Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi wrócą na Dworzec Świebodzki i zatrzymają się przy al. Karkonoskiej?

Magdalena Kozioł
Dworzec Świebodzki. Czy przy tych peronach znów będą zatrzymywały się pociągi?
Dworzec Świebodzki. Czy przy tych peronach znów będą zatrzymywały się pociągi? fot. Paweł Relikowski
Hiszpańska firma Sener właśnie zakończyła konsultacje społeczne we Wrocławiu i proponuje, by pociągi wróciły na Dworzec Świebodzki i woziły pasażerów np. w kierunku Zielonej Góry i Poznania. Nowy przystanek kolejowy mógłby postać także przy al. Karkonoskiej.

Firmie Sener w badaniach wyszło, że w stolicy Dolnego Śląska powinny pojawić się nowe przystanki kolejowe: Wrocław Karkonoska, Wrocław Magnolia, Maślice, Borowska, Powstańców Śląskich, Hallera, Żmigrodzka, Strzegomska, Długa, Koszarowa, Boya Żeleńskiego, Wilanowska, Ostrowskiego, Złotniki, Port Lotniczy, a także Mirków i Pisarzowice.

Z Dworca Świebodzkiego składy mogłyby wozić pasażerów na Nowy Dwór, Żerniki, Leśnicę do stacji Wrocław Lotnisko, a także na Kuźniki - Pracze i dalej do Zielonej Góry i w innym kierunku - do Poznania.

Przy stacji Wrocław Muchobór powinien powstać węzeł przesiadkowy połączony z komunikacją miejską. Koniecznie jednak trzeba zaprojektować połącznie przystanku z ul. Legnicką. Ten pomysł nie jest nowy (wrocławscy urzędnicy uważają, że stacja Wrocław Mikołajów to druga co do liczby korzystających pasażerów stacja kolejowa w mieście). Plany budowy węzła pojawiły się już w ubiegłym roku. Ale terminów realizacji tego przedsięwzięcia nikt nie podał.

Tak samo jak budowy kolei aglomeracyjnej, o której mówi się już od kilku lat. Nie pomogło nawet porozumienie z 2011 r. podpisane przez 28 samorządów, w tym także wrocławski.

Stary jest też pomysł uruchamiania kolei łączącej Dworzec Główny z lotniskiem. Najpierw PKP PLK nie miała swoich pieniędzy, by położyć kilka km. torów, potem zmieniły się przepisy i okazało się, że samorząd województwa tej inwestycji nie mógł sfinasować. Potem... - zrobiliśmy studium wykonalności, które pokazało, że najlepszym rozwiązaniem na lotnisko będzie szybki tramwaj - mówił rok temu wicemarszałek Jerzy Łużniak zaraz po otwarciu nowego terminala.

Na razie w próżni też wisi pomysł ożywienia Dworca Świebodzkiego. Dwa lata temu kolejarza pokazali nawet koncepcję zagospodarwania budynku i jego okolic. Zaplanowano bowiem, że w starym budynku powstanie galeria handlowa (w miejscu, gdzie teraz zaczynają się tory, całość ma być przykryta szkłem), centrum SPA czy eleganckie restauracje.

Obok zostanie ustawiona letnia scena Centrum Sztuki Współczesnej i Teatru Polskiego. W okolicy miały pojawić się też eleganckie biurowce. Pociągi miałaby wjeżdżać na specjalnie wybudowaną nowoczesną stację.

Wymyślono również, że nad całym placem ma zwisać... świecąca pajęczyna. Przebudowa miała ruszyć w 2012 r. Nie ruszyła i nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Jest jedna główna przyczyna - nie ma planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu. Prace nad nim powinny się skończyć do końca przyszłego roku, czyli do końca obecnej kadencji samorządu.

Zwolennikiem powrotu pociągów na Świebodzki jest poseł PO Marek Łapiński. Jeszcze jako marszałek w 2009 r. miał plan budowana Dolnośląskiej Kolei Dojazdowej i wystąpił nawet o przejęcie Dworca Świebodzkiego.

Dzisiaj napisał na Facebook'u: - Tak może narodzić się prawdziwa kolej aglomeracjna. DKD ze swym centralnym dworcem WRO Świebodzki. Taki był plan.

Firma pisze, że do obsługi pasażerów po aglomeracji wrocławskiej i w ruchu regionalnym powinień jeździć nowy tabor elektryczny np. pociągi EN 76 "Elf".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska