Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławskie drogi na papierze. Czy kiedykolwiek powstaną? (MAPA)

Weronika Skupin
Łącznik Portowy, Śródmiejska Trasa Południowa, Trasa Olimpijska – nie ma gwarancji, że kiedykolwiek powstaną
Łącznik Portowy, Śródmiejska Trasa Południowa, Trasa Olimpijska – nie ma gwarancji, że kiedykolwiek powstaną WSK
Trasa Swojczycka, Trasa Olimpijska, Łącznik Pawłowicki, Trasa Muchoborska – to wszystko ulice we Wrocławiu. Jeśli o nich nigdy nie słyszeliście, trudno się temu dziwić, bo istnieją tylko na papierze, a konkretnie w studium zagospodarowania przestrzennego. To, że jakaś droga się w nim znajduje, nie oznacza wcale, że rychło powstanie. Przedstawione trasy być może w ogóle nigdy nie będą wybudowane – daty realizacji są nieznane. Jakie miejsca miałyby połączyć nowe drogi?

Zebraliśmy planowane trasy we Wrocławiu ze studium zagospodarowania przestrzennego i przenieśliśmy je na mapę. Posłużyliśmy się zapisem nazw własnych ulic według studium. W większości trasy naniesione w studium można traktować bardziej jako ciekawostkę niż realny plan.

Zaczynając od zachodniej części Wrocławia, widzimy Oś Inkubacji i Aleję Stabłowicką. Pierwsza część Osi i Aleja Stabłowicka (zwana Trasą Stabłowicką) jako jedyne w naszym zestawieniu są realizowane: to obwodnica Leśnicy. Obwodnica ominie to osiedle od południa, a następnie połączy się z Aleją Stabłowicką prowadzącą od nowego szpitala wojewódzkiego przy ul. Fieldorfa w kierunku lotniska.

Nanieśliśmy obwodnicę Leśnicy na mapę, by pokazać jak dalej ma przebiegać Oś Inkubacji. Budowa jej drugiej części w dużej mierze zależy od inwestorów. Miałaby połączyć Aleję Stabłowicką z ul. Graniczną. Dalej ul. Graniczną pojechalibyśmy do Trasy Muchoborskiej. Ta miałaby być alternatywą dla ul. Strzegomskiej i połączyć rondo u zbiegu Granicznej i Mińskiej z obwodnicą śródmiejską.

Po najechaniu na mapę można dowolnie przesuwać widok przytrzymując lewy przycisk myszy, a także oddalać i przybliżać mapę klikając w znak minusa lub plusa.

W studium możemy znaleźć także drogę oznaczoną jako Łącznik Racławicka – Karkonoska. To, że droga jest w planach, w praktyce nic konkretnego nie oznacza. Na razie powstanie przedłużenie Racławickiej do al. Piastów na Oporowie – po budowie tego odcinka, droga Racławicka – Karkonoska będzie miała większy sens.

Czytaj więcej Czy powstanie droga łącząca ulice Przyjaźni i Racławicką?

Warta trzy miliardy złotych Śródmiejska Trasa Południowa to na razie pieśń przyszłości. Miałaby prowadzić estakadą nad torami dworca Świebodzkiego, następnie Zaporoską do okolic Sky Tower. Stamtąd tunelem i nową drogą do obecnej ul. Dyrekcyjnej, Pułaskiego, aż do pl. Społecznego, który miałby być kompletnie przebudowany. Zniknąć miały estakady, samochody miały zostać skierowane pod ziemię. Zwana też Aleją Południową inwestycja na razie pozostaje wymysłem. Wyremontowano fragment ul. Pułaskiego, a w ramach budowy galerii w miejscu dworca PKP zostanie przebudowana Dyrekcyjna, ale to na razie wszystko. Terminów na realizację całości i deklaracji, że powstanie – brak.

Gdybyśmy w nieokreślonej przyszłości zechcieli tą trasą pojechać dalej, ul. Kromera lub al. Brücknera w okolice CH Korona, moglibyśmy dostać się na Łącznik Pawłowicki. Nim z kolej dojechalibyśmy w okolice miejsca, gdzie droga S8 Wrocław – Warszawa dobiega do Łącznika Długołęka. Ułatwiłoby to znacznie zadanie tym, którzy chcieliby się dostać do Warszawy, a nierzadko na ekspresową "ósemkę" zjeżdżają dopiero na obwodnicy Oleśnicy.

DOKOŃCZENIE OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ, TRASA OLIMPIJSKA I SWOJCZYCKA – ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Ciekawe połączenie z ul. Długiej do Reymonta miałby stanowić Łącznik Portowy. Oznaczony w studium jako zwykła droga odcinek przebiegałby mostem nad Odrą, a następnie wśród portowych zabudowań. Realizacja takiego zadania jest wątpliwa, z uwagi na to, że teren zajmuje Kogeneracja.

Obwodnica śródmiejska prawdopodobnie nigdy nie zostanie skończona, a przynajmniej tak sugerują władze. Otwarcie mówił o tym wiceprezydent miasta Maciej Bluj. Jeśli powstaną jakieś odcinki, to i tak nie domkną obwodnicy. Od południa będzie ona na razie kończyć się na Alei Wielkiej Wyspy, z kolei od północy – na ul. Żmigrodzkiej. Odcinek od Żmigrodzkiej do Kamieńskiego może zacząć powstawać najwcześniej w 2020 roku, o ile Unia da nam na to pieniądze. Projekt na ten odcinek jest gotowy od wielu lat, a działkowcom wypłacono już odszkodowania, tylko że nic w tej sprawie się nie dzieje. O odcinku Kamieńskiego – Krzywoustego w ogóle nikt już nie mówi, podobnie jak Mickiewicza – Krzywoustego. Ten ostatni nawet w studium jest zaznaczony jedynie cienką, nieopisaną linią.

Miejmy nadzieję, że wywołana Aleja Wielkiej Wyspy wkrótce powstanie. O szczegółach będziemy jeszcze pisać, a realnie budowa rozpocznie się najwcześniej w przyszłym roku. Drogę tę, łączącą węzeł na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Krakowskiej z ul. Mickiewicza przez ul. 9 maja, planowali już Niemcy. Nie ma ona jednak szczęścia do realizacji. Przetarg na most Wschodni i Aleję Wielkiej Wyspy miał się rozstrzygnąć w tym roku, a budowa z sukcesem rozpocząć. Budowę drogi oprotestowano w Naczelnym Sądzie Administracyjnym i choć formalnie nie wstrzymuje to budowy, na konkrety wciąż czekamy. Koszt drogi – ok. 350 mln zł.

Wśród bardziej odległych planów można wymienić Trasę Swojczycką. Miałaby prowadzić z południowego-wschodu Wrocławia do węzła przy Koronie łączącego ul. Krzywoustego, czyli trasę na Warszawę, dokończoną obwodnicę śródmiejską i Łącznik Pawłowicki. Jest zaznaczona w studium mniej więcej równolegle do Strachocińskiej, Miłoszyckiej i Kowalskiej. Nikt nie jest w stanie przewidzieć czy i kiedy taka droga powstanie. Dokumentów – prócz studium – brak.

Trasę tę miałaby przecinać Trasa Olimpijska. A ta połączyłaby ul. Mickiewicza z al. Jana III Sobieskiego, czyli drogą 98 na Warszawę. Przebiegać ma przez mosty Chrobrego, następnie przecinałaby ul. Miłoszycką, Mydlaną i ul. Szewczenki. Trasa ta z punktu widzenia mieszkańców Psiego Pola jest szczególnie interesująca, bo to właśnie przy niej mogłaby przebiegać trasa tramwaju na Psie Pole. O szczegółach tego projektu będziemy wiedzieć coś więcej najwcześniej około 2020 roku. Pomysłów budowy Trasy Olimpijskiej i torowiska na Psie Pole (są planowane trzy opcje) nikt oficjalnie nie porzuca.

Trasy tramwaju na Psie Pole znajdziecie tutaj: Kiedy tramwaj na Jagodno, Psie Pole, Nowy Dwór

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocławskie drogi na papierze. Czy kiedykolwiek powstaną? (MAPA) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska