Koleje Dolnośląskie przejmą Przewozy Regionalne? Będą zmiany...

    Koleje Dolnośląskie przejmą Przewozy Regionalne? Będą zmiany i nowe pociągi

    Magdalena Kozioł

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Z torów mają zniknąć stare składy Przewozów Regionalnych

    Z torów mają zniknąć stare składy Przewozów Regionalnych ©Piotr Krzyżanowski

    Dziś na Dolnym Śląsku pasażerów wożą dwie spółki kolejowe. Koleje Dolnośląskie w całości należą do samorządu województwa, a w Przewozach Regionalnych samorząd ma swój udział. Władze województwa uważają, że trzeba to zmienić, by poprawić jakość przewozów. Decyzje zapadną jeszcze w tym roku. Marszałek Rafał Jurkowlaniec mówi, że rozważanych jest kilka scenariuszy.
    Z torów mają zniknąć stare składy Przewozów Regionalnych

    Z torów mają zniknąć stare składy Przewozów Regionalnych ©Piotr Krzyżanowski

    - Jednym jest przejęcie Przewozów Regionalnych przez Koleje Dolnośląskie. Bierzemy pod uwagę również stworzenie jednego podmiotu łączącego zakłady Przewozów Regionalnych z kilku województw, np. całej zachodniej Polski. Nasze prawo dopuszcza tworzenie przez samorządy związków komunikacyjnych. To rozwiązanie zastosowano np. w Niemczech.

    Na ostateczny kierunek, w którym pójdą zmiany na Dolnym Śląsku, trzeba poczekać. Teraz właścicielami Przewozów Regionalnych jest 16 samorządów wojewódzkich, a centrala spółki znajduje się w Warszawie.

    Pierwszym krokiem w kierunku zmian było odwołanie Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski z funkcji prezesa Przewozów przez radę nadzorczą, a więc marszałków województw. Nie jest tajemnicą, że centralne zarządzanie spółką się nie sprawdziło. Jej długi urosły do 1,2 mld zł. Nie wiadomo, kto je spłaci. Tak naprawdę to problem rządu.

    Co o planowanych zmianach sądzą kolejarze? - Jako związkowiec jestem za - komentuje Roland Potoczny, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego "Kontra" w Przewozach Regionalnych. - Kierunek zmian jest dobry, bo u nas niewiele się dzisiaj inwestuje.

    W 2012 r. obie spółki kolejowe przewiozły w naszym regionie prawie 11,5 mln pasażerów. To o 15 proc. więcej niż w 2011 r. Przewozy Regionalne wożą pasażerów starymi, nawet 40-letnimi składami. Tymczasem Koleje Dolnośląskie szybko się rozwijają. Powstała w 2007 r. spółka dysponuje nowymi szynobusami. Samorząd województwa kupił im pięć nowoczesnych pociągów i inwestuje w kolejne. Pasażerowie te różnice dostrzegają, choć nie zawsze zastanawiają się, jaki przewoźnik podstawił skład, którym podróżują.

    Marszałek Jurkowlaniec zapewnia: Sytuacja może się zmienić w ciągu 5-6 lat. Chcemyzainwestować w nowoczesny tabor i wykorzystać pieniądze z Unii Europejskiej zaplanowane w perspektywie na lata 2014-2020. W naszym regionie za kilka lat może kursować kolejnych 50 nowych pociągów.

    Spekulacje o tym, że Przewozy Regionalne zostaną zlikwidowane, pojawiły się w 2012 roku, gdy na Górnym Śląsku podjęto decyzję o zaprzestaniu działalności przez tamtejszy Zakład Przewozów Regionalnych. Nastroje zmieniły się po tym, jak ostatniej zimy Koleje Śląskie zaliczyły wpadkę - masowo odwoływano kursy pociągów, bo po ataku silnych mrozów kierownictwo spółki zupełnie się pogubiło.

    Marszałek Jurkowlaniec nie obawia się scenariusza śląskiego. - U nas zmiany przeprowadzimy stopniowo, a nie z dnia na dzień - tłumaczy.

    Przypomnijmy, że na początku kwietnia nastąpiła dymisja Zbigniewa Szczypińskiego ze stanowiska szefa Kolei Dolnośląskich. Centralne Biuro Antykorupcyjne wykryło, że wbrew przepisom zasiadał jednocześnie we władzach innych spółek.

    Czytaj także

      Komentarze (15)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      piotrek

      piotrek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Nawet nie wiecie jak bardzo mieszkańcy Głogowa chcieliby, żeby Przewozy Regionalne wreszcie upadły lub zostały przejęte przez Koleje Dolnośląskie. Mamy dosyć jeżdżenia 40letnimi składami...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tylko prosić

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

      Tylko prosić, żeby KD dalej inwestowały w nowe pociągi i przejęły PR. Więcej wygody i komfortu. Tylko kiedy?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I dobrze

      Waldi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      Oby do tego doszło. Jak KD będą dalej inwestować w nowe pociągi to tylko prosić, aby przejęły PR.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zmasakrowany

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 12

      ad za biurokratow.dobrze twierdzisz tylko nie odwolac ala dac ich na miesiac na stanowisko robotnicze przeznaczone do likwidacji oczywiscie z pensja robotnika i niech popracuje o ile wogole ma...rozwiń całość

      ad za biurokratow.dobrze twierdzisz tylko nie odwolac ala dac ich na miesiac na stanowisko robotnicze przeznaczone do likwidacji oczywiscie z pensja robotnika i niech popracuje o ile wogole ma jakies pojecie o pracy np.w ruchu bo to troche bylby strach mogl by doprowadzic do katastrofy tak jak teraz na obecnym stanowisku.gdzie brak wyobrazni,kompetencji,wiedzy o zazadzaniu przedsiebiorstwem oraz ludzmi doprowadzilo do patologicznej sytuacji w PR ze teraz nie wiedza czy polaczyc wszystko czy rozp...... i zaczac od nowa a potem powiedzic ja chcialem ale mi nie dali,a potem powiedziec mu dzieki ale juz pana,pania nie potrzebujemy.odpowiednie urzedy powinny takich ludzi przeswietlac od podszewki ich przeszlosc.czy maja kompetencje,kwalifikacje,a przedewszystkim doswiadczeni i pojecie o firmie ktora chca zarzadzac.bo zwalnianie ludzi to nie oszczednosc tylko glupota ktora doprowadza do zmniejszenia efektywnosci pozostalych ludzi od nadmiaru obowiazkow oraz zwiekszenia niebezpiecznych sytuacji w pracyspowodowanych przemeczeniem pracownikow oraz brakiem czasu na prawidlowe wykonanie czynnosci (bo robi je za dwoch lub nawet trzech)a z reszta juz nie chce mi sie pisac bo takich likwidatorow w polsce jest sporo i dlatego teraz mamy jak mamy.obiecywali nam japonie,ameryke,a mamy grecje o nie przepraszam grekow mamy epoke kolesiostwa bierz ile morzesz zeby tym z dolu nie zostalo bo oni wyjada a my zostaniemy a z czegos musimy zyc.............zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zmienia się struktura komunikacji

      X (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

      Przewozy kolejowe pasażerskie Sprawdzą się tam, gdzie potoki podróżnych są duże, czyli w dowozie ludzi do pracy / szkół. Sam bym chętnie korzystał z szybkiej komunikacji kolejowej w obrębie...rozwiń całość

      Przewozy kolejowe pasażerskie Sprawdzą się tam, gdzie potoki podróżnych są duże, czyli w dowozie ludzi do pracy / szkół. Sam bym chętnie korzystał z szybkiej komunikacji kolejowej w obrębie Wrocławia. Podkreślam - szybkiej z gęstą siecią przystanków - coś na kształt np. Paryskiego RER. Ale już nie wyobrażam sobie podróży na wakacje, na wyjazd weekendowy w góry czy nad morze z rodziną z dziećmi. Dla rodziny z dziećmi samochód jest ze wszech miar wygodniejszy niż pociąg. Nie wiem co musiałyby wymyślić koleje, żeby zachęcić do podróży ta grupę społeczną?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na Śląsku wycofują się z błędnej decyzji

      życzliwy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 6

      Linie przejmują z powrotem PRy, a połączenia Kolei Śląskich sądrastycznie ograniczane i podnoszone są ceny. Wojewódzkie spółeczki to mrzonki, worki nakasę bez dna, tylko miejsce dla dziesiątek...rozwiń całość

      Linie przejmują z powrotem PRy, a połączenia Kolei Śląskich sądrastycznie ograniczane i podnoszone są ceny. Wojewódzkie spółeczki to mrzonki, worki nakasę bez dna, tylko miejsce dla dziesiątek pociatków i powujków dyrektorów i "specjalistów" wszelkiej maści.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Krok w dobrym kierunku

      Kuspit (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 20

      Przez Dolny Sląsk powinny jezdzic tylko Koleje Dolnosląskie.Powinni równiez powymieniac tabor przedziałowy na szynobusy oraz pociągi ETZ(tzw elektryczne zestawy bezprzedziałowe)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP przed podziałem na spółki działało lepiej

      podróżniczka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 13

      było więcej połączeń do małych miejscowości i chociaż było wiele niedociągnięć, to łatwiej było o przesunięcie funduszy z jednego działu do drugiego. Teraz każdy sobie rzepkę skrobie i ledwie przędą

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Marszalek jezdzi pociagami pod specjalnym nadzorem

      zwykly pasazer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 20

      Niech sie raz przejedzie zatloczonym szynobusem lub EZT KD.Zza biurka nic nie widac.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niech Koleje Dolnośląskie się zajmą tym co teraz robią dobrze

      życzliwy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 16

      Bo to, co robią na Podsudeckiej (Legnica - Kłodzko), czy Wałbrzych - Kłodzko zupełnie im nie wychodzi. Odwoływane pociągi, rozkład beznadzieny, 3 pociągi na dzień, brak skomunikowań. A oni się rwą...rozwiń całość

      Bo to, co robią na Podsudeckiej (Legnica - Kłodzko), czy Wałbrzych - Kłodzko zupełnie im nie wychodzi. Odwoływane pociągi, rozkład beznadzieny, 3 pociągi na dzień, brak skomunikowań. A oni się rwą na kolejne linie.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama