Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2013 - angielski (ZADANIA * ARKUSZE CKE * ODPOWIEDZI)

Redakcja
fot. Piotr Krzyżanowski
Matura 2013 trwa. Dziś dzień trzeci - język angielski. Od godz. 9.00 maturzyści zdawali egzamin na poziomie podstawowym, o godz. 14.00 - angielski rozszerzony. Nasi reporterzy są przed wrocławskimi liceami, pierwsi maturzyści wyszli z sal, publikujemy więc pierwsze tematy i zadania z poziomu podstawowego. Publikujemy też oficjalny arkusz CKE oraz przykładowe odpowiedzi i rozwiązania. Dziś przedstawimy także arkusz, zadania i odpowiedzi z poziomu rozszerzonego.

Angielski na maturze nie jest obowiązkowy - uczniowie mogą wybrać także inny język. Najczęściej decydują się jednak właśnie na angielski. W tym roku w całej Polsce wybrało go blisko 330 tys. abiturientów, czyli około 90 procent maturzystów. Na drugim miejscu był język niemiecki, a na trzecim - rosyjski. Rzadziej uczniowie wybierali francuski, hiszpański i włoski.

Angielski na poziomie rozszerzonym będzie zdawać 86 tysięcy maturzystów.

Matura z języka angielskiego na poziomie podstawowym trwa 120 minut, a na poziomie rozszerzonym 120+70 minut.

MATURA 2013 - ANGIELSKI PODSTAWOWY - ARKUSZ CKE

ANGIELSKI PODSTAWOWY - TRANSKRYPCJA 2013

ZOBACZ KONIECZNIE:
Matura 2013: Polski i matematyka - poziom rozszerzony [PRZECIEKI, ARKUSZE, PYTANIA]

!!!

1) Słuchanie ze zrozumieniem.
Trzy teksty:

- O maratonie na Saharze (należało następnie odpowiedzieć na pytania, wskazując co jest prawdą a co fałszem. Przykładowe pytania: czy uczestnicy maratonu przebiegali 40 kilometrów dziennie, czy mogli zabrać tyle bagażu ile chcą, czy muszą biec szybciej niż jeźdźcy na wielbłądach, czy narrator mówił jak przebiegają przygotowania do maratonu, czy uczestnicy dostają rano porcję wody na cały dzień)
- O ślubie księcia Williama i Kate (należało następnie dopasować pięć wypowiedzi różnych osób do autora i wskazać tę, która nie pasuje)
- Wywiad o pracy opiekunki w zoo (należało odpowiedzieć na pytania związane z tekstem - odpowiedzi a, b, c. Przykładowe pytania: dlaczego zdecydowała się na tę pracę, na czym polega praca opiekuna, jak działają współcześnie ogrody zoologiczne, jaki jest stosunek młodych opiekunów do starszych i o czym był wywiad)

2) Czytanie ze zrozumieniem.
Tekst o dziewczynie, która przerwała studia, pojechała do Włoch niańczyć dziecko i tam zorganizowała 19. urodziny.

Tutaj trzeba było odpowiedzieć na pytania, co jest prawdą, a co fałszem. Przykładowe pytania: czy po wyjeździe bohaterka poprawiła swój włoski, czy zorganizowała tam swoje urodziny.

3) Zadanie polegające na dopasowanie nagłówków do akapitu (tekst o szukaniu współlokatora)

4) Krótka forma.
Należało napisać ogłoszenie o spotkaniu ze sławnym naukowcem, zaprosić na nie, napisać jaki jest temat spotkania, gdzie się ono odbędzie, co dostaną uczestnicy i poprosić o przygotowanie pytań do tego naukowca.

5) Długa forma.
Należało napisać wypracowanie - list do kolegi z Wielkiej Brytanii o tym, że założyliśmy klub młodzieżowy, wyjaśnić po co to zrobiliśmy, jakie są nasze oczekiwania, jak na to zareagowali okoliczni mieszkańcy, zachęcić do udziału w konkursie na nazwę klubu i wspomnieć o nagrodach w tym konkursie.

6) Tekst o samotnym mężczyźnie z północnej Irlandii, który zbierał autografy znanych ludzi. Pisząc do nich listy, nauczył się kaligrafii. Adresaci byli pod takim wrażeniem jego pisma, że przesyłali mu prezenty - Picasso na przykład przesłał obrazek. Jedyny autograf jakiego nie udało się zdobył, to podpis królowej Elżbiety - takie zasady panują bowiem w rodzinie królewskiej.

Należało wybrać jedną z trzech odpowiedzi na pytania do tekstu, np. czyjego autografu nie zdobył bohater, o czym jest tekst,
czego dowiadujemy się o autorze na początku tekstu, dlaczego adresaci odpisywali bohaterowi.

MATURA 2013 - ANGIELSKI ROZSZERZONY - ZADANIA
GRAMATYKA
1) Wstaw do tekstu słowa we właściwej formie gramatycznej
2) Sparafrazuj zdania z użyciem podanego słówka (podanych było pięć zdań)

WYPRACOWANIE (DO WYBORU)
1) Rozprawka - czy lepiej kupować gotowe posiłki, czy robić samemu od początku
2) Opowiadanie - grupa nastolatków poszła do zamku i znalazła coś, dzięki czemu stali się sławni
3) Opinia na temat imprez, w których współzawodniczą niepełnosprawni.

Druga część egzaminu z języka angielskiego rozszerzonego:

SŁUCHANIE
- Nagranie o e-bookach (należało odpowiedzieć prawda czy fałsz na pięć pytań)
- informacje sportowe (należało dopasować tytuł nagłówka do wysłuchanej wypowiedzi prezenterów)
- nagranie o zajęciach zumby - do wyboru były odpowiedzi a, b, c, d

CZYTANIE
- Tekst o dwóch psychiatrach, którzy przerzucali sobie pacjenta, który zaatakował 19-wieczny obraz (należało odpowiedzieć na pytania a, b, c, d)
- tekst o programie "Jak zostać milionerem" - należało wstawić w odpowiednie miejsce 4 zdania spośród 6 do wyboru
- tekst kobiecie, która 4 razy wygrała w loterii - do wyboru były po cztery frazy do wstawienia do tekstu.

MATURA 2013 - ANGIELSKI ROZSZERZONY - ARKUSZ CKE - część I

MATURA 2013 - ANGIELSKI ROZSZERZONY - ARKUSZ CKE - część II

MATURA 2013 - ANGIELSKI ROZSZERZONY - ARKUSZ CKE - transkrypcja

MATURA 2013 - ANGIELSKI ROZSZERZONY - ODPOWIEDZI

STOSOWANIE STRUKTUR LEKSYKALNO-GRAMATYCZNYCH

ZADANIE 1
1.1. optional
1.2. automatically
1.3. safety
1.4. suggestions
1.5. enable

ZADANIE 2
2.1. The noise from the street made it hard for the students to concentrate fully.
2.2. We should not have allowed Mike to go to the party on his own.
2.3. Would you mind carrying that large bag for me?
2.4. New York is said to be a city that never sleeps.
2.5. The teacher accused me of not paying attention to her when she was talking to me.

WYPOWIEDŹ PISEMNA
ZADANIE 3

Wypowiedz się na jeden z trzech poniższych tematów. Wypowiedź powinna zawierać od 200 do 250 słów i spełniać wszystkie wymogi typowe dla formy wskazanej w poleceniu. Zaznacz wybrany temat, zakreślając jego numer.

1. Coraz więcej osób, zamiast gotować obiady w domu, korzysta z gotowych dań kupionych w supermarketach. Napisz rozprawkę, w której przedstawisz wady i zalety takiego rozwiązania.
2. Napisz opowiadanie o dwóch nastolatkach, którzy podczas zwiedzania starego zamku dokonują niezwykłego odkrycia, dzięki czemu stają się sławni.
3. Opisz znaną Ci imprezę, która łączy ideę współzawodnictwa z popularyzacją integracji
z osobami niepełnosprawnymi.

ROZUMIENIE SŁUCHANEGO TEKSTU

ZADANIE 4
4.1. When talking about the beginnings of Project Gutenberg, Hart points to international cooperation as a novel feature. TRUE
4.2. Hart started Project Gutenberg by scanning texts into a computer. FALSE
4.3. Hart came up with the idea for Project Gutenberg while shopping for groceries. FALSE
4.4. Hart explains what he and Gutenberg have in common. TRUE
4.5. In the interview, Hart gives reasons for the popularity of e-books. FALSE
Wszystkie odpowiedzi znajdziesz TUTAJ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Matura 2013 - angielski (ZADANIA * ARKUSZE CKE * ODPOWIEDZI) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska