Salon jest w upadłości od końca listopada, ale samochody przestał sprzedawać już w kwietniu 2012. - Nie sprostaliśmy rosnącym kosztom, związanym głównie z prowadzeniem autoryzowanego punktu sprzedaży i coraz słabszym wynikom. Rynek się załamał. Zadłużyliśmy się na milion złotych, by spłacić należności, ale to nie przyniosło skutku - tłumaczy Włodzimierz Wojtanowicz.
Dodaje, że firmę wykończyła też coraz ostrzejsza konkurencja. Chodzi m.in. o otwarty w 2012 r. duży salon volkswagena przy ul. Brucknera. Firma Wojtanowicz od nowego roku będzie działać jako serwis niezależny oraz salon aut używanych, głównie Volkswagena i Audi. - Z 60 pracowników zostało mi 15. Jako niezależny serwis będę miał mniejsze koszty i tym samym niższe ceny - dodaje Wojtanowicz.
Według raportu firmy doradczej Euler Hermes, sprzedaż nowych aut w minionym roku była w Polsce mniejsza o kilkadziesiąt procent. Na 1000 mieszkańców przypada w kraju niespełna 7 sprzedanych nowych aut. Średnia europejska to 24 auta. - Szacujemy, że ogólny spadek obrotów w sprzedaży dealerów i autoryzowanych serwisów wyniósł nawet 30-40 proc. - tłumaczy Tomasz Starus z Euler Hermes.
- Co więcej, we właśnie rozpoczętym nowym roku będzie podobnie, a nawet gorzej. Najsłabsze wyniki mają dealerzy nastawieni na klientów indywidualnych. Lepiej od nich radzą sobie ci, którzy są nastawieni na klientów biznesowych, flotowych - tłumaczy Starus.
- Sprzedaż aut w naszym salonie Renault spadła o 20 procent. To bardzo dużo, dlatego zmieniamy profil, by dostosować ofertę do sytuacji na rynku - przyznaje Ewelina Pawłowska z firmy Nawrot, która we Wrocławiu przy ul. Sienkieiwcza 10 ma salon samochodów Renault.
Od weekendu 19-20 stycznia dealer będzie tam sprzedawał tańsze auta marki Dacia. - Zupełnie siadła sprzedaż w klasie średniej. Sprzedają się albo auta luksusowe, albo te tanie - tłumaczy Pawłowska.
Andrzej Korcik, prezes zarządu firmy Uni-Truck, która jest dealerem samochodów dostawczych Iveco i Fiat Professional przyznaje, że kondycja dealerów jest coraz słabsza. - Salonom nie udaje się uzyskać takich wyników, jak w minionych latach. Część dealerów rezygnuje z działalności, sprzedaje firmy lub ogłasza upadłość - dodaje.
Dobrze za to mają się sprzedawcy aut luksusowych. W tym roku we Wrocławiu, przy al. Karkonoskiej, w miejsce salonu Seata powstanie trzypiętrowe Centrum Porsche. Ma być gotowe w grudniu. Prace budowlane ruszą wiosną.
Inwestuje także dealer Mercedesa, firma Mirosław Wróbel, która w 2012 uruchomiła swoje nowoczesne Centrum Blacharsko-Lakiernicze w podwrocławskich Pietrzykowicach. Zainwestowała 11 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?