Nasz test zaczęliśmy na węźle Syców Zachód, a skończyliśmy na pl. Jana Pawła II we Wrocławiu. Jedna grupa wybrała trasę szybkiego ruchu, druga - starą "ósemkę". Pierwszy zespół po 15 minutach znalazł się na wysokości Oleśnicy. W tym momencie druga grupa dopiero wyjeżdżała z Sycowa. Do zjazdu na Pawłowice pierwsza dojechała w 25 minut. Druga była w Oleśnicy.
Podróż starą "ósemką" nie jest komfortowa. Mamy sporo ograniczeń prędkości, co i rusz stoją fotoradary - zwłaszcza w Długołęce i za Smardzowem. Sporo czasu tracimy na przejechanie przez centrum Sycowa i Oleśnicy.
Tymczasem trasa szybkiego ruchu to wygodna podróż ze średnią prędkością 120 km/h. Już po półgodzinie byliśmy przy zjeździe Wrocław Północ. Nie spieszyliśmy się. Wyprzedzaliśmy właściwie jedynie ciężarówki.
Najwięcej czasu obu grupom pochłonął przejazd przez Wrocław. Podróżujący starą "ósemką" wpadli w gigantyczny korek na ul. Jedności Narodowej, placu Bema i ul. Drobnera. Pierwsza grupa utknęła dopiero na ul. Dubois.
Podsumujmy. Obie grupy przejechały ok. 60 km. O dwa kilometry dłuższa jest nowa ekspresówka. Dotarcie do centrum Wrocławia zajęło nam 40 minut. Aż godzinę potrzebowaliśmy, by dostać się w to samo miejsce starą trasą.
Wygląda na to, że na kolejny fragment drogi ekspresowej S8 nie będziemy czekać zbyt długo. Samorząd województwa chce współpracować z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przy projektowaniu tras szybkiego ruchu na Dolnym Śląsku. Chodzi o przedłużenie S8 z Wrocławia przez Kotlinę Kłodzką w kierunku Brna w Republice Czeskiej i dalej do Wiednia.
Maciej Zathey, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego w urzędzie marszałkowskim, mówi, że dwa lata potrwają prace nad przygotowaniem dokumentacji. A co potem?
- To są inwestycje rządowe. Naszym zadaniem będzie lobbowanie na rzecz tych inwestycji i przekonanie władzy centralnej, że połączenie z Czechami jest niezbędne. Nie tylko dla Dolnego Śląska, ale też dla całego kraju.
Z kolei Unia Europejska może nam pomóc przy budowie dolnośląskiego odcinka S3. Komisja Transportu i Turystyki oraz Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego przyjęły we wtorek dokument, w którym zapisano plan wsparcia finansowego, m.in. dla drogi ekspresowej S3 na odcinku: Nowa Sól, Polkowice, Lubin, Legnica, Jawor, Lubawka, Hradec Kralove. Trasa S3 może uzyskać dofinansowanie do 40 proc. kosztów. GDDKiA zakończyła projektowanie odcinka Nowa Sól - Legnica. Jego koszt to 3 mld zł, a odcinka Legnica - Lubawka - 4 mld zł (z najdłuższym w Polsce tunelem prowadzonym pod górami w pobliżu Bolkowa).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?