Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcą pięć razy więcej pieniędzy na remonty torowisk

Marcin Moneta
Paweł Relikowski
Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, po pomyśle sprzedaży Śląska Wrocław, ma kolejny pomysł na finanse miasta. Chce, by magistrat przeznaczał w przyszłorocznym budżecie pięć razy więcej pieniędzy na remonty torowisk.

Członkowie TUMW dowodzą, że podróże szynowe (w oparciu o dane Biura Rozwoju Wrocławia) stanowią 22 proc. wszystkich podróży wrocławian, podczas gdy na remonty torowisk wydano w 2012 roku wydano jedynie 5 proc. pieniędzy przeznaczonych na infrastrukturę, czyli nieco ponad milion złotych.

Pozostała część, czyli blisko 20 mln zł wydano na poprawę stanu technicznego ulic. Towarzystwo proponuje więc, by zwiększyć wydatki na torowiska do 5,5 miliona, czyli właśnie 22 proc. wydatków na bieżące utrzymanie i poprawę stanu technicznego infrastruktury komunikacyjnej.

Dlaczego potrzeba więcej pieniędzy na remonty torowisk? - Z danych, które posiada wrocławskie MPK za zeszły rok wynika, że średnia prędkość tramwajów we Wrocławiu to nieco ponad 13 km/h godzinę. Na tle innych dużych miast wypadamy pod tym względem fatalnie. O wiele szybciej (około 18 km/h) jeżdżą tramwaje w Krakowie, Gdańsku czy Poznaniu. Dodatkowo nie ma tygodnia by we Wrocławiu nie dochodziło do jakiegoś wykolejenia - tłumaczy Marek Karabon z Towarzystwa.

Dodaje, że pomysłodawcy nie chcą zabierać pieniędzy z puli na remonty dróg. Ich zdaniem dodatkowe fundusze na utrzymanie torowisk znalazłyby się ze sprzedaży klubu Śląsk Wrocław. Według Towarzystwa mogłoby to dać dodatkowe 30 mln zł dla budżetu.

Co na to magistrat? Uważa, że problemu nie ma. - Stan torowisk jest najlepszy od lat. Żadne torowisko nie musi być wyłączone z ruchu ze względu na zły stan techniczny a problem remontów dotyczy kilku procent torów tramwajowych. Pomysły Towarzystwa Upiększenia Miasta Wrocławia traktujemy na równi ze wszystkimi pomysłami zgłaszanymi do nas przez mieszkańców miasta, a otrzymujemy ich wiele. Wśród takich pomysłów znajduję się zarówno niemożliwe do zrealizowania jak i bardzo cenne perełki, które warto wziąć pod uwagę - mówi Anna Bytońska z biura prasowego.

Czy rzeczywiście jest tak dobrze? Z informacji Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta wynika, że na ponad 190 km torowisk 8 km jest w stanie złym i bardzo złym.

Ograniczenia prędkości tramwajów obowiązują na:

Torowiskach tramwajowych wyłączonych z eksploatacji - przejazd tramwaju możliwy w sytuacjach awaryjnych:- ul. Kościuszki, od ul. Pułaskiego do ul. Krakowskiej - ograniczenie prędkości do 10 km/h
- ul. Dyrekcyjna, od ul. Hubskiej do ul. Borowskiej - ograniczenie prędkości 10 km/h

Torowiskach użytkowanych regularnie:- ul. Przyjaźni, tor pojedynczy - ograniczenie prędkości do 5 km/h - przewidziana modernizacja w WPI 2010- 2014r.
- ul. Nowowiejska, od ul. B. Prusa do nowego toru w ul. Piastowskiej - ograniczenie do 20 km/h - przewidziana modernizacja w WPI, termin uzależniony od gotowości MPWIK
- ul. M. C. Skłodowska, od nowego toru za ul. Norwida do m. Zwierzynieckiego - ograniczenie prędkości do 20 km/h - przewidziana modernizacja w WPI 2010-2014
- m. Zwierzyniecki - ograniczenie prędkości do 10 km/h - jak wyżej.
- ul. Mickiewicza, od ul. Parkowej do ul. Paderewskiego - ograniczenie prędkości do 20 km/h - raczej remont niż modernizacja,brak ustalonego terminu.

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia powstało w 2004 roku. Obecnie zrzesza około 30 osób. Początkiem stowarzyszenia była spontaniczna inicjatywa kilkunastu wrocławskich studentów. 8 lat temu zorganizowali protest przeciw planom firmy Echo Investment, która przedstawiła pierwsze wizualizacje Pasażu Grunwaldzkiego.

Wg protestujących ówczesny projekt kłócił się z architekturę placu (sam projekt nazwali "Galerią UFO" ze względu na specyficzną kopułę na górze budynku). Po tej inicjatywie powstało stowarzyszenie, które zajmuje się miejską architekturą, estetyką, organizacją przestrzeni oraz szerzej - jakością życia we Wrocławiu ze szczególnym uwzględnieniem.

Prezesem stowarzyszenia jest Przemysław Filar, z wykształcenia informatyk, pracuje w branży poligraficznej, aktywista, działacz społeczny zaangażowany w projekty urbanistyczne (m.in. współtworzył jedną z koncepcji zagospodarowania przejścia Świdnickiego).

Oprócz niego w zarządzie stowarzyszenia zasiadają także ekonomista Marek Karabon i kulturoznawca, pracownik Uniwersytetu Wrocławskiego - Wojciech Prastowski.

Do najważniejszych inicjatyw stowarzyszenia należą: propozycje przekształcenia otoczenia Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu, list otwarty w sprawie dewastacji i wyburzania wrocławskich zabytków poprzemysłowych, propozycje remontu fasad zabudowy placu Nowy Targ, propozycja rekonstrukcji hełmów wież kościelnych na Starym Mieście, współorganizowanie z Radą Miejską Wrocławia "Debat o Wrocławiu", zgłoszenie prof. Reinharda Seltena do tytułu Honorowego Obywatela Wrocławia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Chcą pięć razy więcej pieniędzy na remonty torowisk - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska