rzeczy? Kto może to zrobić? I w końcu - czy chcemy to zrobić?

    Te pytania są ważne nie tylko okazjonalnie - 8 marca, w Międzynarodowym Dniu Kobiet, one są ważne zawsze dla tych wszystkich, którzy nie godzą się na nierówności, dyskryminację czy wykluczenie kogokolwiek. Kobietom jest trudniej w nauce i to powód, z którego te wszystkie dysproporcje w awansie, karierze czy stanowiskach wynikają.
    1 3 4 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama