Przewożenie wagonu trwało dwa dni. - Najpierw wagon trzeba było przeciągnąć po ziemi, a następnie obrócić o dziewięćdziesiąt stopni by ostatecznie przepchać pod wiaduktem kolejowym linii Wałbrzych Główny – Kłodzko Główne. Ustawienie pod wiadukt było prostym zadaniem w porównaniu z przeciągnięciem wagonu pod wiaduktem kolejowym. Wiadukt ma wysokość 3.50 meta zaś wagon 3.80 metra. Trzeba więc było wykonać podkop w nawierzchni drogowej - opowiada Łukasz Romaniecki ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Dopiero po pokonaniu wiaduktu, wagon mógł trafić na lawetę.
Na terenie ogródków działkowych „Zacisze” został postawiony w 1978 roku. Służył jako miejsce noclegowe dla gości i rodzin działkowców, którzy uczestniczyli w imprezach organizowanych przez działkowców. Od jedenastu lat nie był już jednak użytkowany.
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej dotarło do fabrycznych rysunków wagonu oraz producenta, firmy StEG Simmering Austria. - Wagon został zbudowany w roku 1904. Wnętrze wagonu jest oryginalnie zachowane, brakuje jedynie ławek i półek bagażowych - mówi Romaniecki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?