Zdrojewski: Wrocław to miasto absurdów drogowych

    Zdrojewski: Wrocław to miasto absurdów drogowych

    Malwina Gadawa

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Większość wrocławskich korków spowodowana jest przez absurdalne decyzje miejskich urzędników, którzy projektując nowe rozwiązania utrudniają życie kierowcom, zamiast je ułatwić. Do takiego wniosku można dojść, analizując Wasze sygnały o absurdach drogowych w mieście. Mamy ich już setki. - Potwierdzam słuszność wszystkich uwag i spostrzeżeń mieszkańców. Można je uzupełnić następnymi setkami obserwacji, które wciąż się pojawiają - mówi były prezydent Wrocławia Bogdan Zdrojewski.
    Czekamy na Wasze zgłoszenia absurdów drogowych, które powodują korki we Wrocławiu. Piszcie na: redakcja@gazeta.wroc.pl

    Z Bogdanem Zdrojewskim, byłym prezydentem Wrocławia a dziś europosłem Platformy Obywatelskiej, rozmawia Malwina Gadawa

    Zawsze podkreślał Pan, że Wrocław to miasto szczególnie bliskie, nawet z perspektywy brukselskiej. Ostatnio nasi Czytelnicy udowadniają, że Wrocław to miasto absurdów drogowych. Zgadza się Pan z tym?

    Tak, zdecydowanie tak. Zresztą mówiłem o tym w wywiadzie udzielonym ponad rok temu. Zawsze patrzyłem na Wrocław z życzliwością i jeśli wskazywałem błędy, to właśnie po to, żeby pomóc, żeby coś poprawić, żeby było lepiej. Niestety, moje uwagi czy sugestie traktowane są w ratuszu jak niemalże obelgi. Brak odporności władz na jakąkolwiek krytykę uważam dziś za największy mankament. Efektem mojego poprzedniego wywiadu była odpowiedź ad personam. Rafał Dutkiewicz wymienił mnie w wywiadzie z imienia i nazwiska ponad 20 razy, a kwestie merytoryczne de facto pominął. To także bardzo symptomatyczne i jednocześnie przykre. Wracając do komunikacji, inżynierii ruchu i zasad parkowania, to potwierdzam słuszność wszystkich uwag i spostrzeżeń mieszkańców. Można je uzupełnić następnymi setkami obserwacji, które wciąż się pojawiają.

    Dlaczego tak się dzieje?
    Prawdę mówiąc, nie wiem. Sam będąc prezydentem Wrocławia, starałem się wiedzę o problemach zdobywać na bieżąco. Czytałem więc ponad 6 tysięcy listów rocznie, byłem przy każdej, nawet drobnej inwestycji, rozmawiałem z urzędnikami także najniższych szczebli, portierami, kierowcami, ulicznymi handlarzami, także bezrobotnymi. Przyjmowałem wrocławian codziennie, czasem przychodzących wprost z ulicy. To dawało mi wiedzę i przekładało się na późniejsze decyzję. Nie wiem, jak jest teraz, ale wiedza o mieście na pewno istnieje. Nie wierzę, że zawodzi bank informacji. Obawiam się, że górę biorą błędy w samym reagowaniu na stany krytyczne. Wracając do komunikacji – absurdów rzeczywiście jest nadzwyczajna ilość. Miasto też znacznie pogorszyło swoją pozycję w tej materii w stosunku do innych dużych miast.
    Generalnie można mówić o kilku kluczowych zjawiskach: po pierwsze, niestabilności rozwiązań, po drugie, o braku koordynacji, po trzecie, takim sposobie rozwiązywania problemów, w wyniku którego generuje się kolejne, często bardziej dotkliwe. Odnoszę też wrażenie nadzwyczajnego lekceważenia kierowców, zwłaszcza tych, którym samochód jest potrzebny do prowadzenia działalności gospodarczej. Przykłady podają sami mieszkańcy, ja również wskazywałem na szereg większych i mniejszych.
    Nie można tolerować takiej sytuacji, jak w przypadku wiaduktu na Chociebuskiej. Wiadomo było doskonale, kiedy kończy się czas eksploatacji tego miejsca. Przez wiele lat przejazd ten był także niedostępny dla komunikacji zbiorowej. Przetarg organizowany tak późno, po zamknięciu obiektu, jest już bardzo poważną sprawą. Jeśli doda się zaproponowane rozwiązania przystanków dla autobusów na alternatywnej trasie, katastrofa jest ogromna! Gdyby policzyć wszystkie koszty poniesione przez miasto i kierowców, podejrzewam, że zrównałyby się z kosztem samego wiaduktu. Wystarczy też spojrzeć na plan nowej inwestycji: brak wydzielonego pasa lewoskrętu w Żernicką każe sądzić, iż także w planowaniu wyobraźni po prostu nie ma. Znikające i pojawiające się strzałki prawoskrętu, zawieszane i zdejmowane czasomierze, decyzje o zakazie ruchu i parkowania, następnie częściowo przywracane, likwidowanie pasa ruchu na rzecz ścieżki rowerowej (miast wygospodarowania odrębnej przestrzeni), tworzenie zwężeń i rozmaitych usztywnień ruchu etc., etc.

    Wrócę też do mojego ulubionego tematu – placu Solnego. Skoro daliśmy ten teren kwiaciarkom (także kwiaciarzom), skoro prowadzona jest tam sprzedaż faktycznie przez całą dobę , to brak możliwości objechania placu w celu znalezienia miejsca do zatrzymania jest wyrazem lekceważeniem dla prowadzonej tam działalności gospodarczej, na którą miasto dało zgodę i z której czerpie podatkowe korzyści.

    Błędy są popełniane także co do inwestowania w tabor tramwajowy. Zakup tanich, choć niebrzydkich wozów, niedostosowanych do wrocławskich warunków trakcyjnych, prowadzi do tego, co obserwujemy na co dzień: kolizji, przyspieszonego zużycia szyn, konieczności przebudowy całych przystanków etc. Nie wiem, jakie są globalne koszty, czas gwarancji, zużycia energii etc. Marzę jednak o wzorowaniu się raczej na Chemnitz czy Strasburgu, miastach przecież nie tak znów bardzo bogatych. Kolejny przykład to zatoczki autobusowe, w których nie mieszczą się autobusy przegubowe, tylko krótsze. Co robi miasto? Likwiduje zatoczki. Co na to kierowcy? Omijają autobus, wjeżdżając na przeciwległy pas. Co robi miasto? Maluje podwójną ciągłą i mamy korek. Gdy taka sytuacja ma miejsce na krótkim odcinku, a zaraz potem jest kolizyjny przejazd kolejowy, nie trzeba wielkiej wyobraźni, by domyślać się, co o tym mogą sądzić wrocławianie.

    Cała rozmowa z Bogdanem Zdrojewskim w poniedziałkowym, papierowym wydaniu Gazety Wrocławskiej.

    Czytaj także

      Komentarze (163)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      hit tygodnia

      mariooo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Dla mnie hite tygodnia był niedziałający szlaban i światła na przejeździe kolejowym na ul. Głównej. O mały wło sam pod pociąg nie wpadłem, a takich przypadków było mnustwo z tego co słyszałem. Zero...rozwiń całość

      Dla mnie hite tygodnia był niedziałający szlaban i światła na przejeździe kolejowym na ul. Głównej. O mały wło sam pod pociąg nie wpadłem, a takich przypadków było mnustwo z tego co słyszałem. Zero zainteresowania służb drogowych. A wystarczyło tylko znak ostrzegawczy postawić.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wykańczanie Wrocławia

      Abegard (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      A kto tak zadłużył Wrocław ? Wiadomo p.Dutkiewicz.A my będziemy Jego długi spłacać.Za byłego prezydenta Zdrojewskiego tego nie było.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kto wybrał Dutkiewicza?

      ja nie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Dlatego pamiętajcie o tym przy następnych wyborach samorządowych!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Patrząc na opinię ekspertów Zdrojewski bardziej poinformowany

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Po tygodniu debaty widać, kto, co i o czym potrafi rozmawiać.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale jaja

      bolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Panie Zdrojewski sam go namaściłeś na prezydenta Wrocławia, a teraz ma ciebie i mieszkanców w d...pie


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Oj bolo!

      piła (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Dutkiewicz decydował wspólnie z mieszkańcami Wrocławia aby Zdrojewski został prezydentem.
      To koledzy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Z Zdrojewskiego było ok.

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      Martwi się gość co robią z także jego miasteczkiem. On się martwi, a ja jestem wkurzony.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jajcarz z niego

      jan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 12

      Czlowieku,przecież ty rządziłeś miastem ileś lat. wieć o czym Ty mówisz?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wuwa2 i Brabowa

      złotniczanin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      zamknęli tera przejazd ul. Grabową i puścili objazd prze drogę pełną dziur. /ZDIUM pewnie wydał na to zgodę- pytam się ? - Na jakiej podstawie.
      Najpierw powinno się doprowadzić "uzywany objazd" to...rozwiń całość

      zamknęli tera przejazd ul. Grabową i puścili objazd prze drogę pełną dziur. /ZDIUM pewnie wydał na to zgodę- pytam się ? - Na jakiej podstawie.
      Najpierw powinno się doprowadzić "uzywany objazd" to minimalnych standardów drogi gminnej.!!!
      Jak widać w tym ZDIUM chyba pracują sami humaniści z dawnej epoki. Jakaś kolej rzeczy i prac powinna wszystkich obowiązywać!!!
      - A remontują fragment Grabowej, niby z powodu budowy WUWA2.
      Gó...o prawda. Ten fragment Grabowej wygrał "przebudowę" w ramch programu/WBO/ Wrocławski Budżet Obywatelski .!!!!
      - i CO .....kasa poszła ale na utrudnienie życia wszystkim korzystającym z tego odcinka mieszkańcom osiedla Leśnica. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Taa...

      --- (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 10

      Zdrojewski swoje pokazał... Nie budując nic, a likwidując komunikację miejską bardziej, niż Dutkiewicz. Ale dla tego wyżej komunikacją miejską jeździ tylko biedota, i jak SAM napisał, według niego...rozwiń całość

      Zdrojewski swoje pokazał... Nie budując nic, a likwidując komunikację miejską bardziej, niż Dutkiewicz. Ale dla tego wyżej komunikacją miejską jeździ tylko biedota, i jak SAM napisał, według niego nawet na Plac Solny po kwiaty się jeździ samochodem. To, co proponuje Zdrojewski, to się robi w biednych krajach. Bogate już od lat '90 intensywnie KM rozwijają. Ale czego można się spodziewać po Wrocławiu? Jeden (Zdrojewski) lizodup puszek i drugi po nim, Dutkiewicz...zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Akurat Zdrojewski to nabudował, że ho ho

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12

      Mosty Średzkie, Mieszczański, Dmowskiego, kładki na wyspach w środku miasta, rozpoczął milenijny, zrobił wiadukty na Hallera, Legnickiej... skończył remonty wszystkich starych mostów. Etc Etc....rozwiń całość

      Mosty Średzkie, Mieszczański, Dmowskiego, kładki na wyspach w środku miasta, rozpoczął milenijny, zrobił wiadukty na Hallera, Legnickiej... skończył remonty wszystkich starych mostów. Etc Etc. Przecież też wybudował nowy cmentarz komunalny, dwa parki nowe od podstaw, oczyszczalnie ścieków, wyprowadził wysypiska z miasta (a stare pozamykał) - bez środków europejskich. Chłopie co ty gadasz !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdrojewski pod tym względem trafiał idealnie

      Od roku w Brukseli (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

      A obecny rząd płonie. Faktem natomiast jest, że nie skakał ze stanowiska na stanowisko tylko rzeczywiście zasuwał przez ładne lata ... Mam wrażenie, że odejścia bardziej świadczą o klasie polityka...rozwiń całość

      A obecny rząd płonie. Faktem natomiast jest, że nie skakał ze stanowiska na stanowisko tylko rzeczywiście zasuwał przez ładne lata ... Mam wrażenie, że odejścia bardziej świadczą o klasie polityka niż "wejścia"zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama