Przy autostradzie A4 powstanie pomnik fiata 125p. To auto...

    Przy autostradzie A4 powstanie pomnik fiata 125p. To auto pobiło tu rekord prędkości!

    Marcin Hołubowicz

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Przy autostradzie A4 powstanie pomnik fiata 125p. To auto pobiło tu rekord prędkości!
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Przemysław Wronecki

    Pomnik fiata 125p powstanie przy autostradzie A4 koło Kątów Wrocławskich, na terenie stacji paliw BP. Jego odsłonięcie to część obchodów 40. rocznicy ustanowienia światowych rekordów prędkości przez fiata 125 p. W programie jest też próba pobicia rekordu Guinessa w liczbie kierowców pokonujących dany odcinek drogi w godzinę. Nie zabraknie również spotkań z kierowcami, którzy ustanowili historyczny wynik.
    Światowy rekord prędkości na dystansach 25 tys. kilometrów, 25 tys. mil oraz 50 tys. kilometrów pobiło, jadąc fiatem 125p, ośmiu polskich kierowców z Sobiesławem Zasadą na czele. Rekord został pobity w 1973 roku na podwrocławskim odcinku autostrady A4. Kierowcy jechali ze średnią prędkością 138 km/h. Próba trwała dwa tygodnie.
    Uczestnicy oczywiście zmieniali się za kierownicą. W składzie było również trzech mechaników, a zestaw części zamiennych czekał w pogotowiu.


    Poprzedni rekord - 117,66 km/h należał od 1955 roku do samochodu simca aronde. Kierowcy fiata 125p uzyskali 138,08 km/h, a następnie poprawili wynik na 138,18 km/h. Na trasie 50 tys. km jechali z przeciętną prędkością 138,27 km/h.

    W sobotę, 22 czerwca odbędą się obchody jubileuszu z udziałem kierowców pamiętnego wyczynu: Sobiesława Zasady, Roberta Muchy, Andrzeja Jaroszewicza, Franciszka Aromińskiego, Jerzego Dobrzańskiego i Ryszarda Nowickiego. Odsłonią oni granitowy pomnik głównego "bohatera", czyli fiata 125 p.

    W planach jest również zlot fanów motoryzacju, a także bicie rekordu Guinessa w liczbie kierowców pokonujących dany odcinek drogi w godzinę.

    Program obchodów organizowanych przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki:

    • 10:00 - otwarcie biura jubileuszu, rejestracja załóg uczestniczących w zlocie, recepcja hali widowiskowej Gminnego Centrum Kultury i Sportu w Kobierzycach;
    • 13:00 - otwarcie terenu wystawienniczego w hali GCKiS, ul. Bukowa, Kobierzyce;
    • 14:00 - odsłonięcie pomnika światowych rekordów polskiego fiata, teren stacji benzynowej BP, autostrada A-4, zjazd Kąty Wrocławskie;
    • 14:45 - przejazd do Kobierzyc;
    • 15:15 - panel dyskusyjny z kierowcami rekordowego fiata i konferencja prasowa;
    • 16:30 - start próby ustanowienia Światowego Rekordu Guinessa, prelekcje;
    • 17:30 - meta rekordu, uroczyste ogłoszenie wyniku.


    Do godziny 20:00, imprezy towarzyszące:

    - prezentacje prototypowych pojazdów;
    - prelekcje z dziedziny historii motoryzacji, bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród najmłodszych;
    - historia Rajdu Polski - wspomnienia i pamiątki;
    - Ballada o Fiacie i siedmiu wspaniałych - film i wystawa;
    - występy artystyczne.

    Czytaj także

      Komentarze (12)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      w 1973 rou

      adam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

      siedzieli jeszcze ludzie za grudzień 1970 roku, rządziła banda Gierek-Jaroszewicz. Syn tego drugiego był jednym z "rajdowców".(ksywa:czerwony książe) Dla zabawy tych czerwonych paniczyków zamknięto...rozwiń całość

      siedzieli jeszcze ludzie za grudzień 1970 roku, rządziła banda Gierek-Jaroszewicz. Syn tego drugiego był jednym z "rajdowców".(ksywa:czerwony książe) Dla zabawy tych czerwonych paniczyków zamknięto dla ruchu jedyną w kraju autostradę. Kretyńska chucpa w stylu błazna Gierka, samochód wg modelu włkoskiego z ...1935 roku, licencja kupiona przez analfabetę Gomułę na prośbę włoskich komunistów. Jest co świętować......zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Arogant

      Piotr rajdowiec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

      Ford próbował bić ten rekord zaraz po Polskim Fiacie i auto padło po 10tys. km. to raz. Dwa że Polski Fiat różnił się od włoskiego, był to dosyć dziwny składak części z różnych modeli i był...rozwiń całość

      Ford próbował bić ten rekord zaraz po Polskim Fiacie i auto padło po 10tys. km. to raz. Dwa że Polski Fiat różnił się od włoskiego, był to dosyć dziwny składak części z różnych modeli i był spolonizowany, bo nasi od razu przerobili np. hamulce, a potem co roku były modyfikacje. Trzy że radziłbym obejrzeć film z tej próby. Zamknięta była tylko jezdnia autostrady ,a i tak nie było problemów, Fiat mijał samochód lub motocykl raz na kilkanaście km...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pier*** od rzeczy to potrafisz, nie ma co...

      XYZOL (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

      n/t


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dno

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

      argumentacja i słownictwo na poziomie przodków fornali awansowanych przez komuchów z chlewni do miasta

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przesada

      obserwator z daleka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 6

      W Polsce rozwinela sie mania stawianie pomnikow. Co za pomysl , pomnik malego "Fiata "!. Ja raczej jesli juz , sklanialbym sie za postawieniem pomnika radzieckiej "Pabiedy ", a...rozwiń całość

      W Polsce rozwinela sie mania stawianie pomnikow. Co za pomysl , pomnik malego "Fiata "!. Ja raczej jesli juz , sklanialbym sie za postawieniem pomnika radzieckiej "Pabiedy ", a pozniejszej Warszawy " . W koncu to tez bylo licencyjne auto i do tego prekursor polskiej motoryzacji . A do osoby podpisujacej sie "JA" mam tylko tyle , ze sama nie rozumie co pisze nazywajac "Jacentego " glupim . Chyba nie zyla w tych czasach , albo nie wie ze tow. Gierek byl "tworca "sprowadzania technologii i zwolenikiem licencji zachodnich jak FIAT , czy francuskie autobusy BERLIET (nie wiem czy prawidlowo napisalem ) ktore wogole nie zdaly egzaminu w polskich warunkach . zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jak to widzę

      jonas (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      nie wiecie co macie dlatego nie zasługujecie na nic lepszego

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      spokojnie

      obserwator z bliska (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

      To nie mały tylko Duży Fiat, poza tym nie ma takiego drugiego samochodu na świecie, nawet włoski 125p był inny. Nasz był nasz, polski:)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      polski???

      jan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 13

      Żaden polski tylko PERELOWSKi czyli sowiecki

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      BRAWO !

      Wspaniały pomysł! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 8

      w 1973r. specjalnie pojechaliśmy z rodzicami na autostradę oglądać jak Polski Fiat 125p bije ten rekord. Ależ to było fajne.
      ....a latem jeździło się na "autostradę" opalać. Były tam bardzo...rozwiń całość

      w 1973r. specjalnie pojechaliśmy z rodzicami na autostradę oglądać jak Polski Fiat 125p bije ten rekord. Ależ to było fajne.
      ....a latem jeździło się na "autostradę" opalać. Były tam bardzo ładne zielone zakątki, cicho, spokojnie można było wypocząć.... No i przy okazji na lody do "Relaksu" ...;)

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mały fiat...

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 9

      ...przetrwa jeszcze tysiąc lat

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komplet

      jacenty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 35

      A do kompletu, pomnik Edwarda Gierka. Tylko żeby był widoczny!
      Może, tak ok. 50 metrów wysokości? Coś się Edkowi należy, nieprawdaż?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ty naprawdę jesteś taki głupi?

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

      Czy tylko udajesz? Co ma piernik do wiatraka?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama