Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyniki badań wschodniej obwodnicy są niewiarygodne? Skanska chce powtórki

Bartosz Józefiak, Marcin Torz
Przemysław Wronecki
Skanska chce powołania wspólnej komisji inwestora i wykonawcy, która zbada jakość wschodniej obwodnicy Wrocławia. To odpowiedź na badania DSDiK, z których wynika, że droga została źle zbudowane. Tymczasem urząd marszałkowski zapowiada, że sprawdzi kto z urzędników odpowiada za wpadkę z trasą Łany - Siechnice.

Niemal od razu po otwarciu trasy Łany - Siechnice kierowcy i pracownicy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei zgłaszali wątpliwości co do wykonania drogi. Według kierowców droga pełna jest wybrzuszeń. Badanie planografem (specjalistycznym urządzeniem do badania równości nawierzchni) sprawdziło jakość drogi w 1395 miejscach. W ponad 100 wykryto odchylenia przekraczające normy zawarte w kontrakcie.

DSDiK chce by Skanska, wykonawca kosztującego 350 mln zł odcinka obwodnicy, na własny koszt naprawiła otworzoną przed 3 tygodniami drogę.

Dziś firma odpowiedziała na wyniki badań inwestora. W pisemnej odpowiedzi informuje, że badania jakości drogi były już wcześniej przeprowadzane, a wyniki przedstawiane urzędnikom. Skanska proponuje powołanie wspólnej komisji wykonawcy i inwestora, która jeszcze raz sprawdzi równość nawierzchni trasy.

- Dostaliśmy pismo. Analizujemy jego treść od strony prawnej, jak i technicznej. Konstruktywnie odpowiemy na nie do środy - mówi krótko Krzysztof Kiniorski, rzecznik DSDiK. Tłumaczy on, że urzędnicy nie mają zamiaru wojować z wykonawcą, ale chcą, by droga została naprawiona w trybie gwarancyjnym.

- Mamy świadomość, że wykonawca stoi na swoim stanowisku, które nie musi być zgodne z naszym. Chodzi o to, by wyjaśnić wątpliwości. Nie chcemy pogarszać naszych kontaktów z firmą Skanska, ale uważamy, że mamy prawo do zastrzeżeń - mówi Krzysztof Kiniorski.

Jacek Pysz, inżynier kontraktu z firmy Skanska w zeszłym tygodniu w rozmowie z Gazetą Wrocławską wyjaśniał, że firma prowadziła własne badania w trakcie budowy, które nie wykazywały uchybień. - Mówimy o milimetrowych różnicach. Badani DSDiK robione były w fatalnych warunkach pogodowych. Aby wilk był syty i owca cała, proponujemy powtórzenie badań w optymalnych warunkach - mówi Jacek Pysz.

Droga została odebrana przez komisję Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Czy popełniła ona błąd? Odpowiedzi dotyczące decyzji personalnych mamy poznać w ciągu miesiąca. Tyle czasu urzędnicy potrzebują, by przeanalizować sytuację i zdecydować, czy którykolwiek z członków komisji zostanie ukarany za odbiór wadliwej drogi. Wiktor Lubieniecki, dyrektor wydziału infrastruktury w urzędzie marszałkowskim, błędy przy odbiorze drogi tłumaczy złą pogodą.

- Chodzi o ewentualne błędy wykonawstwa rzędu 2 mm w stosunku do wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia sporządzonej przez inwestora. Pomiary będą powtarzane. Jeśli pogoda dopisze w ciągu dwóch, trzech tygodni zbadamy drogę ponownie z wykonawcą. Być może potrzebny będzie arbitraż zewnętrznego eksperta. Jeśli nasze wyniki się potwierdzą, będziemy żądać od wykonawcy dostosowania jezdni do wymagań, wyciągnięte też zostaną konsekwencje wobec pracowników DSDiK odpowiedzialnych za odbiór drogi - mówi Wiktor Lubieniecki. I dodaje: - To drobne uchybienia jakościowe nie mają wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zaraz po dopuszczeniu drogi do użytku pisaliśmy o błędach w jej oznakowaniu. Wtedy dwóch pracowników Dolnośląskiej Służby zostało ukaranych naganą, a sześciu - upomnieniami. - Ta sytuacja nie wymagała, by zwalniać kogokolwiek z pracy. Jak będzie tym razem - to się okaże po kolejnej kontroli - tłumaczy dyrektor.

Zapewnia, że pracownicy Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei wyciągną wnioski. Jutro odbędzie się spotkanie komisji odbiorowej i komisji technicznych, które będą analizować zaistniałą sytuację. W DSDiK przygotowywany jest dokument podający wyśrubowane standardy prac odbiorowych. Dokument dokładnie określi, w jaki sposób w przyszłości urzędnicy będą akceptować wybudowane drogi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wyniki badań wschodniej obwodnicy są niewiarygodne? Skanska chce powtórki - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska