Ekspert o drogowych absurdach we Wrocławiu: Torowiska...

    Ekspert o drogowych absurdach we Wrocławiu: Torowiska zamiast szerokich dróg

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tramwaj jedzie, wszyscy stoją, w tym autobusy, które także wożą pasażerów. Skąd my to znamy? To jeden z wrocławskich absurdów

    Tramwaj jedzie, wszyscy stoją, w tym autobusy, które także wożą pasażerów. Skąd my to znamy? To jeden z wrocławskich absurdów ©Tomasz Hołod

    O absurdach drogowych z Wojciechem Kurzyjamskim, ekspertem ds. komunikacji, byłym dyrektorem Przewozów Regionalnych rozmawia Weronika Skupin.
    Tramwaj jedzie, wszyscy stoją, w tym autobusy, które także wożą pasażerów. Skąd my to znamy? To jeden z wrocławskich absurdów

    Tramwaj jedzie, wszyscy stoją, w tym autobusy, które także wożą pasażerów. Skąd my to znamy? To jeden z wrocławskich absurdów ©Tomasz Hołod

    Nasi Czytelnicy tworzą listę wrocławskich absurdów komunikacyjnych. Nadsyłają listę miejsc, w których przez złe decyzje urzędników tworzą się korki. Co dla Pana jest największym absurdem?

    Próbujemy teoretycznie przyspieszyć tramwaje dzięki Inteligentnemu Systemowi Transportu, co idzie raz lepiej, raz gorzej - najczęściej gorzej. Autobusy są jednak dyskryminowane, choć jeździ nimi bardzo wielu pasażerów, tak jak tramwajami.
    Trudno dziś mieszkańcom Psiego Pola czy Jagodna tłumaczyć, że Wrocław stawia na tramwaje. Autobusy są konsekwentnie pomijane. O tym, ile czasu spędzają w korku, wiedzą m.in. pasażerowie linii 146, A czy D.

    Nasuwa się na myśl przykład ul. Borowskiej. Wiele autobusów stoi tam w długim korku, bo przepuszczają jadący z ul. Glinianej uprzywilejowany tramwaj.


    To skrzyżowanie jest przykładem absurdu, podobnie jak wiele innych, na których tramwaj ma priorytet i zielone światło, a autobus stoi na czerwonym w korku razem z samochodami. To absurd, podobnie jak to, gdy przez skrzyżowanie jedzie tramwaj, wszystkie autobusy, piesi i samochody zmierzające równolegle, czyli tuż obok, stoją na czerwonym. Tak jest choćby na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Bardzkiej.

    Korki się wydłużają, bo mamy zbyt słabą siatkę połączeń komunikacji miejskiej, która nie jest alternatywą dla samochodu, czy taką organizację ruchu na drogach, że muszą się one korkować?

    Proszę zauważyć, że wydajemy setki milionów złotych na nowe drogi, a rezygnujemy z budowy nowych linii tramwajowych. To absurd nie tylko strategiczny, ale i finansowy, bo wiele na tym tracimy. Tramwaj można doprowadzić za półdarmo. Unia może nam pokryć 50 proc. kosztów. W Bydgoszczy dopłaciła do budowy linii tramwajowej nawet 85 proc. Wydawanie pieniędzy tylko na drogi, by były coraz szersze, jest bezcelowe, bo gdy się je cały czas poszerza, to wciąż coraz bardziej się korkują.

    Wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski wspomniał, że mieszkańcy często apelują o poszerzenie drogi, ale problem nie znika, bo im więcej pasów, tym więcej kierowców wybiera daną trasę. A potem ci kierowcy docierają na drogi w centrum miasta i trzeba coś z nimi zrobić.

    Jeśli warunki są lepsze, drogą jedzie więcej samochodów i o to nie można mieć do kierowców pretensji. Dochodzi do tego, że mamy ten sam problem, a wydaliśmy pieniądze. Problem, który mogłaby rozwiązać sprawna komunikacja miejska. To zjawisko obserwowaliśmy po wybudowaniu autostradowej obwodnicy Wrocławia. Ruch w mieście wcale się nie zmniejszył, a ciężarówki, jeżdżące teraz obwodnicą, zostały zastąpione przez samochody osobowe.

    Wspomniał Pan o tramwaju na Jagodno. Po wielu latach, wreszcie coś drgnęło w sprawie przebudowy ul. Buforowej. Na razie nie powstanie tam torowisko, a tylko miejsce na jego położenie. Samo poszerzenie drogi pomoże?


    Ta droga od razu po przebudowie się zakorkuje. Wybierze ją więcej kierowców, ale nie pojadą szybciej. Nie będzie dwupasmówki aż do ronda w Iwinach, dwa pasy skończą się dużo wcześniej. Tam jest niezbędny tramwaj.

    Czytaj także

      Komentarze (134)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ktoś powinien za to beknąć

      dipio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Pewnie nie będę osamotniony w moim osądzie: w ostatnich latach we Wrocławiu nie zauważyłem aby gdzieś poszerzano drogi aby samochodom było lepiej. Zauważyłem tendencje do zwężania ulic wylotowych z...rozwiń całość

      Pewnie nie będę osamotniony w moim osądzie: w ostatnich latach we Wrocławiu nie zauważyłem aby gdzieś poszerzano drogi aby samochodom było lepiej. Zauważyłem tendencje do zwężania ulic wylotowych z miasta co powoduje tylko coraz większe korkowanie Centrum (patrz ul. Reymonta). Zauważyłem również iż na każdym kroku zabiera się nam Wrocławianom miejsca parkingowe. W zamian dostajemy bardzo małą ilość miejsc w bardzo drogich parkingach ( patrz ZOO). Przejechałem wczoraj Nowowiejska: zabrano wszystkie miejsca parkingowe jezdni północnej, zabrano jeden pas ruchu dla samochodów. Zrobiono bardzo niebezpieczne skrzyżowanie z Prusa. Tam będzie cała masa zderzeń z tramwajem i potrąceń na pasach.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Absurd na Stregomskiej

      xaxv (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Kolejnym absurdum, jest na Strzegomskiej, kiedy za estakadą w stronę centrum koło salonu Forda w sumie z trzech pasów robi się jeden, do tego jakiś "geniusz" dorzucił tam przystanek autobusowy...rozwiń całość

      Kolejnym absurdum, jest na Strzegomskiej, kiedy za estakadą w stronę centrum koło salonu Forda w sumie z trzech pasów robi się jeden, do tego jakiś "geniusz" dorzucił tam przystanek autobusowy "Centrum zarządzania kryzysowego" bez żadnej zatoczki, po prostu autobus staje i tyle.
      Tam jak najbardziej dodatkowe pasy pomogą. Bo tak jak poniżej j. wspomniaj, korki mimo wszystko wystąpią, ale będą się szybciej rozładowywały I zwiękkrzy się przepustowość, a to już naprawdę dużo. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co lepsze - przepustowość pojazdów czy osób?

      adam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Fajmym przykładem jest zakorkowana Legnicka.
      W godzinach szczytu na Legnickiej jedzie ok 40 tramwajów na godzinę - w godzinach szczytu wszystkie są pełne w 80-90%. Jeden pełny tramwaj to ok....rozwiń całość

      Fajmym przykładem jest zakorkowana Legnicka.
      W godzinach szczytu na Legnickiej jedzie ok 40 tramwajów na godzinę - w godzinach szczytu wszystkie są pełne w 80-90%. Jeden pełny tramwaj to ok. 180-250 osób. Załóżmy ostrożnie, że średnia na tramwaj to 180 osób. W ciągu godziny Legnicką do centrum wjeżdża tramwajem około 7 200 osób. Więcej tramwajów tam już w szczycie nie zmieścimy, można to zwiększyć tylko wymieniając tabor na bardziej pojemny (np. więcej Pesa Twist zamiast starych Konstali).

      No i teraz pytanie - ile osób jest w stanie wjechać autem po 3 pasach Legnickiej przez godzinie? Nie mam pojęcia:) Niech ktoś policzy kto się zna. :
      No i kwestia ile trwa przeciętny przejazd vs. tramwaj np. z Leśnicy.

      Pytanie nr. 2 - czy opłaca się wyznaczyć buspas na Legnickiej? Jeżeli by pojechało nim 40 autobusów na godzinie to przy liczbie 120 osób na autobus (wypełniony w 60% przegubowy Solaris Urbino 18) mamy kolejne 4 800 osób.

      Na prawdę ciekawi mnie ile wjedzie osób samochodami do centrum po 3 pasach Legnickiej - wyznaczając bus pas zmniejszymy przepustowość dla aut o 1/3 - to dużo.

      Czy nie bardziej opłacało by się zrobić ten pas + wyznaczyć parking park & ride przy wjeździej do Wrocławia od tamtej strony.

      No i to samo na trasie Sobieskiego - Korona - Grunwald (od Grunwaldu tramwaj wydzielonym torowiskiem co minutę) oraz Karkonoska - Powstańców - Arkady i od strony Buforowej.

      Te inwestycje w tramwaje i autobusy byłyby tańsze niż planowane na najbliższe lata inwestycje drogowe.

      Pomijam możliwości jakie daje kolej - 15 minut z Psie Pola na Mikołajów to w ogóle kosmos gdyby to dobrze wykorzystać. :)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przepustowość

      j. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      "Wydawanie pieniędzy tylko na drogi, by były coraz szersze, jest bezcelowe, bo gdy się je cały czas poszerza, to wciąż coraz bardziej się korkują."

      Dwoma pasami zakorkowanej drogi przejedzie 2...rozwiń całość

      "Wydawanie pieniędzy tylko na drogi, by były coraz szersze, jest bezcelowe, bo gdy się je cały czas poszerza, to wciąż coraz bardziej się korkują."

      Dwoma pasami zakorkowanej drogi przejedzie 2 razy więcej samochodów niż w tym samym czasie zakorkowaną drogą jednopasmową. Chodzi o PRZEPUSTOWOŚĆ a nie o sam fakt zakorkowania drogi.

      No ale jak ktoś ma klapki, to dla niego zostaje "wybieramrower" :)
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale korki powodują "wąskie gardła"

      piotr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

      A rzadko kiedy "wąskim gardłem" jest ilość pasów dróg przelotowych. Wąskie gardła to np. mosty lub wąskie drogi w samym centrum, których z oczywistych względów się nie poszerzy. To czy wcześniej są...rozwiń całość

      A rzadko kiedy "wąskim gardłem" jest ilość pasów dróg przelotowych. Wąskie gardła to np. mosty lub wąskie drogi w samym centrum, których z oczywistych względów się nie poszerzy. To czy wcześniej są dwa pasy czy cztery nie ma wielkiego znaczenia. To tak jak na bramkach na autostradzie - nieistotne czy przed bramkami są 2 pasy czy 5 - jeśli tylko 2 bramki są otwarte to szybciej nie przejedziesz. To się powinno brać pod uwagę przy wyznaczaniu "buspasów". Jeżeli po ich wydzieleniu przepustowość drogi dla aut nie będzie mniejsza niż najbliższe dotychczasowe wąskie gardło to wtedy można (a nawet warto) je wydzielić - jeżeli zwężenie drogi spowoduje, że sama droga stanie się takim nowym wąskim gardłem, no to już gorzej.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A ja mam inne zdanie

      bernie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      niż ten pseudo ekspert. Trzeba stawiać na samochody. Każda osoba, która wybierze auto zamiast MPK lub roweru to MNIEJSZE KORKI.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Należy czym prędzej rozebrać lub sprzedac Stadion Wrocław

      Stadion Wrocław dołuje Wrocław (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 4

      Należy sprzedać klub piłkarski Śląsk Wrocław.
      Przez stadion i klub nie ma pieniędzy w miejskiej kasie na komunikację we Wrocławiu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kretyn Kurzyjamski

      rozbawiony Kurzyjamskim (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 4

      Krurzyjamski bredzi: Wydawanie pieniędzy tylko na drogi, by były coraz szersze, jest bezcelowe, bo gdy się je cały czas poszerza.
      Kurzyjamski, pokaż te poszerzane drogi we Wrocławiu, bo ja widzę...rozwiń całość

      Krurzyjamski bredzi: Wydawanie pieniędzy tylko na drogi, by były coraz szersze, jest bezcelowe, bo gdy się je cały czas poszerza.
      Kurzyjamski, pokaż te poszerzane drogi we Wrocławiu, bo ja widzę wyłącznie zwężane.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ja z tramwajów jestem zadowolony!

      fezuj (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 17

      Podobnie jak pan Kurzyjamski mieszkam na Gaju. Do pracy dojeżdżam właśnie tramwajem 31 i jestem bardzo zadowolony!
      Jest to o wiele szybsze i wygodniejsze rozwiązanie, niż auto, które nie dość że...rozwiń całość

      Podobnie jak pan Kurzyjamski mieszkam na Gaju. Do pracy dojeżdżam właśnie tramwajem 31 i jestem bardzo zadowolony!
      Jest to o wiele szybsze i wygodniejsze rozwiązanie, niż auto, które nie dość że stoi w korku, to jeszcze potem trudno jest zaparkować.
      Uważam, że tramwaje powinny w dalszym ciągu mieć priorytet, a kierowcy jeżdżący autami być "szykanowani" - aby ich zniechęcić.
      Powinno za to się poprawić przepustowość dla autobusów. One stoją w korkach, gdyż jeżdżą razem z autami. Należy wyodrębniać dla nich bus pasy.
      I jeszcze jedna rzecz - cykle świetlne na wjeździe do Wrocławia powinny być tak ustawione, by mniej osób wjeżdżało do miasta w godzinach szczytu.
      Wygodny dojazd do pracy powinny mieć te osoby, które tu płacą podatki a przez to przyczyniają się do rozwoju infrastruktury.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tylko czubek własnego nosa

      spiki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 5

      Uwielbiam takich "geniuszy" co to tylko czubek własnego nosa widzą. Myślisz, że jak tobie dzięki 31 się poprawiło, to i na innych trasach jest tak samo?? Jesteś w bardzo, bardzo wielkim błędzie!!!...rozwiń całość

      Uwielbiam takich "geniuszy" co to tylko czubek własnego nosa widzą. Myślisz, że jak tobie dzięki 31 się poprawiło, to i na innych trasach jest tak samo?? Jesteś w bardzo, bardzo wielkim błędzie!!! Przez ostatnie 12 lat skomunikowanie z centrum wielu punktów miasta uległo znacznemu pogorszeniu!!! W ciągu 12 lat urzędowania Dupkiewicza zlikwidowano w sumie kilkanaście linii autobusowych i tramwajowych, oraz zmniejszono częstotliwość kursowania kilkunastu innych. W wielu przypadkach zmieniono również trasy przejazdu tak, że warunki korzystania z MPK uległy drastycznemu pogorszeniu.
      Powiem ci na własnym przykładzie. Jeszcze 10 lat temu jeździłem do pracy MPK, bo tak było wygodniej, niestety po "genialnych" zmianach wprowadzonych w tym czasie przez Rafała I Wielkiego i jego przydupasów zmuszony byłem powrócić do jazdy do pracy samochodem. Dlaczego?? Dlatego, że zamiast dojechać za 2,40 (tyle mniej więcej kosztował wtedy bilet jednorazowy, dziś musiałbym wydać 9 zł. To po pierwsze, po drugie kiedyś czas dojazdu wynosił 30-35 min. Dziś jakbym się wyrobił w godzinę to byłby sukces (o konieczności biegania między przystankami już nie wspomnę). Z resztą w wyniku "genialnych" rozwiązań zaproponowanych przez jajogłowych z UM nie tylko ja ale i większość sąsiadów przesiadła się z powrotem z MPK na samochody bo tak wygodniej a przede wszystkim TANIEJ!!! Ot i masz przyczynę drastycznego zwiększenia ruchu w mieście i gwałtowny przyrost liczby samochodów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      większość

      wypowiadających (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      się tu osób ma problem z czytaniem ze zrozumieniem.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie tramwaj na Jagodno, bo

      byrcyn (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

      to za dużo kilometrów, a za mała liczba mieszkańców (koszty), tylko wydzielone bus-pasy, to o wiele tańsze i poprawiające bezpieczeństwo, gdy nastąpi jakiś wypadek - karetki, straż, policja.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama