Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Dolnośląskie przejmą Przewozy Regionalne? Będą zmiany i nowe pociągi

Magdalena Kozioł
Z torów mają zniknąć stare składy Przewozów Regionalnych
Z torów mają zniknąć stare składy Przewozów Regionalnych Piotr Krzyżanowski
Dziś na Dolnym Śląsku pasażerów wożą dwie spółki kolejowe. Koleje Dolnośląskie w całości należą do samorządu województwa, a w Przewozach Regionalnych samorząd ma swój udział. Władze województwa uważają, że trzeba to zmienić, by poprawić jakość przewozów. Decyzje zapadną jeszcze w tym roku. Marszałek Rafał Jurkowlaniec mówi, że rozważanych jest kilka scenariuszy.

- Jednym jest przejęcie Przewozów Regionalnych przez Koleje Dolnośląskie. Bierzemy pod uwagę również stworzenie jednego podmiotu łączącego zakłady Przewozów Regionalnych z kilku województw, np. całej zachodniej Polski. Nasze prawo dopuszcza tworzenie przez samorządy związków komunikacyjnych. To rozwiązanie zastosowano np. w Niemczech.

Na ostateczny kierunek, w którym pójdą zmiany na Dolnym Śląsku, trzeba poczekać. Teraz właścicielami Przewozów Regionalnych jest 16 samorządów wojewódzkich, a centrala spółki znajduje się w Warszawie.

Pierwszym krokiem w kierunku zmian było odwołanie Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski z funkcji prezesa Przewozów przez radę nadzorczą, a więc marszałków województw. Nie jest tajemnicą, że centralne zarządzanie spółką się nie sprawdziło. Jej długi urosły do 1,2 mld zł. Nie wiadomo, kto je spłaci. Tak naprawdę to problem rządu. Co o planowanych zmianach sądzą kolejarze? - Jako związkowiec jestem za - komentuje Roland Potoczny, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego "Kontra" w Przewozach Regionalnych. - Kierunek zmian jest dobry, bo u nas niewiele się dzisiaj inwestuje.

W 2012 r. obie spółki kolejowe przewiozły w naszym regionie prawie 11,5 mln pasażerów. To o 15 proc. więcej niż w 2011 r. Przewozy Regionalne wożą pasażerów starymi, nawet 40-letnimi składami. Tymczasem Koleje Dolnośląskie szybko się rozwijają. Powstała w 2007 r. spółka dysponuje nowymi szynobusami. Samorząd województwa kupił im pięć nowoczesnych pociągów i inwestuje w kolejne. Pasażerowie te różnice dostrzegają, choć nie zawsze zastanawiają się, jaki przewoźnik podstawił skład, którym podróżują.

Marszałek Jurkowlaniec zapewnia: Sytuacja może się zmienić w ciągu 5-6 lat. Chcemyzainwestować w nowoczesny tabor i wykorzystać pieniądze z Unii Europejskiej zaplanowane w perspektywie na lata 2014-2020. W naszym regionie za kilka lat może kursować kolejnych 50 nowych pociągów.

Spekulacje o tym, że Przewozy Regionalne zostaną zlikwidowane, pojawiły się w 2012 roku, gdy na Górnym Śląsku podjęto decyzję o zaprzestaniu działalności przez tamtejszy Zakład Przewozów Regionalnych. Nastroje zmieniły się po tym, jak ostatniej zimy Koleje Śląskie zaliczyły wpadkę - masowo odwoływano kursy pociągów, bo po ataku silnych mrozów kierownictwo spółki zupełnie się pogubiło.

Marszałek Jurkowlaniec nie obawia się scenariusza śląskiego. - U nas zmiany przeprowadzimy stopniowo, a nie z dnia na dzień - tłumaczy.

Przypomnijmy, że na początku kwietnia nastąpiła dymisja Zbigniewa Szczypińskiego ze stanowiska szefa Kolei Dolnośląskich. Centralne Biuro Antykorupcyjne wykryło, że wbrew przepisom zasiadał jednocześnie we władzach innych spółek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koleje Dolnośląskie przejmą Przewozy Regionalne? Będą zmiany i nowe pociągi - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska