U nas na szynach, u nich w muzeum

    U nas na szynach, u nich w muzeum

    Marcin Torz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Zamieniliśmy się z Gdańskiem na tramwaje. Nasz pojazd będzie kursował na linii muzealnej.
    Ponad 30-letni tramwaj model 102N jeszcze w styczniu trafi z Wrocławia do Gdańska. Tam będzie obsługiwał linię muzealną, którą nadmorskie miasto właśnie chce utworzyć.
    - Planujemy organizować na jego pokładzie przeróżne imprezy, np. mikołajki - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka prasowa gdańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.

    W rewanżu Gdańsk zaoferował Wrocławiowi dwa młodsze tramwaje - takie, jakie produkowano w latach 80.

    Dlaczego stary tramwaj gdańszczanie muszą ściągnąć aż z Wrocławia? Bo w Gdańsku nie ma takich już od 20 lat. Wówczas wszystkie "wiekowe" modele zostały wycofane i zastąpione nowszymi. A po Wrocławiu popularne "rakiety" wciąż jeżdżą w najlepsze. W sumie jest ich 30.
    - Ale są przeznaczone do kasacji - zastrzega Zbigniew Ferenc, dyrektor do spraw eksploatacji wrocławskiego MPK.

    Mimo że są utrapieniem pasażerów (w środku strasznie trzęsie, panuje hałas, w zimie jest zimno, a w lecie gorąco), to cieszą się sporą popularnością w całej Polsce. Jeden pojazd trafił na przykład na Górny Śląsk, gdzie nowy właściciel zorganizował w środku bar. Inny został wylicytowany podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
    Zresztą stary tramwaj może sobie kupić praktycznie każdy, bo MPK wystawia je na sprzedaż. Cena jest do ustalenia.

    Tymczasem Wrocław wcale nie ma najstarszych tramwajów w Polsce. Te jeżdżą po Krakowie i Poznaniu i mają dokładnie po 49 lat. Zostały wyprodukowane w Niemczech i Austrii.
    - Nasze sprowadziliśmy z Norymbergi i Wiednia - mówi Jarosław Sabat z krakowskiego MPK.

    A Dominik Grabowski, wrocławski miłośnik tramwajów, uważa, że nasz tabor jest w polskiej czołówce. Tłumaczy, że Wrocław wycofuje stopniowo najstarsze modele, które zastępują nowoczesne tramwaje. Już teraz na najważniejszych liniach jeżdżą skody, które są jednymi z najlepszych pojazdów w Polsce.
    - Wrocław zdecydowanie nie ma się czego wstydzić - zapewnia Grabowski.

    Jakie tramwaje jeżdżą w Polsce


    WARSZAWA
    875 tramwajów kursuje po Warszawie
    1965 - rok produkcji najstarszego pojazdu
    45 tramwajów ma mnie niż 5 lat

    KRAKÓW
    424 tramwaje kursują po Krakowie
    1960 - rok produkcji najstarszego
    24 tramwaje mają mniej niż 5 lat

    POZNAŃ
    337 tramwajów kursuje po Poznaniu
    1960 - rok prod. najstarszego tramwaju
    14 tramwajów ma mniej niż 5 lat

    GDAŃSK
    114 tramwajów kursuje po Gdańsku
    1981 - rok prod. najstarszego pojazdu,
    3 tramwaje mają mniej niż 5 lat

    WROCŁAW
    408 tramwajów kursuje po Wrocławiu
    1973 - rok prod. najstarszego,
    26 tramwajów ma mniej niż 5 lat.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocławskie tramwaje

      Kytutr

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 17

      Gdyby nie Protram, modernizujący i produkujący nowe wagony, nasz tabor tramwajowy wyglądałby zupełnie mizernie - same 102Na i 105Na okraszone siedemnastoma Skodami.
      Z innej beczki: gdyby w starych...rozwiń całość

      Gdyby nie Protram, modernizujący i produkujący nowe wagony, nasz tabor tramwajowy wyglądałby zupełnie mizernie - same 102Na i 105Na okraszone siedemnastoma Skodami.
      Z innej beczki: gdyby w starych wagonach sprzątano lepiej (jak np. w Krakowie) narzekań na komunikację miejską było by mniej.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwajowy ranking subiektywny

      mlodywroclaw.pl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 24

      Ja bardzo lubię poczciwe "jamniki". Wbrew temu, co napisane jest w artykule, zazwyczaj w zimie jest w nich cieplej niż w nowszych modelach. A na rozgrzanych grzejnikach można stopić sobie podeszwy....rozwiń całość

      Ja bardzo lubię poczciwe "jamniki". Wbrew temu, co napisane jest w artykule, zazwyczaj w zimie jest w nich cieplej niż w nowszych modelach. A na rozgrzanych grzejnikach można stopić sobie podeszwy. Poza tym bardzo lubię miękkie, szerokie, niskie siedziska. Jednak trzeba przyznać, że są strasznie głośne.
      Ja najbardziej lubię przegubowce z Protramu. Może nie są tak nowoczesne jak osławione skodillaki, to jednak jeździ się nimi przyjemniej.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama