Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Leśnica: Nowy peron dworca już gotowy. Ale to nie koniec remontu i objazdów (ZDJĘCIA)

Weronika Skupin, fot. Tomasz Hołod
Kończy się pierwszy etap przebudowy stacji kolejowej w Leśnicy. W poniedziałek podróżni będą mogli korzystać z nowego peronu, tuż przy budynku dworca. Jest też zupełnie nowy tunel podziemny prowadzący na perony z ul. Kąckiej. Tymczasem w nocy z 5 na 6 kwietnia ponownie zamknięty zostanie przejazd kolejowy przez ul. Średzką.

Remont stacji kolejowej oraz torów w Leśnicy jest ostatnim etapem modernizacji trasy z Wrocławia do Legnicy. Po zakończeniu prac, co ma nastąpić 30 września tego roku, będzie można tędy jeździć z prędkością 160 km/h. To skróci czas przejazdu między miastami z ponad godziny do około 45 minut.

Na stacji w Leśnicy zamontowane już są zabytkowe, ponad stuletnie, wiaty pomalowane na zielono i odnowione pod okiem konserwatora zabytków. On też dobierał do nich lampy, zegary czy kosze na śmieci. Są też ułatwienia dla niepełnosprawnych: windy, rampy i pochylnie. Nad torowiskiem prowadzi nowa trakcja, zawieszona na konstrukcji nośnej.

W ramach remontu zmodernizowano również część torów. Obecnie na peronie są dwa tory w obu kierunkach. Dzięki temu pociągi mogą się tu mijać - za stacją i przed nią jest tylko jeden tor, gdzie ruch puszczany jest wahadłowo.

Do wykonania został jeszcze drugi peron - dwa torowiska wraz z podkładami szyn, posadzka peronu, wiaty, oświetlenie, itd. Konieczne będzie też poprowadzenie nad torami nowej trakcji. Do zrobienia jest też tunel zabytkowy prowadzący pod budynkiem dworca. Znajduje się w nim, podobno zachwycająca i misternie wykonana, mozaika.

Remont stacji ma około roczne opóźnienie. Dlaczego? PKP PLK i Skanska, wykonawca prac, zgodnie przyznają - tak długo trzeba było się starać o wszystkie potrzebne zgody na zamknięcie przejazdów kolejowych. - Dokumenty zatwierdzające objazd po zamknięciu ul. Średzkiej załatwialiśmy bagatela... rok - mówi Aleksandra Kaczorowska ze Skanski, kierownik budowy. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP dodaje do tego czas potrzebny na zdobycie dokumentów związanych z kwestiami dotyczącymi ochrony środowiska i kwestie obszarowe - niektóre prace musiały wyjść poza wyznaczony teren PKP. Cały remont będzie kosztował 68 mln zł.

W związku z pracami konieczne będą również kolejne zamknięcia przejazdów kolejowych przez ul. Średzką i Trzmielowicką. Pierwszy, przez Średzką w ciągu drogi krajowej 94, będzie zamknięty o północy z 5 na 6 kwietnia. Jego remont potrwa 3-4 tygodnie. Trzeba wyremontować drugi tor kolejowy - jeden zrobiono jesienią. Zostaną tam położone chodniki, a nasyp będzie poszerzony.

Na czas prac, objazd ul. Średzkiej poprowadzony zostanie tak, jak jesienią. Ciężkie auta, pow. 3,5 t, kierowane będą na autostradę A4. Lżejsze pojadą w kierunku Środy Śląskiej przez ul. Mokrzańską, a od Środy - ul. Batorego, która zostanie przed zamknięciem przejazdu załatana asfaltem, oraz ul. Trzmielowicką.

Po weekendzie majowym zamknięty będzie przejazd przez ul. Trzmielowicką. Jego remont potrwa aż dwa miesiące, bo trzeba rozkopać nawierzchnię od strony Ratynia i poprowadzić przepust pod drogą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska