Po co nam kamery na skrzyżowaniach - czyli co to jest ITS i...

    Po co nam kamery na skrzyżowaniach - czyli co to jest ITS i jak działa?

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Po co nam kamery na skrzyżowaniach - czyli co to jest ITS i jak działa?
    Już w drugiej połowie roku będzie decydował, które kolumny pojazdów pojadą pierwsze, oraz poinformuje kierowców i pasażerów MPK o wypadkach. Inteligentny System Transportu będzie sterował ruchem na 158 skrzyżowaniach we Wrocławiu (na niektórych już to robi, np. Borowska/Gliniana).
    Po co nam kamery na skrzyżowaniach - czyli co to jest ITS i jak działa?

    Zobacz infografikę W POWIĘKSZENIU



    Skrót ITS pochodzi od angielskiej nazwy: Intelligent Transport System. To program oparty na 1440 kamerach, które monitorują różne aspekty ruchu w mieście. Niemal wszystkie są już zamontowane. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu rozpoznają one rodzaj pojazdu i decydują na podstawie obserwacji kolumny pojazdów, która z nich jest ważniejsza. Na przykład szybki tramwaj nie powinien czekać na skrzyżowaniach.

    System może mieć zaprogramowane cykle świateł na daną okazję, np. imprezę masową na stadionie. Kiedy raz nauczy się, jakie rozwiązania są optymalne, za każdym razem, gdy na stadionie będzie mecz, może szybko ustawić zielone światła na trasie przejazdu kibiców i tym samym zmienić organizację świateł w całym mieście.

    Już działające tablice informacji przystankowej - poza czasem odjazdu pojazdu MPK - będą wyświetlać komunikaty, np. o awariach. Informacja o wypadku trafi od kierowcy MPK drogą radiową do Centrum Sterowania Ruchem ITS przy ul. Strzegomskiej (jeszcze nie działa). Pracownik Centrum wprowadzi komunikat o wypadku do komputera i wyśle go na tablice przystankowe.

    Informacje na tablicach dla kierowców wyświetlą się po tym, jak system komputerowy zmierzy średnią prędkość przejazdu na danym odcinku na podstawie odczytów z kamer, a potem zsumuje czasy przejazdu na całej trasie.

    ITS kosztuje miasto 109 mln zł, z czego 87 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej.

    Czytaj też o elektronicznych tablicach, które poinformują o korkach

    Czytaj także

      Komentarze (70)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przystankowy system jest baaardzo niedopracowany

      Marek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Wielokrotnie system pokazuje zbliżający sie tramwaj, który jednak nigdy nie przyjeżdża. Zamiast pokazywać aktualne odjazdy tablice często przez kilkanaście sekund wyświetlają te, które będa dopiero...rozwiń całość

      Wielokrotnie system pokazuje zbliżający sie tramwaj, który jednak nigdy nie przyjeżdża. Zamiast pokazywać aktualne odjazdy tablice często przez kilkanaście sekund wyświetlają te, które będa dopiero za godzinę. Jak przejeżdżam tramwajem, to nie mogę się doczekać na info czy wysiadać, aby się przesiąść czy jechać dalej. Na dobrą sprawę nie wiadomo czy to, że tramwaj bedzie xs 25 minut oznacza, że wyświetla się kolejna tablica z przyszłymi rozkładami czy to jest ta pierwsza z bieżacym rozkładem. Ktoś zapomniał ponumerować informacji. Najgorzej jednak jest jak jest jakaś awaria czy też wypadek i tramwaje jeżdżą innymi trasami. System nie informuje o tym pasażerów, którzy przez kilka godzin mają wyświetlane informacje, że nasz tramwaj przyjedzie np za 3 minuty. Ludzie przychodzą czakają po kilkanaścier kilkadziesiąt minut i odchodzą zniesmaczeni. Na ich miejsce przychodzą kolejni i tak przystanek pełny czeka kilka godzin, a tramwaje jadą na około. Żadnej informacji . Tragedia. Kto to nadzoruje?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kierowcy powinni zaprotestować

      srymj (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

      Np. głośnym trąbieniem, solidarnie, wszyscy- jeśli światło zielone nie wączy się po 2 minutach.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...a co z pieszymi?

      piechurka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

      system ITS systemem, ale może jednak powinni zostać wydelegowani "na miasto" co starsi urzędnicy, by na własnej skórze odczuć nieprzejednaną sygnalizację na przejściach dla pieszych!
      Jestem młodą...rozwiń całość

      system ITS systemem, ale może jednak powinni zostać wydelegowani "na miasto" co starsi urzędnicy, by na własnej skórze odczuć nieprzejednaną sygnalizację na przejściach dla pieszych!
      Jestem młodą osobą, a nawet ja mam prawie na każdym szerszym (lub dzielonym BUSpasami, torowiskiem, czy pseudo-wysepkami) przejściu dla pieszych problem z dotarciem na drugą stonę ulicy na zielonym "ludziku"!
      A co mają powiedzieć osoby starsze, schorowane i po prostu wolniejsze?
      Nie mówię, że należy światła dla pieszych trzymać na kolorze zielonym w nieskończoność, ale no niech chociaż będzie to średnia z szybkości chodu osób młodych i emerytów! To się chyba da zrobić?!
      Nie raz widzę przykre obrazki z prób przedarcia się osób w podeszłym wieku na drugobrzeżną stronę uliczy, które boją się ruszyć na pasy, bo w połowie przejścia stopuje ich "czerwony" ludzik syknalizacji!
      Co odważniejsi drepcą dalej mimo zadyszki - najczęściej obtrąbieni i poganiani przez nadjeżdżających kierowców! Zdarza się też niestety, że takich starszych ludzi opuszcza w połowie jezdni na pasach odwaga i bezradnie zatrzymują się na środku, szukając wzrokiem ratunku w otoczeniu!

      WROCŁAW - MIASTEM SPOTKAŃ - ale pamiętajmy, że osób w KAŻDYM WIEKU!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PIESI

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 5

      system systemem - ale może by tak też przy okazji testowania go, puścić na miasto, na piechotę, jakichś leciwszych już urzędników, by próbowali zdążyć z przechodzeniem przez pasy przez (co szersze...rozwiń całość

      system systemem - ale może by tak też przy okazji testowania go, puścić na miasto, na piechotę, jakichś leciwszych już urzędników, by próbowali zdążyć z przechodzeniem przez pasy przez (co szersze lub dzielone na przykład BUSpasami albo torowiskiem) przejścia dla pieszych!
      Jestem młoda - więc jak się sprężę to daję radę dotrzeć na drugobrzeżny chodnik gdy już zielony "ludzik" zaczyna kończyć migać, ale widzę co i rusz jak bezradnie (i z jaką niepewnością oraz maksymalnym skupieniem się na zadaniu) próbują przedrzeć się na drugą stronę ulicy osoby starsze - często utykając już na czerwonym świetle na środku jezdni - obtrąbywani z góry na dół przez niecierpliwych i narwanych kierowców, którzy to kierowcy nierzadko hamując z piskiem opon przed przerażonymi emerytami, straszą ich tym dodatkowo dość znacznie i odbierają staruszkom tym samym resztki odwagi.
      Może warto rozejrzeć się w okół i pomyśleć, by system obejmował wszystkich mieszkańców - w końcu Wrocław to miasto ludzi w każdym wieku!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS w formie obecnej to sprawa dla Prokuratury i CBA

      www (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 10

      System za 100 milionów (+30 chce Trzcinowicz na "douczenie") w formie obecnej to jest kpina z ludzi i czyste złodziejstwo. Tutaj nie ma o czym dystkutować.Ludzie widzą bezsensowne korkowanie...rozwiń całość

      System za 100 milionów (+30 chce Trzcinowicz na "douczenie") w formie obecnej to jest kpina z ludzi i czyste złodziejstwo. Tutaj nie ma o czym dystkutować.Ludzie widzą bezsensowne korkowanie skrzyżowań, niemozliwość, praktyczną NIEMOŻNOŚĆ wyjazdu z poprzecznych dróg na Popowicach bo "inteligentny system" potrafi dac im czerwone na 5 minut albo 10.

      Wszystkie te partactwa i zaprzeczanie swojej podstawowej funkcji mogą nagryać, zboaczyć wszyscy w tym prokuratorzy, panowie z NIK czy z CBA. Udowodnić więc zdefraudowanie i niegospodarne wydanie 100 milionów PLN jest bajecznie łatwo.

      Naprawdę Wrocławinie strach pomysleć co będzie jak to goowno zacznie korkować bez żadnego ładu i składu 156 skrzyżowań wmieście. Mam wrazenie, że wtedy nastąpi przelanie czary goryczy i magistrat zostanie wywieziony na taczkach i zlinczowanyzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamontować ITSa w Ratuszu

      oko cyklonu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 6

      Sukiennice 9 I piętro, moż zdoła on uporządkoać decydentów UM


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ręcznie sterowane

      automat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 3

      Tam to nie trzeba tam wszystko jest ręcznie sterowane. Dział jak trzeba z rączki dl rączki, z gęby do gęby ...

      Zdjęcie autora komentarza
      skrzyżowanie Popowicka-Milenijna

      Zoltan Chivay

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 23

      ten its działa jeszcze? dzisiaj rano widziałem jak plus stal na światłach


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      na tym skrzyżowaniu widać jak "działa"

      wrr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 10

      tworzą się zatory w miejscu gdzie ich nie było, tramwaj jest zatrzymywany na światłach zamiast mieć drogę wolną - czyżby systemem osobiście sterował ktoś z miejskiej wierchuszki?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I nic z tego nie wynika

      roler (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 33 / 22

      korki ja są tak będą. Ten its wogóle nie dizała tak jak powinien albo program jest do bani albo operatorzy spią

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS

      max (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 43 / 26

      Podoba mi się ITS. Jadę szybciutko tramwajem i spoglądam na kretynów stojących w korkach. Miasto powinno jeszcze wydzielić wszystkie torowiska w mieście kosztem jednego pasa ruchu jak na np....rozwiń całość

      Podoba mi się ITS. Jadę szybciutko tramwajem i spoglądam na kretynów stojących w korkach. Miasto powinno jeszcze wydzielić wszystkie torowiska w mieście kosztem jednego pasa ruchu jak na np. Trzebnickiej. Zrobić więcej stref parkowania płatnego, płatny wjazd do centrum i korki same by zniknęły. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      spidi

      do maxa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 9

      Też mi się podoba ten system jak widze kretynów upchanych na śledzia w komunikacji miejskiej. Te zapachy, poocierać się można.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      no właśnie

      kwaskowy zapach (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 4

      Pomysł może i dobry, ale wykonawstwo i obsługa to już polnische Wirtschaft Wątpię czy jego ewentualne zalety skłonią kogokolwiek do rezygnacji z samochodu. Na szczęście ja mam rower.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wer

      wr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 17

      Dobry pomysł max niech tempaki dalej stoje w korku hahaha


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      Alex (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 15

      tak. Stoję w korku w ciepłym samochodzie i patrzę na bydło stłoczone w śmierdzącym i niedogrzanym tramwaju.... Wasi rodzice przyjechali na nasz Śląsk w wagonach bydlęcych więc i wy lubicie ten...rozwiń całość

      tak. Stoję w korku w ciepłym samochodzie i patrzę na bydło stłoczone w śmierdzącym i niedogrzanym tramwaju.... Wasi rodzice przyjechali na nasz Śląsk w wagonach bydlęcych więc i wy lubicie ten ścisk i tłok. Pochodzenie zobowiązuje!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      niepotrzebny wydatek

      nera (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 33 / 16

      tylko po to by cię śledzić - chora ue

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama