Ślad najwcześniejszego człowieka. Historia naszych...

Ślad najwcześniejszego człowieka. Historia naszych praprzodków musi być pisana na nowo

Tom Whipple

Polska

Aktualizacja:

Polska

Historia naszych praprzodków musi być pisana na nowo. Sprawił to dowód wskazujący na to, że istniał wczesny gatunek człowieka obdarzonego małą czaszką. Ten dowód spoczywał w jaskini
    Przez ostatnie 40 tys. lat homo sapiens - lepiej znany jako po prostu: człowiek rozumny - zajmował niezwykłą pozycję: byliśmy sami. Przez poprzedzające ten czas dwa miliony lat członkowie rodzaju homo - jak większość zwierząt na naszej planecie - wędrowali przez kontynenty razem ze swoimi krewnymi.

Pierwsi ludzie wchodzili z sobą w interakcje. Walczyli i - zupełnie możliwe - że doprowadzali do wyginięcia jednych i trwania drugich.

Nie wiedzieć czemu wierzymy we własna wyjątkowość. Wybryk historii? Jednak im więcej dowiadujemy się o najbliższych ludzkich krewnych, tym mniej jasna i pewna staje się ta wyjątkowa pozycja.

Odkrycie w komorze Dinaledi wskazuje przynajmniej na to, że na terenie dzisiejszej Afryki Południowej żył gatunek, który choć w sensie kognitywnym znajdował się daleko od nas, był zdolny do zachowań, które uznajemy za przynależne tylko człowiekowi - do traktowania swoich zmarłych w sposób rytualny.

Równie ważne jest, że odkrycie to pokazuje nam, jak mało wiemy o bogactwie zachowań żyjącej przed nami ewolucyjnej rodziny. Śladów homo naledi nie znajdziemy nigdzie indziej na naszej planecie. Gdyby nie zapełnił on swoimi zmarłymi jedynej schowanej pod ziemią komory, nigdy nic byśmy o nich nie wiedzieli.

To nie wszystko. Tak samo byłoby, gdyby prowadzący do niej otwór uległ zasypaniu w ciągu przeszłych setek tysięcy lat lub gdyby dwaj odkrywcy speleolodzy mieli nieco potężniejszą budowę ciała.

Jest wysoce prawdopodobne, że istniały też inne gatunki homo, na których ślady nigdy nie natrafiliśmy i nie natrafimy. Nie oznacza to jednak, że są one dla nas bezpowrotnie i całkowicie stracone. Wciąż mamy szansę na to, że ich wpływ będzie trwał w inny sposób.

Naukowcy odkryli ostatnio, że te oddzielne gatunki nie żyły aż tak oddzielnie od siebie, jak moglibyśmy dziś sądzić. Zwłaszcza analizy DNA pokazały, że choć na przykład neandertalczycy mogli wyginąć, część z nich przeżyła. Dwa do czterech procent genomu współczesnego Europejczyka pochodzi od homo neanderthalensis - zapewne ostatniego z naszych krewnych, który wyginął.

Bądźmy pewni, że w niektórych przynajmniej co samotniejszych chwilach w skutych lodem puszczach prehistorycznej północnej Europy współczesny człowiek wcale nie myślał, że jest zupełnie oddzielnym i oddzielonym gatunkiem.

Dowód na to, że istniał wczesny gatunek człowieka obdarzonego czaszką niewielkich rozmiarów, przez tysiąclecia spoczywał w jaskini.

Aby dotrzeć do komory zwanej Dinaledi, musisz najpierw zejść głęboko pod ziemię i przeczołgać się tunelem tak wąskim, że nazwano go „lotem supermana”. Bo aby się w nim zmieścić, trzeba trzymać jedno ramię nad głową.
    1 3 »

Czytaj także

Komentarze (3)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Musiał być mądry

gość (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Musiał być mądry ten pre... -, skoro stworzył się zupełnie sam, zupełnie z niczego i to zupełnie nie wiedząc - PO CO?

Czy dziś już ktoś wie: PO CO istnieje tak nierozumna istota, jak człowiek?...rozwiń całość

Czy dziś już ktoś wie: PO CO istnieje tak nierozumna istota, jak człowiek?

Może byłoby dobrze spróbować poszukać najpierw CZŁOWIECZEŃSTWA we współczesnym świecie, a wtedy łatwiej będzie można zgadywać, czego należy szukać "pod ziemią"?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Najważniejsze, że w komorze Dinaledi ujawniono również srebrny krzyżyk

i tak trzymać (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 7

potwierdzający, że był on katolikiem.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia