Nocny remont pasa startowego na wrocławskim lotnisku (FILM I...

    Nocny remont pasa startowego na wrocławskim lotnisku (FILM I ZDJĘCIA)

    Ewa Wilczyńska

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Nocny remont pasa startowego na wrocławskim lotnisku (FILM I ZDJĘCIA)
    1/18
    przejdź do galerii

    ©fot. Janusz Wójtowicz

    Mogą pracować tylko pięć godzin w ciągu dnia, a raczej nocy. 85 pracowników firmy Starbag remontuje w tym czasie 80 metrów pasa startowego o szerokości 60 metrów na wrocławskich lotnisku. Rozpoczynają prace tuż po ostatnim lądowaniu, a kończą przed pierwszym porannym rejsem. Dzięki tej inwestycji Port Lotniczy Wrocław będzie mógł się poszczycić wyższą kategorią systemu nawigacyjnego. W praktyce oznacza to, że samoloty wylądują stolicy Dolnego Śląska nawet przy mniej sprzyjającej aurze.
    Podczas jednej nocy na płycie wrocławskiego lotniska kładzionych jest 910 ton masy bitumicznej. Dostarcza ją 35 ciężarówek, a 12 walców jednocześnie utwardza wyłożoną nawierzchnię. Prace prowadzone są pięć dni w tygodniu: w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki i w soboty. Jedynie przez 5 godzin w ciągu nocy. - Dzięki temu remont nie zatrzymuje ruchu pasażerskiego – tłumaczy Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.




    - Zazwyczaj podczas remontów drogi startowe są zamykane. W przypadku wrocławskiego lotniska musimy się zmieścić w pięciogodzinnym przedziale czasowym. To niezwykle skomplikowana operacja logistyczna na wielką skalę. Realizacja musi być zaplanowana perfekcyjnie, nie ma miejsca na eksperymenty - dodaje Marcin Polak, zastępca dyrektora kontraktu w firmie Strabag, która jest wykonawcą inwestycji.

    Każdej pracującej nocy remontowane jest około 80 metrów pasa startowego o szerokości 60 metrów. Dla porównania droga dla samochodów ma 10 metrów. Procedurę rozpoczyna przeprowadzenie pomiarów geodezyjnych i wyznaczenie miejsc na oświetlenie. Dopiero potem powstaje nowa nawierzchnia, a na końcu montowane jest oświetlenie.

    Modernizacja drogi startowej to kolejny etap prowadzonej od kilku lat inwestycji. Po jej zakończeniu lotniskowy system nawigacji ILS zostanie podniesiony do kategorii drugiej. Dzięki temu samoloty będą mogły startować i lądować w warunkach bardziej ograniczonej widzialności.

    - Podniesienie systemu ILS do kategorii drugiej i pełne wdrożenie nowych procedur startów i lądowań samolotów w trudniejszych warunkach meteorologicznych nastąpi w 2017 roku. To przełoży się na większy komfort podróżowania – zaznacza Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.

    W praktyce to wygląda tak, że aktualnie pilot może wylądować wtedy, gdy widzialność wzdłuż pasa startowego wynosi 550 metrów. Przy drugiej kategorii niezbędna jest jedynie ta na poziomie 300 metrów. Poza tym obecnie piloci lądujący na wrocławskim lotnisku mogą się zniżyć jedynie na wysokość 60 metrów, a jeżeli pas nie jest widoczny z tej wysokości to zostają zwykle pokierowani do innego portu lotniczego. Dzięki podwyższonej kategorii systemu nawigacji samoloty będą mogły zniżyć się na wysokość 30 metrów.

    Remont drogi startowej i modernizacja oświetlenia rozpoczął się na początku sierpnia. Firma Strabag deklaruje, że wszystkie prace zakończą się do kwietnia 2016 roku. Koszt szacowany jest na 50 mln zł. A to nie jedyna inwestycja, która jest aktualnie realizowana. Budowane jest zaplecze techniczne w części starego terminala, w październiku na lotnisko zostaną także dostarczone dwa nowe rękawy wraz z zasilaniem, sterowaniem, systemami dokowania samolotów i pełnym uzbrojeniem.

    Czytaj także

      Komentarze (32)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      będzie więcej lotów dla polskich imigrantów

      wroclawianin 100% (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Czy wiesz, ze w wiezieniach UK najwiekszy odsetek cudzoziemcow w wiezieniach to POLACY? Jest ich 9% spośród wszystkich zagranicznych więźniów w Wielkiej Brytanii.

      Nastepni na podium to Ireland i...rozwiń całość

      Czy wiesz, ze w wiezieniach UK najwiekszy odsetek cudzoziemcow w wiezieniach to POLACY? Jest ich 9% spośród wszystkich zagranicznych więźniów w Wielkiej Brytanii.

      Nastepni na podium to Ireland i Jamaica (kolejne katolickie kraje), Pakistan (pierwszy Muzułmański kraj), Lithuania (Katolicy), Nigeria (Muzulmanie/Katolicy) i India (mix)

      Zrodlo: dailymailzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pytanko

      arnold (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      A co z nowymi połączeniami lotniczymi? Czy inwestycja się zwróci

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Lotnisko ma dopiero 3 lata

      klo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 5

      I już remontują pas? Niezłą fuszerkę odwalili.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pogadałeś, pogadałeś i wyszło ci jak zwykle

      : (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      okazało się, że nie masz pojęcia, o czym mówisz.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdura

      R. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Terminal ma ponad 3 lata.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ILS nie jest potrzebny .....

      R. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      ... do startu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co to za firma Starbag ?

      Xeno (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Co to za firma Starbag ? Może Starbucks ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      żenada

      bodi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

      W komentarzach...

      Żadnego "hurra, bedzie ILS II"? Tylko same problemy? I jeszcze ciągle wina tuska?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      NIE Zapomnieć o wydzieleniu PASA ROWEROWEGO :P

      dr Kaftan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 10

      ... i strefy kibola - dla tłumów walących z całej UE na nasz Bardzo Drogi Stadion by świetne mecze zobaczyć... :P

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Emergency

      Greg Faith (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 19

      Przypuśćmy, że lecący w nocy samolot, ma awarie dwóch silników (np b737,757,767,787,a318,a319,a320,a321) i port lotniczy we Wrocławiu jest najbliżej. Niestety przez remont samolot będzie musiał się...rozwiń całość

      Przypuśćmy, że lecący w nocy samolot, ma awarie dwóch silników (np b737,757,767,787,a318,a319,a320,a321) i port lotniczy we Wrocławiu jest najbliżej. Niestety przez remont samolot będzie musiał się rozbić w polu (bo pas w remoncie, a do innego lotniska nie doleci) no chyba że załoga sprobuje wylądować na A4 lub na Legnickiej.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Chciałeś pokazać jakim to jesteś insiderem fachowcem, a wyszło jak zwykle

      ech... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      O tej porze nic takiego tam nie lata, to po pierwsze. Po drugie, z wysokości przelotowej samolot bez silników przeleci spokojnie ładne kilkadziesiąt kilometrów, a może się zdarzyć że i ponad sto,...rozwiń całość

      O tej porze nic takiego tam nie lata, to po pierwsze. Po drugie, z wysokości przelotowej samolot bez silników przeleci spokojnie ładne kilkadziesiąt kilometrów, a może się zdarzyć że i ponad sto, więc, zależnie od miejsca, gdzie mu się to zdarzy może dociągnąć do Katowic, Łodzi czy Zielonej Góry. Ostatecznie są lotniska aeroklubowe, chociaż w nocy zwykle zamknięte.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dadzą radę - 30 km od Strachowic mogą lądować...

      Sisu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Jest pas w Oleśnicy - ponad 2 km betonu i większość wymienionych maszyn tam siądzie jakby zorganizować na szybko jakieś oświetlenie. A to już załatwia Bruce Willis w "Szklanej pułapce 2" - lepsze...rozwiń całość

      Jest pas w Oleśnicy - ponad 2 km betonu i większość wymienionych maszyn tam siądzie jakby zorganizować na szybko jakieś oświetlenie. A to już załatwia Bruce Willis w "Szklanej pułapce 2" - lepsze to niż nic.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      najlepiej nie remontować...

      cv (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      ...i poczekać aż któryś samolot się rozbije przez dziurawy pas

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      J. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      Rozumiem, że jesteś przeciwny wszelkim remontom pasa startowego do końca świata? Alternatywą jest zamknięcie lotniska, co daje identyczny efekt jak napisałeś.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      taki lajf

      bodi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Może próbować na DK94. Lub okolicznych lotniskach klubowych :-)_

      Masz lepszy pomysł na ten remont?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      DTR

      DTR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Przypuśćmy, że rodzina z dziećmi jedzie przepisowo na A4. Nagle padają hamulce a gaz się blokuje, ręczny nie działa. Przed nimi korek. Walić w auta czy zjechać na pas awaryjny, bądź do rowu - a tam...rozwiń całość

      Przypuśćmy, że rodzina z dziećmi jedzie przepisowo na A4. Nagle padają hamulce a gaz się blokuje, ręczny nie działa. Przed nimi korek. Walić w auta czy zjechać na pas awaryjny, bądź do rowu - a tam ludzie, którzy wyszli z samochodów ze względu na korek.

      Są sytuacje awaryjne. Jeżeli takie zdarzyłyby się na pewno lotnisko przyjęłoby samolot. Zastanów się co piszesz.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czyli jednak!

      M. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      Da się w kraju w NOCY pracować, tj remontować drogi, pasy, lać masy bitumiczne, utwardzać je itd ...
      W Niemczech to norma. U naszych zachodnich sąsiadów potrafią w ciągu 5 godzin wyremontować...rozwiń całość

      Da się w kraju w NOCY pracować, tj remontować drogi, pasy, lać masy bitumiczne, utwardzać je itd ...
      W Niemczech to norma. U naszych zachodnich sąsiadów potrafią w ciągu 5 godzin wyremontować 100m jednego pasa autostrady. Jakby u nas wprowadzono remonty nocne, to ten cały fragment, który stał i dalej stoi otaśmowany na A4 byłby już nowy ... zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      DTR

      DTR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Jechałem kiedyś obwodnicą autostradową przy Monachium w nocy. Nie wiedziałem o co chodzi bo tyle świateł, tyle samochodów, ludzie itd. Dopiero dojeżdżając zrozumiałem, że to remont. Co...rozwiń całość

      Jechałem kiedyś obwodnicą autostradową przy Monachium w nocy. Nie wiedziałem o co chodzi bo tyle świateł, tyle samochodów, ludzie itd. Dopiero dojeżdżając zrozumiałem, że to remont. Co najdziwniejsze ograniczenie na niemieckiej autostradzie wyznaczyli do 100 mimo iż ruch odbywał się na jednej nitce w obu kierunkach po 3 pasy w każdym kierunku. Tak to właśnie Niemcy robią. Powinniśmy się uczyć od najlepszych.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jest problem

      bertsi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Na lotnisku jest niestety tylko jeden pas startowy i nie można go zwęzić podczas rementu. Natomiast na pocieszenie, podczas przebudowy mostów na Widawie w stronę Psiego Pola też zmieszczono 4 pasy...rozwiń całość

      Na lotnisku jest niestety tylko jeden pas startowy i nie można go zwęzić podczas rementu. Natomiast na pocieszenie, podczas przebudowy mostów na Widawie w stronę Psiego Pola też zmieszczono 4 pasy na jednym moście i dzięki temu korki są w godzinach szczytu są "rozsądne".zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      STARbag - się uśmiałem

      Kuba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      kto to redaguje, to jest STRABAG a nie STARBAG

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama