Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian trzecioklasisty: Bez stresu, ale z emocjami

Marcin Hołubowicz
Polskapresse
Dziś w całej Polsce uczniowie szkół podstawowych pisali egzaminy. Jednak nie na ocenę. Na wynikach sprawdzianu bardziej zależy szkołom i nauczycielom, ponieważ test badał głównie to, jak dzieci są w stanie wykorzystać zdobytą wiedzę w nietypowych sytuacjach.

Trzecioklasiści musieli zmierzyć się z pytaniami i zadaniami z matematyki i języka polskiego. Rozmawialiśmy z uczniami ze Szkoły Podstawowej nr 71 we Wrocławiu, czy stresowali się przed egzaminem i jakie zadania sprawiły im największą trudność:- Raczej się nie denerwowałam. Test był łatwy - mówi Weronika Kanoza. - Było dużo działań matematycznych, zadanie z samochodami, tekst o księciu - wylicza.

Janek Walijewski również wskazuje samochody, może nie jako najtrudniejsze zadanie, ale najbardziej zapadające w pamięć. Uczniowie w zależności od swoich predyspozycji jako trudniejszą wskazywali na przemian albo część z języka polskiego, albo część matematyczną. Grześ Czubaj i Konrad Krygiel dodają: -Był układ słoneczny. Trzeba było napisać z czego, oprócz plasteliny, można by zrobić planety w takim układzie, na przykład z pogniecionych kartek papieru. Musieliśmy też przepisać zdanie na polskim. Było opowiadanie o księciu. I samochody! Było zadanie z pojazdami, trzeba było ustalić w jakiej kolejności jadą np. autobus, ciężarówka czy motocykl - komentują.

Na matematyce trzeba było również obliczyć odległość pomiędzy miastami na podstawie tablicy drogowej, na polskim był tekst o układzie słonecznym, który zakładał zaplanowanie kilku prostych doświadczeń.

- To trochę nietypowa klasówka, która sprawdza, jak dana szkoła rozwinęła umiejętności dziecka - komentuje Natalia Skipietrow, rzecznik prasowy Instytutu Badań Edukacyjnych. - Czy bardziej stawia się na rozumowanie czy wkuwanie suchej wiedzy przez uczniów- dodaje.

Wyniki, które są wysyłane do szkół, mogą pomóc nauczycielom klas czwartych w podejściu do konkretnych uczniów. Udział w takim badaniu był dobrowolny, jednak aż 70 % szkół podstawowych z całej polski wzięło w nim udział.

Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) jest przygotowywane przez Instytut Badań Edukacyjnych. Głównym celem jest sprawdzenie, jakie informacje uczniowie przyswoili na etapie III klasy szkoły podstawowej. Przede wszystkim chodzi tu o zadania niestandardowe, które zmuszają uczniów do zastosowania swojej wiedzy w nowych sytuacjach. Po badaniu szkoły otrzymają raporty klasowe z wynikami uczniów, raporty klasowe z rekomendacjami, a także raport szkolny z wynikami na tle szkół o podobnej lokalizacji oraz z danego województwa.

Na test przewidziane było 90 minut. Uczniowie, pod okiem nauczycieli, rozpoczynali pisanie o godzinie 9, jednak większość kończyła znacznie przed czasem. Nie było również przymusu, ponieważ egzamin był dobrowolny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska