Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po co nam kamery na skrzyżowaniach - czyli co to jest ITS i jak działa?

Weronika Skupin
Już w drugiej połowie roku będzie decydował, które kolumny pojazdów pojadą pierwsze, oraz poinformuje kierowców i pasażerów MPK o wypadkach. Inteligentny System Transportu będzie sterował ruchem na 158 skrzyżowaniach we Wrocławiu (na niektórych już to robi, np. Borowska/Gliniana).

Zobacz infografikę W POWIĘKSZENIU

Skrót ITS pochodzi od angielskiej nazwy: Intelligent Transport System. To program oparty na 1440 kamerach, które monitorują różne aspekty ruchu w mieście. Niemal wszystkie są już zamontowane. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu rozpoznają one rodzaj pojazdu i decydują na podstawie obserwacji kolumny pojazdów, która z nich jest ważniejsza. Na przykład szybki tramwaj nie powinien czekać na skrzyżowaniach.

System może mieć zaprogramowane cykle świateł na daną okazję, np. imprezę masową na stadionie. Kiedy raz nauczy się, jakie rozwiązania są optymalne, za każdym razem, gdy na stadionie będzie mecz, może szybko ustawić zielone światła na trasie przejazdu kibiców i tym samym zmienić organizację świateł w całym mieście.

Już działające tablice informacji przystankowej - poza czasem odjazdu pojazdu MPK - będą wyświetlać komunikaty, np. o awariach. Informacja o wypadku trafi od kierowcy MPK drogą radiową do Centrum Sterowania Ruchem ITS przy ul. Strzegomskiej (jeszcze nie działa). Pracownik Centrum wprowadzi komunikat o wypadku do komputera i wyśle go na tablice przystankowe.

Informacje na tablicach dla kierowców wyświetlą się po tym, jak system komputerowy zmierzy średnią prędkość przejazdu na danym odcinku na podstawie odczytów z kamer, a potem zsumuje czasy przejazdu na całej trasie.

ITS kosztuje miasto 109 mln zł, z czego 87 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej.

Czytaj też o elektronicznych tablicach, które poinformują o korkach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Po co nam kamery na skrzyżowaniach - czyli co to jest ITS i jak działa? - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska