Nowoczesne tramwaje z Wrocławia. Pojechały do Krakowa...

    Nowoczesne tramwaje z Wrocławia. Pojechały do Krakowa (ZOBACZ ZDJĘCIA)

    Przemysław Wronecki

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Nowoczesne tramwaje z Wrocławia. Pojechały do Krakowa (ZOBACZ ZDJĘCIA)
    1/16
    przejdź do galerii

    ©fot. Przemysław Wronecki

    Wrocławski Protram właśnie zakończył modernizację tramwaju dla krakowskiego MPK. Wczoraj, po pięciogodzinnej podróży z Wrocławia, odnowiony skład wrócił do Krakowa. Dwukierunkowy tramwaj na kompleksowy remont trafił on do Wrocławia w lutym tego roku.
    Wagon pochodzi z lat 70, nosi oznaczenie typu N8S-NF. Wyprodukowany został w niemieckiej fabryce MAN. Tramwaje takie już wtedy zaprojektowano jako dwukierunkowe, wyposażone w dwie kabiny i drzwi po obu stronach. Początkowo jeździły one w Norymberdze (Niemcy), jednak od 2004 roku na mocy umowy między MPK z Krakowa, a Norymbergą zaczęły kursować w Polsce.

    Jak przekonuje Protram, tramwaj który przywieziono do Wrocławia, przeszedł remont kapitalny: wymieniono instalacje elektryczną, zmodernizowano układ napędowy, a wnętrze wykonano z materiałów, które spełniają najnowsze wymogi przeciwpożarowe.
    Środkowy człon wymieniono na niskopodłogowy. Tramwaj przygotowano też do montażu klimatyzacji. Jednak jej instalacją zajmie się już krakowski przewoźnik. Po remoncie pojazd zyskał również nowy przód, który wykonano z lekkich tworzyw. Dzięki temu tramwaj wygląda nowocześniej.

    Prezes Protramu nie chciał zdradzić ile krakowskie MPK zapłaciło za remont. - W porównaniu do zakupu nowego tramwaju, wyszło trzy lub czterokrotnie taniej - przekonuje Zdzisław Brodawka, szef wrocławskiego Protramu. Dodaje, że taki tramwaj spokojnie będzie mógł kursować bez potrzeby większych remontów przynajmniej 10 lat.

    Jak Wam się podoba efekt prac wrocławskiej firmy? Skody lepsze czy niekoniecznie? Zapraszamy do dyskusji na forum pod tekstem

    Czytaj także

      Komentarze (92)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PROTRAM ZAWSZE BYŁ LEPSZY i niezawodny

      Ania (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 63 / 60

      Tramwaje z PROTRAMU przetrwają wszystkie inne sprowadzone spoza kraju barachła.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A ja mam tylko jedno pytanie

      Gaga (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 85 / 87

      jaki samochód wolelibyście mieć - nowego mercedesa czy przerobionego i odnowionego malucha?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Idiotyzm się szerzy.

      Crazy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 57

      A co ma piernik do wiatraka? Teraz zasunąłeś porównanie nie do końca zgodne, ponieważ faktycznie różnice pomiędzy rozmiarami dwóch tramwai są o wiele mniejsze niż różnice pomiędzy mercedesem a...rozwiń całość

      A co ma piernik do wiatraka? Teraz zasunąłeś porównanie nie do końca zgodne, ponieważ faktycznie różnice pomiędzy rozmiarami dwóch tramwai są o wiele mniejsze niż różnice pomiędzy mercedesem a maluchem. Naucz się myśleć...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jak maluch przerobiony byłby 6x tanszy

      piotrek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 59 / 72

      wyglądem i komfortem przypominał samochody klasy średniej i był tańszy w utrzymaniu to bym wolał malucha.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaje?

      drobniak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 96 / 70

      Liczba mnoga w tytule? - to jeden pojazd, po remoncie, N8S, a nie LF. Człon niskopodłogowy (LF) wykonano - przerobiono dopiero w Protramie.... Nowoczesny to był 30-lat temu, ale dobrze, ze nie...rozwiń całość

      Liczba mnoga w tytule? - to jeden pojazd, po remoncie, N8S, a nie LF. Człon niskopodłogowy (LF) wykonano - przerobiono dopiero w Protramie.... Nowoczesny to był 30-lat temu, ale dobrze, ze nie poszedł na złom i po Essen (gdzie był "wąskotorowcem" - 1000mm) przerobiono go w Krakowie na normalnotorowy, a po poważnej awarii wyremontował go wrocławski Protram. Ot i tyle. Lepszy taki niż konstal 105 gdzie wiatr hula przez nieszczelne drzwi, a o niskiej podłodze i klimie nie ma mowy..., a takich w grodzie Kraka jest jeszcze blisko 200-ście.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PROTRAM

      wroc95 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 101 / 73

      Protram zdecydowanie lepszy od skody :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Popieram PROTRAM

      Robik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 118 / 91

      Popieram Protram choćby z tego względu ze jest mniej niż Skoda napakowany elektroniką, stąd jest bardziej przewidywalny w swoich zachowaniach. Nie ,,wiesza" się z byle powodu, jak to do tej pory...rozwiń całość

      Popieram Protram choćby z tego względu ze jest mniej niż Skoda napakowany elektroniką, stąd jest bardziej przewidywalny w swoich zachowaniach. Nie ,,wiesza" się z byle powodu, jak to do tej pory lubi dziać się ze Skodami. Jest o niebo cichszy na krzyżownicach i rozjazdach. Falowniki i reszta elektroniki, łącznie z silnikami trakcyjnymi pochodzą od krajowych producentów. Protramy są wyposażone w skrętne wózki które powodują dobre wpisywanie się całego składu w łuki, nie niszcząc krawędzi natarcia na główce szyny tak jak Skody. Dzięki temu własnie Protramy mają mniejsze tendencje do wykolejania na łukach, krzyżownicach i zwrotnicach. Wnętrze jest bardziej przestronne, a w części z niską podłogą mieszczą się spokojnie 2-3wózki dziecięce lub inwalidzkie, gdzie w Skodzie pomimo niskiej podłogi na całej długosci do wykorzystania przez inwalidę jest tylko dwoje drzwi, za którymi jest na tyle miejsca aby pomiescić tam 2 wózki. Przednie i tylne drzwi w Skodzie są jednoskrzydłowe, więc niedostepne dla ,,wózkarzy" w innych drzwiach jest mało przestronnie aby nie utrudniać ruchu pasażerów. No, i wreszcie cena. Za 1/3 ceny Skody mamy nowego Protrama, który może nie jest krzykiem mody i techniki kosmicznej, ale przez to jest dostępny dla miast z niskim budżetem, z gorszymi torowiskami, a także jest ,,do ogarnięcia" przez pracowników zajmujących się ich serwisowaniem zatrudnionych przez przewoźnika, bez potrzeby sprowadzania drogiego(bo już w części pogwarancyjnego)serwisu z Czech. Ostatni punkt te tramwaje mają za to, że są produkowane w kraju, a na dodatek w moim rodzinnym mieście dajac zatrudnienie moim współmieszkańcom, zostawiając podatki za każdy egzemplarz sprzedany również w kieszeni mojego miasta.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dudi szkodnik

      jero (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 87 / 80

      To zasługa mieszkańców, ze wybrali sobie szkodnika do rządzenia. Tramwaj Plus to głupota a kosztował 500 mln zł. Można było lepiej wykorzystać takie pieniądze. Skody są słabe i b. kosztowne w...rozwiń całość

      To zasługa mieszkańców, ze wybrali sobie szkodnika do rządzenia. Tramwaj Plus to głupota a kosztował 500 mln zł. Można było lepiej wykorzystać takie pieniądze. Skody są słabe i b. kosztowne w eksploatacji. Ostatnie pojazdy z kontraktu wyszły po 12 mln zł. Za 5 lat będą i tak wycofane z eksploatacji i po Wrocłąwiu zaczną jeździć Protramy. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nowoczesność

      Jan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 100 / 89

      Będą tak samo nowoczesne jak tramwaje lini 22. Niemcy pozbywają się złomu, my wszystko przyjmujemy do naszego kraju...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tylko Protram

      dysan112 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 129 / 84

      kto pisze że skody lepsze niech przejedzie się przegubowym tramwajem protram oraz skodą później. Lepsza stylistyka dla Wrocławia, mniejszy pobór prądu, mniejszy nacisk na oś, logicznie rozplanowane...rozwiń całość

      kto pisze że skody lepsze niech przejedzie się przegubowym tramwajem protram oraz skodą później. Lepsza stylistyka dla Wrocławia, mniejszy pobór prądu, mniejszy nacisk na oś, logicznie rozplanowane siedzenia, lepszy przegub i mniejszy hałas oraz możliwość kursowania po torach kiepskiej jakości.

      Opłaca się remontować i unowocześniać taki tabor zwłaszcza w dobie kryzysu i braku pieniędzy, bo pytam się ile w zajezdni np Dąbie stoi smutnych i czekających na wyjazd Konstalów. Remontując i odnawia taki skład dla Krakowa czy budując jest praca, jest dochód oraz szansa na rozwój naszego miasta i wiele innych.

      Wielkim błędem było kupowanie skod zamiast tego z polowy tej kwoty można było zasilić protram by się zajął naszym taborem oraz budowa całkiem nowych wozów, pozostała cześć kwoty należało by wykorzystaj na nowe trasy jak np druga nitka zachodnia, połączenie Gaju z przez Borowska, dobudowanie torów od strony Robotniczej/Strzegomskiej w stronę Nowego Dworu czy Tramwaj na Psie Pole i wiele innych.

      Tylko że ta szansa bez powrotnie minęła. Zamiast tego mamy "stare" skody (polecam pojechanie do Pragi i przejechanie się innymi wozami), beznadziejną krańcówkę na Gaju/Kozanowie, system ITS (jeden z z większych plusów), zlikwidowanie takich linii jak 16,21 czy E oraz bezmyślne zmienianie tras np 15 bo skoda potrzebuje więcej prądu.

      Tak to wygląda.

      Ale by nie kończy tego monologu mam pytanie to MPK. Nie będę pisał na ich skrzynkę bo i tak nie czytają a konkretnie takie:

      MPK wprowadziło nową linie autobusową 310 na trasie początkowo Iwiny(Rondo) - Tarnogaj(przez Gaj) potem trasa została "przedłużona" do ulicy Orzechowej. I tu moje pytanie czy opłaca sie MPK dawać taką linie na takiej trasie. By spelaniala swoje zadanie powinna kursować do PL.Grunwaldzkiego na trasie przez Iwiny(Petla), Lamowice, Jagodno, Buforowa, Morwowa(Gaj), Bardzka, Kamienną, Hubska, Dworzec PKS/PKP, Kołłątaja, PL.Dominikański, Most Grunwaldzki, PL.Grunwaldzki(Petla). zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie tramwaje tylko jeden wago tramwajowy

      krakus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 88 / 78

      Ale jest możliwość , że pozostałe N8S-NF będą remontowane w Protramie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocławski Protram - BRAWO!!! ...niestety u nas jak w MISIU (link poniżej).

      Gość-U (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 91 / 72

      Jak widać można wyremontować i zaoszczędzić kupę kasy. Dodatkowo robi to Wrocławska firma więc kasę zarabiają Wrocławianie a nie knedlożercy . Wrocław jednak "PAŃSKIM GESTEM" ch... wbija w koszty....rozwiń całość

      Jak widać można wyremontować i zaoszczędzić kupę kasy. Dodatkowo robi to Wrocławska firma więc kasę zarabiają Wrocławianie a nie knedlożercy . Wrocław jednak "PAŃSKIM GESTEM" ch... wbija w koszty. Podnieśli wieczyste i wszystkie inne opłaty to kaska będzie z "malutkich". Przypomina mi się "MIŚ" i komentarz Prezesa Ochódzkiego: http://www.youtube.com/watch?v=zdY0c3Yl-mY ...i tak też jest z Wrocławiem :-)zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama