Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S8 zakończona. Ale otwarcie drogi Wrocław-Oleśnica się opóźnia

Jerzy Wójcik
fot. Przemysław Wronecki
17 września drogowcy z firmy Mota Engil zakończyli budowę fragmentu drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Oleśnicy. Według ostatnich zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, trasa miała być otwarta z końcem września. Jednak nigdy nie podano konkretnej, dziennej daty. Dlaczego? Urzędnicy tłumaczą, że na tym etapie nie mogą jej podać, bo dzień otwarcia fragmentu ekspresówki nie zależy już od nich. Nam udało się ustalić, że pierwsi kierowcy powinni przejechać trasą ekspresową dopiero w czwartek lub piątek w przyszłym tygodniu.

Co wiemy na pewno? Na pewno budowlańcy firmy Mota Engil wywiązali się z kontraktu, w którym było zapisane, że prace budowlane powinny się zakończyć 17 września. Od tego czasu robotników prowadzących właściwe prace budowlane nie ma już na drodze. Można spotkać co najwyżej ekipy pracujące przy oznakowaniu czy prowadzące prace porządkowe - zamiatanie itp. Od połowy września rozpoczęło się także przekazywanie końcowej dokumentacji do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu.

Wiemy także, że cały proces przekazywania dokumentów (a jest ich kilka ładnych kilogramów) przebiegało sprawnie. Barbara Skultecka, dyrektor WINB potwierdziła, że komplet dokumentów wpłynął do czwartku do urzędu. Inspektorat, podobnie jak to było w przypadku otwarcia AOW w zeszłym roku, skierował dodatkowych pracowników do tego zadania.

Jak informuje Jarosław Perduta, rzecznik prasowy Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego, droga powinna być otwarta dla kierowców w przyszłym tygodniu. - Dziś i w poniedziałek będzie sprawdzana cała dokumentacja. Wszystko wskazuje na to, że we wtorek i środę pracownicy nadzoru budowlanego pojawią się już na terenie budowy - wyjaśnia Jarosław Perduta.

Inspektorzy sprawdzą tam, czy wszystko w terenie jest zgodne z tym co wcześniej przeczytali w dokumentacji i czy droga jest przygotowana do wpuszczenia na nią kierowców. Jeśli nie będzie żadnych przeciwskazań, kluczowy dokument - pozwolenie na użytkowanie drogi - może być wydane w czwartek. Ale wiadomo, że w terenie może się okazać, że trzeba dokonać drobnych poprawek czy uzupełnić dokumentację i nie można wykluczyć, że pozwolenie będzie wydane np. dzień później.

- Czekamy już na ten dokument - mówi Michał Nowakowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. - Jesteśmy w stanie wpuścić kierowców na fragment Wrocław - Oleśnica kilka godzin po otrzymaniu pozwolenia - dodaje.

Na wybudowanej trasie była już straż pożarna i policja, które sprawdzały czy wszystko na drodze jest wykonane zgodne z ich przepisami. Na razie służby nie zgłaszały żadnych zastrzeżeń. Czyli wszystko wskazuje na to, że od otwarcia drogi dzieli nas już tylko jeden dokument - ale by nadzór budowlany mógł go z czystym sumieniem wydać, musi przebrnąć przez tysiące stron dokumentacji.

Przypomnijmy, że jeszcze przed rozpoczęciem budowy drogi, mówiło się o tym, że może ona powstać do Euro 2012 roku. Plan był wykonalny jeszcze w 2009, jednak od tego czasu zaczęły się pojawiać problemy. Już na poziomie kompletowania dokumentacji potrzebnej do rozpoczęcia budowy firmy miały opóźnienia. Skanska na odcinku Oleśnica - Syców miała na starcie aż "rok w plecy" z powodu konieczności tworzenia nowego raportu oddziaływania na środowisko. Kilka miesięcy obsuwy zanotowała też Mota Engil - te miesiące zdecydowały że całego dolnośląskiego odcinka nie mieliśmy gotowego do Euro. Bo choć firmy nie notowały później większych wpadek, straconego czasu nie dało się nadgonić.

Przypomnijmy, że Mota Engil na odcinku z Wrocławia do Oleśnicy zmagała się m.in. z kumakami, dla których trzeba było przygotować kilka przepustów pod drogą, tak by mogły bezpiecznie ją przekraczać. Nie zabrakło także przygód z roślinami, a konkretnie ze storczykami, które są pod ochroną. Trzeba je było przekopać w inne miejsce. Ale oczywiście nie tak, by trafiły byle gdzie, tylko w warunki, w których przeżyją po przeprowadzce. Udało się uratować wszystkie rośliny.

Na odcinku z Oleśnicy do Sycowa trzeba było zmierzyć się z Orłem Bielikiem, który miał swoje gniazdo tuż przy ekspresówce. Chroniona jest nie tylko przyroda, ale także okoliczni mieszkańcy i... zwierzęta hodowlane. Firma Skanska wybudowała pod drogą ekspresową specjalny przepust dla krów, by rolnik mógł ze swoim stadem dostać się na łąkę położoną po drugiej stronie trasy.

Kiedy pojedziemy drugim fragmentem S8 z Oleśnicy do Sycowa, a dokładnie od miejsca gdzie kończy się dziś obwodnica Oleśnicy (wybudowana w klasie drogi ekspresowej) do węzła pod Sycowem? Znów z powodu wspomnianych wyżej przyczyn, nie mamy daty dziennej. Inwestor i wykonawca mówią dziś o listopadzie, a konretniej o drugiej połowie listopada.

A jeżeli bylibyśmy zupełnie precyzyjni, to S8 na tym odcinku już jeździmy. A dokładnie jej kilkukilometrowym fragmentem pod Sycowem, gdzie przełożono już ruch ze starej drogi krajowej nr 8 na nową ekspresówkę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa S8 zakończona. Ale otwarcie drogi Wrocław-Oleśnica się opóźnia - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska