Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto dostanie skrzydeł

Janusz Krzeszowski
Z nowoczesnym terminalem, dodatkowymi pasami startowymi, restauracjami, salami konferencyjnymi i podziemnym parkingiem. Tak za 2 lata będzie wyglądać wrocławskie lotnisko.

Dwa tygodnie temu władze wrocławskiego portu lotniczego ogłosiły przetarg na wykonawcę przebudowy lotniska. Inwestycja wreszcie nabiera tempa. Zwycięzcę wyścigu po zlecenie warte 400 milionów złotych mamy poznać na początku przyszłego roku. Zgodnie z planem wszystkie prace mają rozpocząć się na wiosnę i zostać ukończone w 2011 roku.

Przebudowa zostanie wykonana według pomysłu architektów z firmy JSK. Firma wcześniej zaprojektowała lotniska we Frankfurcie, Duesseldorfie i Berlinie-Schoenefeld. Jak mówią architekci, tym razem postawili na przejrzystość i prostotę. Budynek będzie miał niemal całkowicie przeszklone elewacje. Dzięki temu będzie z niego widać stojące na płycie lotniska samoloty.

Przed terminalem zaplanowano parking z ponad tysiącem miejsc, hotel i stację kolejki, która ma szybko dowozić pasażerów z centrum i do centrum miasta. Architekci zakładają, że z terminalem połączy ją podziemne przejście.

Napijemy się kawy w jednej z knajpek z widokiem na odlatujące samoloty.

- Zależało nam na tym, aby drogi dla pasażerów były jak najkrótsze. Nie tylko z terminalu, ale też parkingu czy restauracji - opowiada Mariusz Rutz, współautor koncepcji rozbudowy wrocławskiego lotniska.

Bryła terminalu pasażerskiego po przebudowie zamieni się w trzypiętrowy nowoczesny budynek. Najbardziej charakterystycznym jego elementem będzie dach, zaprojektowany w formie falujących płatów, które mają podkreślać ruch związany z podróżowaniem.
Obiekt od strony podjazdu będzie liczył blisko 200 metrów długości. W nowym budynku odpraw pasażerowie będą obsługiwani dużo szybciej niż w tej chwili. Potroi się liczba sortowni bagażu, poczekalni, punktów informacyjnych i okienek biur podróży.

Oprócz tego, że będzie nowocześniej, będzie też przyjemniej. Terminal obsieją kawiarenki, restauracje i stoiska usługowe. Z nich będzie rozpościerał się widok na płytę lotniska i lądujące samoloty. Do tego powstanie tam bank, mała galeria handlowa, sale konferencyjne dla biznesmenów. Podróżnych od strony płyty lotniska przywita blisko 60-metrowy napis zrobiony ze szkła: "Wrocław".

Poza przebudową terminalu władze portu zainwestują też w jego infrastrukturę. Tak aby lotnisko mogło przyjąć więcej samolotów, aby było bezpieczniej, a odprawy szły sprawniej. Na pewno powiększy się płyta postojowa i droga kołowania dla samolotów. Będzie więcej bramek dla podróżnych, a sprzęt w wieży kontroli lotów pozwoli na jeszcze bardziej precyzyjne kierowanie potężnymi maszynami. Powstanie też specjalny hangar do odladzania samolotów.

Wokół lotniska będą fontanny i dużo zieleni - aż 230 drzew i krzewów. Do tego obszerny podjazd dla aut osobowych. Oddzielny dla autobusów i specjalny dla VIP-ów.
Port po zakończeniu przebudowy będzie miał jedną z większych kubatur w Polsce. Wszystko ma być gotowe na Euro 2102. Wtedy stanie się portem porównywalnym do tych w Dreźnie, Pradze, czy choćby Krakowie czy Katowicach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska