Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sąsiedzi promują się na granicy

Małgorzata Moczulska
Kłodzko też będzie na szlaku pięciu turystycznych miast
Kłodzko też będzie na szlaku pięciu turystycznych miast Dariusz Gdesz
Polacy i Czesi z pogranicza wabią turystów. Chwalą zalety sąsiadów i mają audioprzewodnik.

To pierwsza taka inicjatywa w kraju. Sześć samorządów z Polski i Czech: Kłodzko, Świdnica, Kędzierzyn-Koźle, Bardo oraz Ceska Skalice i Prerov rozpoczynają wdrażanie systemu "Citywalk".

Dzięki niemu turysta dostanie kompleksową informację o miastach polsko-czeskiego pogranicza. W każdym z nich będzie mógł dowiedzieć się, co warto zwiedzić u sąsiada, gdzie dobrze zjeść, a nawet, jaka jest pogoda w każdym z tych miast.

- To projekt unikatowy na skalę całej Polski, a nawet i Europy. W większości miast multimedialne systemy przewodnickie ograniczają się jedynie do pojedynczych atrakcji, na przykład muzeum lub ciekawego zamku. Nie obejmują zaś całego miasta, nie mówiąc już o innych. A tak będzie u nas - zapowiada Waldemar Skórski, zastępca prezydenta Świdnicy. Tłumaczy, że wspólna promocja pomoże przyciągnąć na polsko-czeskie pogranicze turystów.

Projekt zakłada też utworzenie sieci turystycznych szlaków miejskich. W Świdnicy np. powstanie m.in. Książęca Trasa Turystyczna, która będzie prowadzić przez najbardziej atrakcyjne miejsca Starego Miasta, a w Kłodzku szlak skupiony wokół starówki i mostu określanego jako miniatura mostu Karola w Pradze.

Szlaki wyposażone zostaną w nowoczesne rozwiązania. Na każdej trasie w kilku miejscach ustawione mają być kioski internetowe, dzięki którym będzie można skorzystać ze specjalnego portalu turystycznego.
Chodzi o to, by kogoś, kto przyjedzie np. do Kłodzka, zachęcić także do odwiedzenia Świdnicy czy Ceskich Skalic. Dlatego w kioskach i informacjach turystycznych, na tablicach informacyjnych obok największych zabytków i na kolorowych ulotkach będzie informacja na temat tego, co warto zobaczyć u sąsiada.

Pieniądze (1,3 mln zł) dała na to Unia Europejska. Dodatkowo każde z miast uczestniczących w projekcie już z własnego budżetu kupi audioprzewodniki (na początek po 30 sztuk). To przenośne, elektroniczne odtwarzacze, dzięki którym nie będziemy już skazani na to, co proponują nam mapy czy osoby oprowadzające po mieście. Zwłaszcza że dziś przewodnicy często dostępni są tylko dla większej grupy turystów.

Teraz każdy będzie mógł wypożyczyć z informacji turystycznej urządzenia (ze słuchawkami), które przypominają odtwarzacz MP3. Stając przed zabytkowym obiektem, wystarczy, że włączy odpowiednią część nagrania, a dowie się wszystkiego, co najważniejsze. Informacje będą wzbogacone opowieściami, legendami i anegdotami, a przewodniki dostępne w kilku językach, oprócz polskiego, m.in. w czeskim i niemieckim.

Projekt "Citywalk" zakłada również realizację supernowoczesnego, multimedialnego stoiska targowego, udział w prezentacjach i targach turystycznych oraz wspólną promocję medialną. W projekcie znalazły się również pieniądze na wyposażenie systemu punktów informacji.
- Do systemu "Citywalk" będą mogły przystępować także inne miasta - tłumaczy Wojciech Zimoch z Urzędu Miasta w Kłodzku.

Turyści, których spotkaliśmy w Świdnicy, są pomysłem zachwyceni.
- Z internetu wiemy, że warto u was zobaczyć katedrę i Kościół Pokoju - mówią Anna i Tomasz Świderscy z Poznania. Nie korzystali z mapy. Pytali ludzi. - Gdybyśmy mieli takie przewodniki na uszach, to odwiedzilibyśmy też inne miejsca, a poza zwiedzaniem mielibyśmy wiedzę na temat tego, co oglądamy - dodają.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska