Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Kolejach Dolnośląskich pasażer miał być zadowolony. Ale nie jest (LIST)

list Czytelnika
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne fot. Piotr Krzyżanowski
Pociągi jeżdżące pomiędzy Wrocławiem i Brzegiem oraz Wrocławiem i Legnicą zostały zmniejszone o połowę. Przewoźnik - Koleje Dolnośląskie - przeprasza, ale pasażerowie mają już dość - pisze nasz Czytelnik. Na jego wątpliwości odpowiada Wiktor Lubieniecki, Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Oto cały list naszego Czytelnika:

Chciałbym zwrócić uwagę na problem stary jak ... kolej.
Jakiś czas temu na tory wyruszyły szynobusy kolei dolnośląskich. Ich właściciel Urząd Marszałkowski zapewniał, że będzie lepiej i że pasażer będzie zadowolony. Po trochę więcej niż czterech latach od uruchomienia pierwszej linii już wiadomo, że nie będzie ani lepiej ani pasażer nie będzie zadowolony.
Pogorszyło się wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2012r. (to też ładny kwiatek, rozkład zmienia się przynajmniej cztery razy w roku). Poranne składy z Brzegu do Wrocławia zostały zmniejszone o połowę. W tej chwili popołudniowe składy z Wrocławia do Legnicy też zostały zmniejszone o połowę.
Wszelkie próby interwencji kończą się przeprosinami z informacją, że przewoźnik nie ma na tyle taboru aby cokolwiek zmienić w swojej polityce przewozowej.
O drobnych niedogodnościach typu zimno w godzinach rannych i ukrop w godzinach popołudniowych nie ma nawet co już wspominać.
Zastanawia mnie jednak fakt w jaki sposób przewoźnik mający tak małą ilość taboru dostał koncesje/pozwolenie na obsługę takiej ilości połączeń?
Teoretycznie prowadzone są jakieś badania ilości pasażerów ale to chyba pic na wodę bo gdyby tylko ktoś spojrzał na monitoring w szynobusach wiedział by, że coś z tymi badaniami jest nie tak.
Oczywiście wiem w jaki sposób KD rozwiąże swój problem ? tak jak wszystkie inne spółki pasażerskie PKP. Po pierwsze zmienią rozkład jazdy na taki, który nikomu nie będzie pasować, a gdy to nie pomoże podniosą ceny biletów. Potem będą się użalać nad tym, że pasażerowie omijają ich szerokim łukiem a oni dla nich tyle dobrego zrobili.

Pozdrawiam Janusz Kowalski

Czytaj też: Magiczna granica 200 km/h pobita - Pod Żmigrodem pociąg Kolei Dolnośląskich jechał 201 km/h!

Na zastrzeżenia naszego Czytelnika odpowiedział urząd marszałkowski:

W odpowiedzi na zamieszczony przez Państwa na stronie www.gazetawroclawska.pl list czytelnika (Janusz Kowalski "W Kolejach Dolnośląskich pasażer miał być zadowolony. Ale nie jest", informuję:

1) Roczny rozkład jazdy zmienia się w grudniu - termin ten jest ujednolicony w całej Europie. Dodatkowo, ze względu na prowadzone w całym kraju roboty torowe i modernizacje, co ok. 2 miesiące wprowadzane są tzw. rozkłady czasowe na okres poszczególnych faz remontów. Należy jednak podkreślić, że terminy zmiany rozkładów w Polsce określa zarządca infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - nie zaś przewoźnicy, ani tym bardziej organizatorzy przewozów czyli samorządy województw.

2) Liczba połączeń obsługiwanych przez "Koleje Dolnośląskie S.A." jest dopasowana do używanego przez nie taboru. Obecnie spółka ma 21 szynobusów i nie ma sytuacji, w której codziennie odwoływałoby jakieś połączenie z powodu braku taboru. Oczywiście, może zdarzyć się incydentalne anulowanie bądź opóźnienie kursu - ale wynika ono z jednostkowej awarii szynobusu albo innych zdarzeń, których nikt nie jest w stanie przewidzieć (np. awantura pseudokibiców w szynobusie zakończona interwencją policji). W styczniu, mimo dość ostrej zimy, z powodu awarii składu odwołano dotąd tylko 6 kursów - proszę pamiętać, że "Koleje Dolnośląskie S.A." codziennie obsługują ok. 100 kursów. Oznacza to, że nie pojechało 0,2% wszystkich pociągów KD.

3) Tabor "Kolei Dolnośląskich S.A." regularnie przechodzi przeglądy i nie występuje sytuacja, gdy pojazd jest trwale uszkodzony a mimo to dzień po dniu obsługuje kursy np. bez sprawnego ogrzewania. Jeśli wystąpi usterka - jest ona naprawiana tak szybko, jak to możliwe.

4) "Koleje Dolnośląskie S.A." nie obsługują i nigdy nie obsługiwały połączeń z Wrocławia do Brzegu. Przewoźnik kursuje na trasie Wrocław - Wołów (przez Brzeg Dolny), ale tam żaden skład nie został "zmniejszony o połowę" (jak pisze Czytelnik), ponieważ kursy obsługuje tam jeden szynobus (a nie dwa). Podkreślam jednocześnie, że dla porannego kursu z Wołowa (przyjazd do Wrocławia o godz. 9:42) jest to wystarczające. Również na trasie Wrocław - Legnica składy kursują w planowych zestawieniach, Urząd Marszałkowski nie podejmował decyzji o skróceniu składów. Co więcej, niektóre pociągi są wzmacniane w dniach o największej frekwencji (np. w piątek lub w niedzielę po południu).

Informuję także, że od kwietnia wprowadzone będą do ruchu nowe jednostki elektryczne (tzw. EZT-y). Te nowoczesne pociągi obsługiwać będą połączenia na trasie Wrocław - Węgliniec (przez Legnicę, Bolesławiec). Składy rozwiną prędkość do 160 km/h - będą to zatem najszybsze pociągi regionalne na Dolnym Śląsku. Komfort podróży poprawi także nowoczesne wnętrze, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring i dostęp do internetu.

5) Ceny biletów wzrosły od 1.01.2013 (poprzednią podwyżkę wprowadzono w październiku 2011 r.), była to jednak podwyżka zbliżona do poziomu inflacji. Np. bilet normalny z Wrocławia Głównego do Trzebnicy lub Środy Śląskiej kosztuje 9,80 zł., co oznacza 80 groszy więcej niż przed podwyżką.

W ubiegłym roku pociągi Kolei Dolnośląskich przewiozły ok. 1.8mln podróżnych, czyli dwa razy więcej niż w roku 2011. Czytelnika i wszystkich, którzy podróżowali w warunkach odbiegających od oczekiwanej normy serdecznie przepraszam. Jednocześnie proszę o przekazywanie przewoźnikowi i/lub Urzędowi Marszałkowskiemu konkretnych zgłoszeń - pozwoli nam to zareagować szybko i właściwie.

Z poważaniem

Wiktor Lubieniecki

Dyrektor Departamentu Infrastruktury

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska