Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: MPK inwestuje w informację. Sprawdź, co jeszcze się zmieni

Weronika Skupin
Taki sam pojazd techniczny trafi do Wrocławia
Taki sam pojazd techniczny trafi do Wrocławia MPK Wrocław
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przed Wielkanocą uruchomiło serwis internetowy, w którym pasażerowie mogą sprawdzić na mapie, gdzie aktualnie znajduje się autobus lub tramwaj wybranej linii. Wkrótce będą wdrażane kolejne nowości. Duże zmiany czekają zwłaszcza dyspozytornię. Sprawdź, co jeszcze zmieni się tym roku we wrocławskiej komunikacji miejskiej.

- Dziś dyspozytorzy mało widzą. Raczej słyszą drogą radiową to, co komunikują kierowcy. Do III kwartału tego roku dyspozytornia będzie wyposażona w ekrany, na których każdy z nich zobaczy mapę Wrocławia, a na niej wszystkie lokalizacje autobusów i tramwajów. Dyspozytor będzie wiedział, w którą stronę jedzie pojazd, jaka jest jego prędkość, który kierowca go prowadzi i ile osób jest w środku - wylicza Patryk Wild, wiceprezes MPK.

Dodatkowo, jeśli tylko dyspozytor zauważy, że jakiś pojazd stoi, może włączyć obraz na żywo z każdej kamery pojazdu. Dzięki temu dowie się, czy autobus lub tramwaj po prostu zatrzymał się w korku, czy np. doszło do kolizji albo zasłabł któryś z pasażerów.

Po wypadku dyspozytor wpisuje komunikat o zakłóceniach na komputerze, a potem wysyła go na ekrany LCD w tramwajach i autobusach, gdzie informacja pokazuje się na pasku z pilnymi informacjami. Następnie zostanie on wysłany esemesem do wszystkich osób, które wykupią usługę informowania o podobnych zdarzeniach. Na razie ta funkcja jest niedostępna.

W Internetowym Systemie Obsługi Pasażera, można zobaczyć podobne rzeczy jak dyspozytorzy, ale w okrojonej wersji. Co prawda nie ma tam obrazu z kamer, ale widzimy poruszające się po mapie Wrocławia prostokąciki z numerami linii autobusowych i tramwajowych.

CZYTAJ TEŻ: Nowy system MPK gotowy! Zobacz w sieci, gdzie jest twój autobus lub tramwaj

- Zareagowaliśmy na sugestie pasażerów i teraz dorobimy strzałki, dzięki którym będzie wiadomo, w którym kierunku porusza się dany pojazd - zapewnia Patryk Wild. Internetową mapę można uruchomić również na komórce.

System zarządzania flotą pojazdów i zapleczem technicznym to z kolei baza danych, w której można będzie sprawdzić jakie usterki miał już dany autobus lub tramwaj. Po wpisaniu numeru bocznego mechanicy czy dyspozytorzy dowiedzą się, jakie części miał on wymieniane i kiedy. Sprawdzą, co psuje się najczęściej.

- Będziemy wiedzieć, czy lepiej kupować części firmy A, czy może B, która jest bardziej niezawodna - mówi Janusz Krzeszowski z biura prasowego spółki. Kiedy zdarzy się jakiś wypadek, informacje te będą bardzo przydatne. - Tuż po wypadku, gdy pojazd będzie zjeżdżał na zajezdnię, mechanicy i magazyn części dostaną informację o wcześniejszych usterkach w tym pojeździe. Magazyn automatycznie będzie rezerwował części do naprawy - mówi Łukasz Łupkowski, kierownik całego projektu.

MPK będzie też wiedziało, czy kierowcy jeżdżą bezpiecznie. - Jeśli któryś z nich często będzie powodował kolizje, możemy mu je wskazać i go z nich rozliczyć. Nie trzeba od razu takiej osoby zwalniać, czasem wystarczy porozmawiać - mówi Patryk Wild.
Każda najdrobniejsza kolizja będzie zanotowana w systemie wraz z numerem autobusu czy tramwaju i nazwiskiem kierowcy, który go wtedy prowadził.

Wkrótce będą również wyświetlane informacje na temat możliwości przesiadki w tramwajach Plus. Zadziała to już pod koniec roku - najpierw na stronie internetowej, a potem w pojazdach Skody.

Do 10 września we Wrocławiu pojawi się również nowy pojazd pogotowia technicznego MPK. Samobieżny żuraw będzie największą taką maszyną w Polsce. Z udźwigiem 40 ton podniesie nawet najcięższe wrocławskie tramwaje - Skody 19T, na wysokość do 5 metrów. Co ważne będzie on mógł pracować pod trakcją tramwajową.

Pojazd jest już zamówiony. Kosztuje prawie 4 mln zł (netto). Podwozie zrobi niemiecki MAN, a wysięgnik żurawia - firma z Włoch. Maszyna zostanie złożona w Polsce. Na jej pokładzie będzie zawsze 3 pracowników pogotowia technicznego przeszkolonych do udzielania pierwszej pomocy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska